Bensin till kök?

Metanol har ännu lite lägre energgginnehåll per kg - så det finns värre...

Annars håller jag med att det lätt bli lite religiöst.

---

När det gäller risker så anser jag:

Gasol: lite överdriven rädsla, speciellt av folk som inte har provat (men ändå kanske hanterat ciggarettändare halva sitt liv som rökare) men det är klart att dom flesta som hanterar gasol är lite på sin vakt och fullt medveten att den kan bita ifrån sig vid ovarsam hantering - av den anledningen sätter jag risken ganska låg.

Bensin: något underskattad 'rädsla' - den bör betraktas i nästan samma nivå och försiktighet som gasol - bensin i rumstemperatur har samma flyktighet som ren N-butan vid -5 grader...

Etanol och alkoholer: Grovt underskattad riskbedömning - brinner med nästan osynlig och ljudlös låga i dagsljus och kan hinna långt innan den märks och exploderar inne i behållare med sprit i. Förmodligen den bränslet som orsakat dom allra flesta olyckor från incidentnivå där det börja brinna oväntat i gräser 2 dm bort i solskenet till månadsvistelse på sjukhus med men och ärr för livet. Etanol och dess denatureringsmedel som man får på händer, grytor och bestick smaksätter bittert allt i sin väg...

Extra hög risk om man både har fotogen och T-sprit i dåligt märkta behållare och man tar T-sprit i tron att det är 'säker' fotogen med nedsatt vaksamhet och så säger det poff för att bränsle/luftblandningen är explosiv i dunken - många militärövningolycker med tältbrand har startat på det sättet när de skall fylla på fotogenlyktan och av misstag tar spriten vid den brinnande tältspisen...

I mina ögon bör man undvika spriten helt när det finns bättre lösningar och endast som gel om man skall ha det som tänd/förvärmningshjälp

Fotogen och diesel:

Närapå riskfri så länge det inte brinner, men förorenar maten till oätlig nivå vid även mikroskopisk spill och kontaminerade händer vid mathantering - en kamrat berättade att hans pluton gick i däck i akuta magsmärtor och kontinuerligt spyende pga. att det droppade fotogen från lyktan i pyttipannan när dom stekte/värmde den i trossen - han klarade sig för att han och hans kamrat fick käka guldburk för att de kom väldigt försent till maten efter ett uppdrag.... och var inte så ledsna över det - efteråt...

kräver veke för att brinna när den är kall, men precis som utspilld bensin och het låga så är den svårt att släcka så länge underlaget (eller kläder) som har sugit upp bränslet ger ångor pga. hettan (något som aldrig inträffar med gasol...).

Kraftigt höjd risk i hanteringen om det finns T-sprit och bensin bland bränslebehållarna med förväxlingsrisk då folk tenderar att använda säkerhetsbehållare även med fotogen och bensin => ser likadant ut.

---

Ved - har man läst Yngve Ryd:s bok om eld och samisk eldkonst så bör man kunna åstakomma en värmande brasa och koka mat/vatten även på kalfjället om det så behövs, men det är inga 21 gram bränsleved per halvliter uppkokande vatten direkt när det gäller bränsleeffekitivitet... - men man kan eld med det som finns i området fast det är genomblött och det regnar och veden är rå och färsk om man vet vad man skall titta efter och hur brasan skall byggas och tändas... mycket intressant bok - rekommenderas.
 
Tog och kollade hur mycket T-sprit det egentligen går åt för att koka upp 0.5 liter 15 gradigt vatten i vindstilla förhållande i en trangia 27 med så raskt tändning och släckning före och efter som möjligt - med uppkok menar jag att det är ganska stora bubblor genom hela vattenmassan från botten till ytan - precis som med gasoltesterna innan för länge sedan.

Med gas så gick det åt ca 7 gram gas per uppkok @ 3 minuter eller 14 uppkok på en 100 gramstub med smula gas kvar i marginal, Med T-röd så slutade det på 12, kanske 13 gram (vågen stod och fladdrade) bränsle och tog 8.5 minuter på sig då det började med klen låga trots ca 15 grader omgivningstemperatur och brann nära på för mycket när det var 100 grader i grytan...

Det brann lite på sidan vid tändning båda försöken efter någon omärkligt slabb från flaskan vid påfyllning samt smakade bitrex om fingrarna, konstaterar att sprit och spritbrännare är inget alternativ för mig längre...


Reglermässigt så brann det för lite när jag ville ha värme i början och brann med nära 2 dm lågor när det inte behövdes längre efter att ha lyft av grytan - visst kan man hålla på med sparingen mm. men... ..men gasol är så väldigt mycket bekvämare...

---

Kort sagt så går det nära dubbelt så mycket T-sprit som gasol i vikt för samma uppvärmning.

