Hjälp med val av multifuelkök

Coleman Fuel är en proprietär blandning av n-former av heptan, oktan och nonan och skulle nog säga att det är i användning rätt ekvivalent med våran akylatbensin som är lätttillgängligt i Sverige.

Kort sagt är det en snävare fraktion av C7-C10-kolväten för lagom flyktighet utan så stor andel lätta kolväten i C3-C5 (propan, butan, pentan) och tunga kolväten över C10 som ger som tendera ge sot av låga och koks i förgasning.

Vanlig motorbensin har mycket större span både mot lättare kolväten och tyngre dito samt många varianter av iso-former samt ringar som benzen-ringar med påhäng (tex xylen, toulen, etylbensen mfl.) och liknande. (ren Benzen var det man förr höjde oktantalet med men är hälsofarligt och dagens motorbensin har krav på låga halter av just Benzen)
 
Mindre än de max 300ml som ryms i Optimus/Primus minsta aluminiumflaskor?!?
Du är väl medveten om att säkerhetskorken har samma gäng som bränsleflaskorna i aluminium?
Ska mindre än så medföras - så är det väl lika bra att bara ta med spriten som ryms _i_ Trangiabrännaren…

Och så det som är i bröstfickans plunta. ;-)
/Odd

Ett lite försenat svar.

Ja, Jag har provat i vilka av primus, msr, optimus eller zig flaskorna trangiakorken passar. Jag har ett halvdussin reservdelskorkar.
(om man förvarar bensin i trangiaflaskan smiter bensinen över tid, samma med en reservdunk av plast)

Njae, min favo är en 2,5dl PET-flaska som väger 16 g tom inklusive kork. Den rymmer 2 dl sprit, vilket är tillräckligt för en solo helgtur, med riktig matlagning, om inte snösmältning ingår. Det blir totalt 191g med 2 dl sprit.
Jag vill minnas att det var något "nyttigt" från Pauluns i flaskan från början.
Trangiakorken passar inte.

Ofta kör jag med den minsta trangiaflaskan för den är så bra att hälla ur. Men den väger 358 g med 3 dl sprit.
Ibland tycker jag att 167 g lättnad är viktig.

/John
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips