Kök till Fjällräven Clasic

Jag hittar inte FMS-116t till salu någonstans i Sverige.
Amazon har FMS-300t för 500kr. Skulle det kunna vara ett alternativ?

Detta är samma kök under annat namn.

Om du verkligen bara ska koka vatten kanske FMS300 fungerar lika bra. Jag gissar att det är effektivare i hårt väder utan vindskydd då det har lite högre effekt och mer koncentrerad låga. Vill du göra någon som helst matlagning är FMS116t bättre.
(Jag har inte provat FMS300 i verkligheten utan baserar detta på spec och på hur sådana kök brukar fungera)
 
FMS-300t har en mer koncentrerad låga varför den mer bredstrålande FMS-116 i T utförande eller vanligt utförande (den senare några gram tyngre men även med en lite bättre och kraftigare ventil) är att föredra. Jag har alla tre modellerna köpta på XXL (dottern har tagit över FMS-116 och använt den flitigt på en längre resa i NZ).
Just FMS-300t har vi bara med som ren reserv på längre Sarekturer då den inte tar någon plats i packningen. På dessa turer använder vi primärt Trangia 27 med gasbrännare som primärt kök när vi är två. Vandrar jag ensam blir det FMS-116T som hänger med.
FMS-116 har även högre effekt än FMS-116t resp FMS-300t.
 
Senast ändrad:
Det brukar funka utan vindskydd i absiden om man bara ska koka en mindre mängd vatten. Särskilt om man har med sig massa gas (230g gas är massa gas om man bara ska koka vatten). Men jag har alltid vindskydd med ändå. Dels sparar man gas och dels så kan vindskydd vara nödvändigt under vissa omständigheter, kanske vill man ändå laga mat utomhus i blåsten någon gång.
FMS116t väger 48g och är några hundralappar billigare än Pocket Rocket och Soto Windmaster. Så det blir mitt val. Tillsammans med en kastrull på ca 50g och vindskydd + lock i alufolie på max 20g så blir det ju 120g för hela kökslösningen.
Har du ett kök som emellanåt flammar upp avråds från att laga i absiden helt. Att ha tält och sovsäck är gränssättande för färden.
 
Imho så funkar alla liknande små gasbrännare om man bara ska koka lite vatten till sig själv.

Ska man fixa mer avancerad matlagning i kastrull & stekpanna är det mkt bättre med en stadigare och mer bredstrålande brännare. Kanske ett spindelbenskök så att man kan använda en ganska stor stekpanna.
 
Praktiskt att grytan passar utanpå gasbehållaren. Så jag skulle försöka ta reda på vilken gaspatron du får eller egentligen bättre köpa en hårdanodiserad alugryta som passar utanpå en 230 g behållare och strunta i en eventuellt utdelad 110 g kanister.

Bra tips du redan fått.

Thure
 
Kombon rågflingegröt med smör i och rörpinne gör att fastbränning blir minimal. Till båtnad för disken. Själv har jag en Ortlib diskbalja med mig. Gräs och grus är billiga diskmedel, dessutom spar de på diskvattnet. Diskbaljan underlärrar bruket av markfiltrer.
 
Den här gången är det 100% bara uppkok av vatten som gäller. Är vi fler, eller om det är mer avancerad matlagning som gäller, tar jag mitt trangiakök som jag redan har.

Så vi har
FMS-116t rebrandad på InterSport för 500 kr
FMS-116 på XXL för 399 kr + frakt 49 kr ≈ 450kr
FMS-300 Titanium på XXL outlet för 350 kr + frakt 49 kr ≈ 400 kr

(Köpte nya skor på InterSport tidigare i månaden, hade jag vetat detta nu kunde jag använt deras 25% rabatt vid köp av två varor 😆)
 
Du har ju lite tid på dig innan fjällturen, så kan vara värt att ha lite is i magen. Jag gav 199kr för alla tre modellerna vid olika erbjudanden på XXL.
Båda FMS-116 modellerna packar exakt lika i ryggsäcken, det är samma plastbehållare för transport de levereras med.
 
Bra vindskydd är ett krav för bränslebesparing och uppkokstid.

Lätta vindskyddskonstruktioner är tunna och "fippliga" och bör dessutom kompletteras med vindskyddad kokplats.

Tyngre konstruktioner är lättare att använda och erbjuder oftast, men inte alltid, bättre skydd från vinden.

Är du under tidspress (tävlar) kan det vara bäst att satsa på något som är tyngre men som är lättanvänt och har riktigt bra vindskydd, t.ex. MSR Reactor.
Är du inte under tidspress rekommenderar jag en lättare lösning.
 
Senast ändrad:
Ägnade mig åt lite vindskydds-slöjd mha en sax och en tom ölburk. Kan bli bra, om man inte är mitt i stormen !!

v2.jpg



v1.jpg
 
Jag hittar inte FMS-116t till salu någonstans i Sverige.
Amazon har FMS-300t för 500kr. Skulle det kunna vara ett alternativ?
XXL har haft den på rea nyligen, men nu verkar de bara ha den aningens tyngre (och billigare) stålversionen (70 g). Bryr du dig inte om de 22 grammens viktstraff, så är det samma fina brännare i övrigt.

300t skulle inte jag köpa då den har ett smalstrålande brännarhuvud, med större risk att bränna vid maten. Men vill man bara koka vatten så funkar den säkert. Även den finns på XXL.

EDIT:
Blev avbruten, och missade att flera hunnit skriva samma sak under tiden. Så läs det bara som bekräftelse ;)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 7
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
valtteri Gas till kök i bodö/fauske/sulitjelma Kök och brännare 5
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
koskenkorva Ultralätt kök + potta till densamme! Kök och brännare 0
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
Primuskungen Tillbehör till kök? Kök och brännare 19
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
danode Kök till en nybörjare Kök och brännare 24
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
fredric_verklig.se Nova kök till Trangia.. Kök och brännare 11
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
gaedda Bensinbrännare till Trangia-Kök Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.