Test av Esbitkök

Jag blir förvånad att du fick så klent resultat vad gäller tid för uppkok. Har inte använt mitt esbitkök på några år men plockade fram det nu och tar med det ut i helgen och testar. Väger så lite och får ju plats i bakfickan om man känner för det. Har dels 4-gramsbitarna från oranga "Esbit"-förpackningen, dels några ca. dubbelt så stora, dels några bitar som ligger i svart förpackning och nog är 14-grammarna. Min minnesbild är att två av de ca. 8-grammarna kokade upp en halvliter rätt snabbt. Men det kan ju vara fel. Tar som sagt och testar i helgen.

Raskesven
 
Skam den som ger sig

Fler tester! Jag har laborerat lite mer nu, med lite andra grejer. grytan blev nu en MSR titan Kettle och vindskyddet är av två olika modeller. Jag har också testat att byta ut plattan för tabletten mot en alukonstruktion inspirerad av denna sida (kolla på fuel stand).

Serie 4
Yttertemp 14 grader
Vattentemp 10 grader
Ingen vind att tala om
För serie 4 använde jag ett lägre vindskydd av denna typ:

esbit6.jpg

1 stor tablett (14g), ordinarie ställ, 0,5 l vatten:
9' Bubblor som släpper
11' Kokar lätt
Brinntid ca 14'30''

1 stor tablett (14 g), alternativt ställ, 0,5 l vatten:
9' Tabletten brinner ut, vattnet kokar aldrig

Det alternativa stället leder till att tabletten brinner väldigt aggressivt, trots begränsad tillförsel av syre genom vindskyddet (hål m hålslag i nederkanten). En allt för stor del av energin försvinner ut i luften.

Serie 5
Yttertemp 15 grader
Vattentemp 10 grader
Ingen vind att tala om
Ordinarie ställ

Vindskydd av lite högre typ, dock ej helt omslutande:

esbit8.jpg

1 stor tablett (14 g), 0,5 l vatten:
5' Små bubblor
8' Små bubblor som släpper
10' Stormkokar
Brinner ut ca 12'30''

En stor och en liten tablett (14+4g), 0,5 l vatten:
5' Små bubblor
7' Småkokar
8'30'' Stormkokar
Brinner ut ca 14'30''

En stor tablett (14 g), 0,4 l vatten:
6' Små bubblor släpper
7' Småkokar
8'30'' Stormkokar
Brinner ut ca 12'30''

Två små tabletter, 0,2 l vatten:
5' Småkokar
6'30'' Stormkokar
Brinner ut ca 9'

Vad kan vi lära oss av detta? För det första är Esbit känsligt för vind, det visade serie 1 till 3 med all önskvärd tydlighet. Vindskyddsdesignen är central, jämför första testet i serie 4 med första i serie 5, klar skillnad i effektivitet. Jag ska bygga ett nytt vindskydd som är mer omslutande än Boddingtonskyddet ovan, men som har samma höjd. Guinness kanske ;) Dock måste lufttillförseln bli bättre där (fler/större hål), jag fick göra glipan i Boddingtonskyddet större, när den var nästan stängd brann tabletten med gulare (kallare) låga än brukligt.

En annan detalj är att en 14g-tablett tydligen har precis tillräckligt med energi för att få 0,5 liter vatten i kokning, medan ytterligare en 4g-tablett ger stor skillnad. Man kan här spekulera i om man kan få ut snabbare resultat genom att bryta sönder en 14g-tablett i t ex två delar och få en större brinnande yta. Jag får väl testa :) Positivt tycker jag att testet med 2*4g och 2 dl vatten var, motsvarande en kopp choklad på kvällskvisten.

Jag har denna gång fått tändandet att fungera mycket smidigare genom att droppa en droppe DAX Alcogel intill tabletten och tänt på den. Fungerar toppen, mängden som går åt är ytterst liten. Polyvalent är det också ;)

Vi får se när testen fortsätter; ser fram emot din rapport, Raskesven!
 
Bra kämpat. Hur många minuter tog det att få bort klegget från grytan?

Det får vara till nästa gång... :)

Det går bort direkt med stålull, men i fält är det knepigare. Då får man nog ta smällen av att det är där... men det ser ju inte så najs ut om man säger så. Och fisklukten är fortfarande på minussidan!

