Bensin till kök?

Har skaffat ett multifuel kök (MSR Whisperlite) och testkört det på fotogen.. Sotar endel, under förvärmningen tycks det. Och jag har ingen lust att släpa med något annat bränsle att förvärma med.

Bensin har jag hört sotar mindre? Vad för bensin? Alkylatbensin fick jag något tips om, samt "Heptan" (?) som ska vara samma som White Gas? Stämmer det?
Någon som prövat båda i så fall? Några skillnader i sotning, hantering eller annat?

Allt tips välkomna :)
 
Grattis till ett bra kök!

Jag köper min Heptan på färghandeln. Sotar lite under förvärmingen men inte så det stör.
Smidigt att förvärma med ordinarie bränsle.

Uffe
 
Jag har tidigare kört med samma bensin som till gräsklipparen, alkylat, som jag köpt i 5 litersdunkar på macken. Det funkade bra. Har förbrukat ett antal liter. Heptan har jag aldrig provat.

Nu har jag gått över till fotogen. Tycker inte det sotar otrevligt mycket med mitt Optimus Nova. Däremot är det är lite kladdigare att hantera fotogen och det luktar ganska starkt, men bensin är olustigt och explosivt i jämförelse.
Jag använder inget speciellt till förvärmningen utan tänder fotogenet och låter det bli varmt innan jag "brassar på".

mvh
Håkan Åkesson
 
Hej hej!

JAg har själv haft ett whisperlite i snart 10 år. Jag har bara kört det på bensin, och använt alkylatbensin som jag köper i dom där 5 liters dunkarna som nämns här ovanför. Funkar jättebra. Visst sotar det en del när man förvärmer, men inte irriterande mycket. Heptan har jag aldrig provat.
//Martin
 
Funkar fint att köra på kallavfettning (som är naftabaserat). INTE den miljövänliga skiten utan riktigt härlig fulavfettning.
 
Jag använder endast Heptan (kemisk ren bensin) till mitt novakök, Sotar minst och känns mest hälsosam, fördelen med alkylatbensinen är väl främst att den är billigare än Heptan.

Det nämns i denna tråden också.
 
Funkar fint att köra på kallavfettning (som är naftabaserat). INTE den miljövänliga skiten utan riktigt härlig fulavfettning.

Naftabaserad kallavfetting är ofta samma sak som fotogen (som är ungefär samma sak som diesel)
Tänk bara på att kallavfettning oftast har tensider i sig (för att det ska kunna spolas bort med vatten) De tensiderna är kanske ingen höjdadare att elda, även om de håller sot och slagg borta.
Heptan liknar bensin väldigt mycket i sina egenskaper.
Eldar själv diesel eftersom brand/explosionsrisken är minimal.
Kräver förvärmning men det är inget problem tycker jag.

/Peter
 
Jag är också en som gått över till Heptan. En av de största fördelarna tycker jag är att det går åt så otroligt lite per gång. Munstycket är bara öppet ett par mm. Det räcker gott och väl för en fin låga. Kom bara ihåg att byta munstycke om du skiftar från fotogen.
 
Jag är också en som gått över till Heptan. En av de största fördelarna tycker jag är att det går åt så otroligt lite per gång. Munstycket är bara öppet ett par mm. Det räcker gott och väl för en fin låga. Kom bara ihåg att byta munstycke om du skiftar från fotogen.

Vad menar Du med att det går åt mindre?
Diesel/fotogen har mer energiinnehåll per liter än heptan/bensin (c:a 1,4 ggr mer).
För att värma en liter vatten går det åt mindre med fotogen än med heptan.
Däremot är ju viskositeten högre så den rinner ju inte lika bra.

/Peter
 
Per kg är det ungefär lika, men densiteten skiljer mellan bensin/heptan/akrylat och diesel vilket gör att diesel behöver lite mindre volym för samma vikt.

Den energirikaste bränslet per kg räknat är gasol - dock brukar dess tyngre behållarvikter göra att det går i stort sett på ett ut vilket man än väljer förutom etanol/metanål som är nära dubbelt så tungt per värmemängd som med gasol och ungefär halv gång tyngre än bensin/heptan.

Vill man bära onödigt extravikt på långtur så skall man använda spritkök eller använda metatabletter som bränsle då båda har ungefär samma låga energiinnehåll per kg...

Sedan skall man inte glömma att förvärmning och tömningen av bränsleslangen efter tillagningen (om man inte använder dess värme planerat) är en ganska stor del som tullar i den totala bränslebudgeten och med heptan och dess mindre förvärmningsbehov innan riktig eldning gör kanske att det upplevs något snålare än diesel/fotogen

Dock är det få saker som slår gasol i snålhet och bekvämlighet om man håller sig på sommar och höstsidan i sitt campande.
 
Per kg är det ungefär lika, men densiteten skiljer mellan bensin/heptan/akrylat och diesel vilket gör att diesel behöver lite mindre volym för samma vikt.

Den energirikaste bränslet per kg räknat är gasol - dock brukar dess tyngre behållarvikter göra att det går i stort sett på ett ut vilket man än väljer förutom etanol/metanål som är nära dubbelt så tungt per värmemängd som med gasol och ungefär halv gång tyngre än bensin/heptan.

Vill man bära onödigt extravikt på långtur så skall man använda spritkök eller använda metatabletter som bränsle då båda har ungefär samma låga energiinnehåll per kg...

Sedan skall man inte glömma att förvärmning och tömningen av bränsleslangen efter tillagningen (om man inte använder dess värme planerat) är en ganska stor del som tullar i den totala bränslebudgeten och med heptan och dess mindre förvärmningsbehov innan riktig eldning gör kanske att det upplevs något snålare än diesel/fotogen

Dock är det få saker som slår gasol i snålhet och bekvämlighet om man håller sig på sommar och höstsidan i sitt campande.

Etanol har ju sämst energiinnehåll av dem alla?!

Både etanol, gasol och bensin tycker jag själv är lite luriga eftersom de är rejält farliga om en olycka/spill sker. Etanolen brinner ju dessutom men i princip osynlig låga, vilket gör den ännu läskigare.

Sen är det väl som Du skriver också att de UPPLEVS olika.
Sådana här diskussioner tenderar att bli religiösa i sin natur ;)

/Peter
 
Mer religion.

Det är svårt att välja bränsle. De här är fördelarna på dom jag brukar köra med:

Etanol/T-röd: Tyst och skönt. Idiotsäker brännare som håller för nästan allt.
Heptan: Ganska snabbtänt och stinker inte om man spiller på kläder och fingrar.
Lampolja/fotogen: Bra att tända brasor med (ved).
Gas: Lätt att värma en extra dl om kaffetarmen kräver så. Toppmonterade kök har ingen slang¤ävel som kan gå av.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.