Varför inte vanlig bensin?

Det där är en sanning med modifikation. På den tiden jag körde bensinbil och när E85 var riktigt billigt byggde jag om bilen till E85. Det enda jag ändrade var tändtid och bytte huvudmunstycke och på dom 3 åren jag hade bilen byttes inget mera. Gräsklippare har jag modifierat ett antal också och likadant där, bytt huvudmunstycke, ställt om tändningen och tuta och kör. Ingen har havererat pga. förstörda packningar eller slangar.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
E85 fungerar inte i förgasarkök då spriten i den drar så oehört med värme när den förgasas och munstycken är för små för den mängden gas som måste tillverkas och blandas upp med luft för att brinna.

Det fins orsak till att spritbännare rusar och kokar över med enorm låga om man eldar med bensin men klarar sig fint när det är etanol/metanol-blandning - det är för att spriten kyler så mycket och det hela håller sig på plats sas.

letar man i trådarna på forumet så finns dom som har försökt elda E85 i MF-kök - man kan få lite eld precis efter förvärmningen men snart slocknar det - och eldar man E85 i spritbrännare så brinner det för häftigt och dessutom orent med sotande och gula lågor av bensindelen i bränslet.

E85 är ganska odugligt till allt utom just motorbränsle - och speciellt lyckad för hårdtrimmade motorer då den både har hög oktanhalt och soppan kyler bra samt stökiometriskt får in mer energi per kolvslag än med bensin.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips