Bensin till kök?

avslutad210712

Gäst
Har inte testat fotogen-bensinkombinationen men när jag kör omväxlande med gasol och heptan ids jag inte alltid byta munstycke vilket innebär att jag ibland kör heptan med gasolmunstycke och gasol med bensinmunstycke och ännu lever både jag och tältet :).

Gäller ett Primus Omnifuel och det jag nu sa bör inte testas hemma utan bara av välutbildade personer med betryggande säkerhetsåtgärder bla bla bla.
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Man kan säga ju tyngre bränsle, smalare munstycke, men så länge det inte brinner med gula flamtoppar (fet blandning) eller brinner magert blått och tunt med en låga som lätt blåser bort sig själv (för mager blandning gentemot luftmängden) så behöver man inte hasta med att byta munstycke - brinner det bra och blått samt är hanterbart och reglerbart => strunta i att byta.
 
risk för gula toppar på lågan om du kör diesel på bensin eller gas-munstycke (dvs brinner 'fett') och därmed risk för högre halt av koloxid om man eldar där det är lite tillstängt...

det har att göra med molekylvikt och viskositet att man har allt smalare munstycken ju tyngre bränslen
 
Akrylatbensin vs Heptan?

Inhandlande ett par bensindrivna Peacock handvärmare och efter lite googlande förstod jag att ren Heptan var det som rekomenderades som bränsle. Då det är en katalys och man inandas en del ville jag inte köra Akrylat (vet dock ej om det gör någon skillnad, vet att båda fungerar).

Men, då jag nu även provade heptan i mitt Primus MF upplever jag Heptan avsevärt svårare att antända vid förvärmnng jämfört med Akrylatbensin. Heptan vill svårligen antändas och efter antänding brinner det bara på flamspridaren utan att söka sig ner i kopp/filt. Kopp och filt rejält "flödad". Det var rejält kallt i helgen, -12- -17 men jag har aldrig upplevt detta med Akrylatbensin. Antar att flampunkt skiljer mellan Heptan och Akrylatbensin? Någon som har liknande upplevelse? Jag får nog återgå till Akrylatbensin och kanske även använda det till handvärmarna.

OT: Kan varmt.. rekomendera handvämare. Lite mickel att fylla och tända men uppskattas för att liva upp kalla fingrar eller tex torka blöta plagg (mindre, typp fingerhandskar/tunnstrumpor).
 
Gogglat vidare, hoppas vi har en kemist på utsidan:) Jag använde Nitor Bensin (=Heptan). Enligt deras produktblad har den ett ångtryck på 5kPa.

Hittar för Akrylatbensin ett betänkande:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/alkylatbensin-for-vinterbruk_H401MJU3

Dvs max 95kPa för Akrylatbensin. Vet inte om siffror stämmer men det är iaf var skillnad mellan Heptan och Akrylatbensin. Inte så liten heller kanske. Det skulle kunna förklara vad jag upplevde i föregående inlägg, svårttänt med Heptan.

Jag kommer därmed att återgå till Akrylatbensin, kanke ska man leta upp vintervarianten?
Lite data nedan.
mvh

Aspen Bensin
https://www.aspen.se/siteassets/produktblad/se/204000se---produktblad_aspen_2_aspen_4_2020-02.pdf


Screenshot 2022-01-13 at 21.41.08.png


Nitor Bensin (Heptan):
https://bolist.se/media/page_attachments/NITOR_BENSIN_clp.pdf

1642105965576.png
 

Bilagor

  • 1642105828458.png
    1642105828458.png
    263.5 KB · Visningar: 84
Ett litet klarläggande:
Akrylat är en form av plastfärg. Alkylat är en typ av bensinbränsle.
Precis som det står i alla de texter det hänvisas till...
 
Ett litet klarläggande:
Akrylat är en form av plastfärg. Alkylat är en typ av bensinbränsle.
Precis som det står i alla de texter det hänvisas till...

Nu lärde jag också mej något nytt, som felaktigt gått och sagt akrylatbensin (sic!).

Akylat är en process, hur man framställer bensin som blir lite renare (visst jäv på sidan då Aspen tillverkar just sådan men ändå):
medan akrylat är slat eller ester från akrylsyra, dvs "en kemisk förening" som innehåller akrylatjonen:
Så akrylat är inte bara målarfärg men det är nog så det vanligast används, kan även kallas akrylfärg

Det är skillnad på process och ämne/förening inom kemi, även om det bara en bokstav som skiljer.

Tack Odd för upplysning och att du väckte nyfikenheten.

/Patrik
 
Tack @Polar300 ! Jag har en liten släng av dyslexi och/eller slarvgen. Kan inte riktigt fastställa (ett återkommande problem)... Alkylat och Akrylat ligger så nära att jag har problem att se skillnad, även nu. :) Tur att jag länkade..
 
Det är lugnt, jag skrev det inte som kritik.
Men jag tänkte att det är lättare att i framtiden söka i tråden (trådarna?) om
uttrycken hålls isär - och dina funna dokument är / kan vara av intresse nästa
gång det diskuteras alkylatbensin till våra kök.
/Odd
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips