Bensin till kök?

avslutad210712

Gäst
Har inte testat fotogen-bensinkombinationen men när jag kör omväxlande med gasol och heptan ids jag inte alltid byta munstycke vilket innebär att jag ibland kör heptan med gasolmunstycke och gasol med bensinmunstycke och ännu lever både jag och tältet :).

Gäller ett Primus Omnifuel och det jag nu sa bör inte testas hemma utan bara av välutbildade personer med betryggande säkerhetsåtgärder bla bla bla.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Man kan säga ju tyngre bränsle, smalare munstycke, men så länge det inte brinner med gula flamtoppar (fet blandning) eller brinner magert blått och tunt med en låga som lätt blåser bort sig själv (för mager blandning gentemot luftmängden) så behöver man inte hasta med att byta munstycke - brinner det bra och blått samt är hanterbart och reglerbart => strunta i att byta.

risk för gula toppar på lågan om du kör diesel på bensin eller gas-munstycke (dvs brinner 'fett') och därmed risk för högre halt av koloxid om man eldar där det är lite tillstängt...

det har att göra med molekylvikt och viskositet att man har allt smalare munstycken ju tyngre bränslen

Akrylatbensin vs Heptan?

Inhandlande ett par bensindrivna Peacock handvärmare och efter lite googlande förstod jag att ren Heptan var det som rekomenderades som bränsle. Då det är en katalys och man inandas en del ville jag inte köra Akrylat (vet dock ej om det gör någon skillnad, vet att båda fungerar).

Men, då jag nu även provade heptan i mitt Primus MF upplever jag Heptan avsevärt svårare att antända vid förvärmnng jämfört med Akrylatbensin. Heptan vill svårligen antändas och efter antänding brinner det bara på flamspridaren utan att söka sig ner i kopp/filt. Kopp och filt rejält "flödad". Det var rejält kallt i helgen, -12- -17 men jag har aldrig upplevt detta med Akrylatbensin. Antar att flampunkt skiljer mellan Heptan och Akrylatbensin? Någon som har liknande upplevelse? Jag får nog återgå till Akrylatbensin och kanske även använda det till handvärmarna.

OT: Kan varmt.. rekomendera handvämare. Lite mickel att fylla och tända men uppskattas för att liva upp kalla fingrar eller tex torka blöta plagg (mindre, typp fingerhandskar/tunnstrumpor).

Gogglat vidare, hoppas vi har en kemist på utsidan:) Jag använde Nitor Bensin (=Heptan). Enligt deras produktblad har den ett ångtryck på 5kPa.

Hittar för Akrylatbensin ett betänkande:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/alkylatbensin-for-vinterbruk_H401MJU3

Dvs max 95kPa för Akrylatbensin. Vet inte om siffror stämmer men det är iaf var skillnad mellan Heptan och Akrylatbensin. Inte så liten heller kanske. Det skulle kunna förklara vad jag upplevde i föregående inlägg, svårttänt med Heptan.

Jag kommer därmed att återgå till Akrylatbensin, kanke ska man leta upp vintervarianten?
Lite data nedan.
mvh

Aspen Bensin
https://www.aspen.se/siteassets/produktblad/se/204000se---produktblad_aspen_2_aspen_4_2020-02.pdf

Screenshot 2022-01-13 at 21.41.08.png

Nitor Bensin (Heptan):
https://bolist.se/media/page_attachments/NITOR_BENSIN_clp.pdf

1642105965576.png

Bilagor

• 1642105828458.png
    1642105828458.png
    263.5 KB · Visningar: 78
Ett litet klarläggande:
Akrylat är en form av plastfärg. Alkylat är en typ av bensinbränsle.
Precis som det står i alla de texter det hänvisas till...

Ett litet klarläggande:
Akrylat är en form av plastfärg. Alkylat är en typ av bensinbränsle.
Precis som det står i alla de texter det hänvisas till...

Nu lärde jag också mej något nytt, som felaktigt gått och sagt akrylatbensin (sic!).

Akylat är en process, hur man framställer bensin som blir lite renare (visst jäv på sidan då Aspen tillverkar just sådan men ändå):
medan akrylat är slat eller ester från akrylsyra, dvs "en kemisk förening" som innehåller akrylatjonen:
Så akrylat är inte bara målarfärg men det är nog så det vanligast används, kan även kallas akrylfärg

Det är skillnad på process och ämne/förening inom kemi, även om det bara en bokstav som skiljer.

Tack Odd för upplysning och att du väckte nyfikenheten.

/Patrik

Tack @Polar300 ! Jag har en liten släng av dyslexi och/eller slarvgen. Kan inte riktigt fastställa (ett återkommande problem)... Alkylat och Akrylat ligger så nära att jag har problem att se skillnad, även nu. :) Tur att jag länkade..

Det är lugnt, jag skrev det inte som kritik.
Men jag tänkte att det är lättare att i framtiden söka i tråden (trådarna?) om
uttrycken hålls isär - och dina funna dokument är / kan vara av intresse nästa
gång det diskuteras alkylatbensin till våra kök.
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén