Test av Esbitkök

...................
En annan aspekt är driftsäkerheten. Jag har haft ett gaskök som pajat för mig en gång. ........QUOTE]

Ursäkta om jag kapar tråden, men vad var det för gaskök och vad var det som pajade?
Jag har nästan bestämt mig för ett toppmonterat gaskök, men är litet osäker på driftsäkerheten.
Kanske borde jag följa en bekants råd, och skaffa ett vedeldat kök????
(Eller fortsätta med Trangia och sprit)

/ Bertil
 
...................
En annan aspekt är driftsäkerheten. Jag har haft ett gaskök som pajat för mig en gång. ........

Ursäkta om jag kapar tråden, men vad var det för gaskök och vad var det som pajade?
Jag har nästan bestämt mig för ett toppmonterat gaskök, men är litet osäker på driftsäkerheten.
Kanske borde jag följa en bekants råd, och skaffa ett vedeldat kök????
(Eller fortsätta med Trangia och sprit)

Det var en av Primus toppmonterade modeller, kommer inte ihåg vad den heter tyvärr. Trail nånting tror jag det var. Exakt vad som gick sönder vet jag inte. Det matade inte fram gas (inte heller på annan tub). Troligen var det sprinten som ska öppna gasflödet som fått sig en smäll, men jag vet inte och har det inte kvar.

Jag har dessutom varit med om två Piezotändare som lagt av, men det är ju lätt åtgärdat genom att ha annat tändmedel med sig.
 
Tack för tipset att dela tabletterna för att få högre effekt. Fick nyss en halvliter vatten (vägt på grammet) att störtkoka efter 7 minuter med endast två 4 grams tabletter delade mitt itu. Efter ytterligare en minut var bränslet slut. Köket har dock helt omslutande vindskydd och liknar det gamla jägarköket men är mindre och lättare.
 
Tack för tipset att dela tabletterna för att få högre effekt. Fick nyss en halvliter vatten (vägt på grammet) att störtkoka efter 7 minuter med endast två 4 grams tabletter delade mitt itu. Efter ytterligare en minut var bränslet slut. Köket har dock helt omslutande vindskydd och liknar det gamla jägarköket men är mindre och lättare.

Mycket intressant! Jag får återkomma med nya testserier, helt klart. Måste bara dra ett par pilsner till ett nytt vindskydd först ;)

Hur ser underlaget till tabletterna ut? Vad är det för kök? Bilder?
 
Senast ändrad:
esbit-sot-klägget går bort väldigt lätt med rödsprit. Om man ändå har alkogel med sig för handtvätt kanske det gåt lika bra?
 
Sot på kokkärlet har nog inverkan på resultatet. För jag startade med ett renskurat kokkärl. Men när jag upprepade testet för en liten stund sedan var det tveksamt om det kunde kallas kokning; blev nog ingen större mängd ångblåsor utan mest lyftande gasblåsor.
 
Anledningen till att mitt effektiva esbitkök togs ur produktion för ca 40 år sedan sägs vara att många modifierade köket till att fungera med rödspritbrännare. Då blev det inga esbittabletter sålda av tillverkaren - som var samma som tillverkade tabletterna.
 
esbit-sot-klägget går bort väldigt lätt med rödsprit. Om man ändå har alkogel med sig för handtvätt kanske det gåt lika bra?
Min erfarenhet av ytrengöring med alkogel är att det lämnar en hinna, antagligen "gel-delen" av produkten. Utan att ha några som helst empiriska bevis skulle jag tippa att det förvärrar sotproblematiken nästa gång man avänder köket.
 
Min erfarenhet av ytrengöring med alkogel är att det lämnar en hinna, antagligen "gel-delen" av produkten. Utan att ha några som helst empiriska bevis skulle jag tippa att det förvärrar sotproblematiken nästa gång man avänder köket.

Alkogel innehåller väl en del ämnen för att inte torka ut händerna vid upprepad användning (typ i vården), antar att dessa inte är optimerade för rengöring av just Esbitrester :) Det är mycket enkelt att få bort resterna med lite stålull, jag tog inte tiden (tro't eller ej ;)) men det var under halvminuten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.