Kortturer på några dagar har det ingen större betydelse om man kör gasol eller T-sprit om man bortser från bekvämlighet med gasol - men skall man bära bränsle för 4 veckor och har man dessutom rätter som måste småputtra ett tag (tex ris) så går T-spriten bort helt som alternativ enligt min mening - och att det brinner utanför avsedd område och osynligt i dagsljus efter tändning i mer regel än undantag även efter till synes försiktig påfyllning gör att jag tycker T-sprit är en högst olämplig bränsle rent allmänt... den är farlig kort sagt.
 
förvärmning vid användandet av fotogen

Jo en fråga, hur förvärmer ni då när ni använder fotogen?, har hört att man bör använda T-sprit eller nån typ av pasta (vet inte vad det är) annars så sotar köket mycket.

Gick ut och testade mitt Omni Fuel nyss med fotogen och förvärmde enbart genom att släppa ut fotogen i och tända på, och ja det sotar ju ganska mycket mer än vad Bensin gör (har tidigare kört med kemisk renad bensin).

Sen upplevde det jag det som att det inte alls var samma fart i Fotogenet som de ggr jag använt Bensin, men jag antar att detta har å göra med att man använder ett mindre munstycke för Fotogen.


/Simon
 
Förvärm med dagens pappersskrot indränkt i fotogen/bensin. Kemiskt ren bensin sotar minst IMHO.
Fotogen varierar i fethet och lämnar sot. Jetsoppa är inte värst.... Gas är synnerligen komfortabelt. T-röd och träsprit är till för tungmaffian....
 
Förvärm med dagens pappersskrot indränkt i fotogen/bensin. Kemiskt ren bensin sotar minst IMHO.
Fotogen varierar i fethet och lämnar sot. Jetsoppa är inte värst.... Gas är synnerligen komfortabelt. T-röd och träsprit är till för tungmaffian....


Förvärma med papperskrot, hur menar du nu?,

/Simon
 
Vi packar vårt hemtorkade i vaxat smörpapper, godiskex har wellpapp i förpackningen, varje litet thebrev sitt kuvert, lästa blad i boken, passerade karavsnitt etc etc. Det blir mycket pappersskrot varje dag, istället för att bära ut det, bruka det som veke vid förvärmningen. Dubbel nytta!
 
Vi packar vårt hemtorkade i vaxat smörpapper, godiskex har wellpapp i förpackningen, varje litet thebrev sitt kuvert, lästa blad i boken, passerade karavsnitt etc etc. Det blir mycket pappersskrot varje dag, istället för att bära ut det, bruka det som veke vid förvärmningen. Dubbel nytta!

aha ok, :)
 
Använde mitt Optimus Nova imorse för första gången. Skulle handla "kemisk ren bensin" igår och hittade bara små 125ml flaskor. Har en 450ml behållare, så det blev ju att köpa ett par st :)

Personligen så tycker jag att KRB fungerade svinbra, utan att ha något att jämföra med egentligen. Men finns det störra flaskor att tillgå någonstans? Någon som vet hur det är att få tag i KRB i öst-europa, mellanöstern, Indien och vidare?
 
Har ett Optimus och det har ju som bekant en veke inbyggd. Den tycker jag funkar fint. jag använder Fotogen och visst sotar det lite underförvärmningen, men det sotet tycker jag brinner av då amn kört köket några minuter så för min del stör det inte.

Men allra smidigast är ju bensin, men det brinner ju som bekant "spännande bra" i bland om man som jag lagar mat i absiden vid dåligt väder.
 
Använde mitt Optimus Nova imorse för första gången. Skulle handla "kemisk ren bensin" igår och hittade bara små 125ml flaskor. Har en 450ml behållare, så det blev ju att köpa ett par st :)

Personligen så tycker jag att KRB fungerade svinbra, utan att ha något att jämföra med egentligen. Men finns det störra flaskor att tillgå någonstans? Någon som vet hur det är att få tag i KRB i öst-europa, mellanöstern, Indien och vidare?


Jag har köpt 1 liters flaskor på Bauhaus.. Färghandlar ska det också finnas på.
 
Jag passar på att ställa min fråga i den här tråden. Lönar sig inte att öppna en extra tråd för det.

Jag har en MSR XGK multifuel och undrar vad som händer om jag driver den med bensinmunstycke plus diesel?
Jag skulle kunna testa det men som teoretiker ställer jag frågan här. ;)

Jag skulle inte förvänta mig något dramatiskt. Diesel har ju marginalt större energihalt per volym och kanske är därför diesel-munstycket marginalt mindre. Fast det låter inte riktigt rimligt för mig, just eftersom diesel inte skiljer sig så mycket från bensin -- vad gäller brännare. (Det är klart en stor skillnad i en motor.)
Sådana multifuel-brännare med regleringen vid bränsleflaskan är ju inga precisionsreaktorer, det brukar finnas två driftlägen: avstängd eller fullt järn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.