Utrustning Kungsleden vinter

Helloa!

Min tanke är att jag om ett år ska gå hela Kungsleden själv men har lite tankar kring utrustningen.
Jag ska gå i slutet av mars/början av april så att jag (förhoppningsvis) missar de kallaste nätterna.

Min första fråga är om man kan hyra pulka? Och kan man hyra den i Hemavan och lämna i Abisko eller måste man släpa tillbaka den på tåg eller liknande?

Sen nästa fråga, jag tror mitt Vaude Hogan tält är aningens somrigt för turen så lurar på om man kan hyra även tält? Alternativt om jag ska köpa, vilket tält kan vara bra om man skidar ensam, har gärna ett litet 2-manna tält som ska vara lätt men tåla lite tuffare väder.

Sen kommer en aningens off topic fråga, jag har ett multifuel kök som man kan köra på bensin. Bor just nu i Norge och här är det helt omöjligt att finna kemiskt ren bensin, vad händer om man kör med vanlig 95 eller 98? Riskerar man rejäl förgiftning eller sotar det bara helt jävligt?
 
Sen kommer en aningens off topic fråga, jag har ett multifuel kök som man kan köra på bensin. Bor just nu i Norge och här är det helt omöjligt att finna kemiskt ren bensin, vad händer om man kör med vanlig 95 eller 98? Riskerar man rejäl förgiftning eller sotar det bara helt jävligt?

Kör INTE köket på 95 eller 98 oktanig motorbensin! Där emot brukar det gå att använda akrylatbensin som används till motorgräsklippare. Verkar konstigt att det inte går att hitta kemiskt ren bensin i Norge? Men termen "kemiskt ren bensin" kanske inte är så vanlig? Fråga efter "white gas" eller "Colemanfuel"


Tyvär har jag inget svar angående pulkan och tältet!

God tur!
 
Alkylatbensin funkar alldeles utmärkt och är billigare än kemiskt ren bensin. Tänk dock på att den ska vara avsedd för 4-takts motorer, då den för 2-takts är oljeblandad.

Brukar ibland se annonser på blocket från någon firma som hyr ut tält. Annars är Hilleberg Nallo 2 och HB Allak relativt lätta 2p tält, dock inte HB:s absolut tåligaste, men funkar säkert bra. Har själv gjort vintertur med Nallo.

// Lelle
 
Bensin

Det är framförallt inte nyttigt att köra med bilbensin. Men det fungerar. Det enda vi fick tag på i Nepal var bilbensin och den hade antagligen ganska mycket lägre oktan än den här i norden. Någon nämnde något om 85 men jag vet inte om det stämmer. Maten blev lagad men röken var inte så mysig att andas in, hade definitivt inte använt det i tält.

Vad gäller tält kommer jag använda Nammatj 2GT under min vintertur som komma skall. Det är mer än tillräckligt med plats samtidigt som det är relativt lätt.
 
Jag kör mitt multifuel på vanliga bilbensin när jag är utomlands o inte hittar annat. Brukar köpa den dyraste bensinen jag hittar, ihop om att den ska vara så ren som möjligt. Hemma kör jag på alkylatbensin. Jag har inte dött än.
 
Tack!

För till en början väldigt enade svar om bensinen, men framför allt hjälpen om tälten, ska spana in dem noggrannare nu!
Bilbensin hade jag kanske ändå inte vågat köra inne i tältet med risk för brand av ångorna, men jag väntar nog helt och fortsätter leta på! Har försökt förklara vad jag söker och de flesta bensinmacksfolk förstår vad jag menar men säger att det inte har nån ren bensin.. Men ska kolla på den till fyrtaktare! :)
 
Har försökt förklara vad jag söker och de flesta bensinmacksfolk förstår vad jag menar men säger att det inte har nån ren bensin.. Men ska kolla på den till fyrtaktare! :)

Bensinmackar är nog fel ställe att leta den typen av bränsle på. Kolla sport- och/eller friluftsbutiker där dom säljer campingköken. Färghandlare har ofta sådana grejer också!
 
Men vad märkligt! Jag brukar köpa alkylatbensin på Statoil. Du kan prova där dom säljer gräsklippare/ motorsågar. Ofta till dem man använder det.

// Lelle
 
Aspen tillverkar alkylatbensin och finns i Norge. Dom lär veta vilka återförsäljare som finns. Tydligen. Ska "Plantagen" i hela Norden börja sälja under våren.

Aspen Norge
Free call: 800 57 380
E-post: info.no@aspen.se

// L
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.