Om jag inte kan få till bränsleekonomin bättre, med t.ex. smartare vindskydd eller om det fungerar att ha mindre tablettdelar, så kommer startvikten (räknat på en veckas vandring) för detta Esbitkök upp i nästan samma som om jag tar ett PocketRocket och en stor gastub. Men en liten gastub (och det kan evt klara sig) så blir gas t.o.m. lättare. (Då räknat på att jag gör av med en 14g-tablett till frukost, en till middag och 2 4g-tabletter till kvällsfika.) En skillnad är dock att slutvikten är radikalt mycket lägre, eftersom det mesta går upp i rök på vägen med Esbitköket.

Apropå "gå upp i rök" så sa man ju inte heller glömma att Esbittabletter är förhållandevis dyra...
 
Senast ändrad:
"Effekt" med tabletter

Mest värme fick vi ur Engelska Armé tabletter som vi delade i fyra och tände nära varandra.
Vindskydd var primo.
Summa pris, lukt och klegg talar mot tabletter. För gas talar det mesta.
//J
 
Summa pris, lukt och klegg talar mot tabletter. För gas talar det mesta.

Ja, när även vikten börjar tala emot Esbit så ser det mörkt ut för Erich Schumms gamla uppfinning. Jag har varit lite nyfiken på att få det att fungera eftersom det verkar ganka populärt på vissa amerikanska lättpackningsforum/-sajter. Det pratas om koktider neråt 6 minuter för 1/2 liter vatten. Jag ska se om jag kan få vindskyddet att bli effektivare...
 
Apropå "gå upp i rök" så sa man ju inte heller glömma att Esbittabletter är förhållandevis dyra...

Precis!
Ett av de stora argumenten som jag har till att jag är emot esbitköket.
Om jag kör med 4g tabletterna (som jag kan skaffa lokalt) så behöver jag 4st tabletter för ett uppkok. Vill minnas att detta går loss på ca 5kr/uppkok.
Om jag kör med större tabletter, 12g (som jag måste beställa) så behöver jag 1st tablett. Eftersom jag måste beställa så blir det dyrare. Vill minnas att det blev ca 7.50kr/uppkok.
Dessutom tar det lång tid.

Jämför man detta med gas så kan man med biltemas gas få en kostnad på 1,20kr/uppkok.

Nej! Esbit är uteslutet för mig!

//Peter
 
Intressant att det högre vindskyddet, som täcker större delen av kitteln verkar effektivare. Primus har ju tagit fram ett vindskydd till Eta Express. Det går ju bara några centimeter upp från kittelbottnen. Man hävdar att den största delen av värmeförlusten sker där.

Jörgen
 
Intressant att det högre vindskyddet, som täcker större delen av kitteln verkar effektivare. Primus har ju tagit fram ett vindskydd till Eta Express. Det går ju bara några centimeter upp från kittelbottnen. Man hävdar att den största delen av värmeförlusten sker där.

Nu spekulerar jag (såklart), men det kanske varierar med vilken typ av värmekälla man har. Eta Express består ju mer eller mindre av en yta som glöder, och som är i direkt kontakt med kastrullen. Ett hembygge av "min" modell har lågor som slickar undersidan och upp på sidan och varm luft som strömmar upp. Mindre effektiv värmeöverföring helt enkelt, vilket gör att det finns en större förlust att s a s ta tillvara på.
 
Jag kan inte säga att jag är vare sig "emot" eller "för" Esbitköket. Tycker inte det är mycket att satsa på för utevistelser fler än någon/max några dagar. Men det är svårt att finna något smidigare att ta med sig om man bara ska ut över dagen, om man inte tänkt sig en liten brasa. Det ihopfällbara kärlstödet innehållande esbits går lätt ner i en jackficka tillsammans med titankåsan, smörgåspaket och kaffe/varma koppen eller vad man vill ha i andra fickan. Blir mer bylsigt med gastub och brännare i jackfickan. För de som nu har användbara fickor i jackan alltså. Har man minimerat vikten och valt en jacka utan bra fickor blir det väl att komplettera med annan förvaring.

Raskesven
 
Bäst är tabletterna som substitut för "Stockholmsnäver" (tändvätska) för tändning av motvillig ved. :)
 
Enligt mina tester och med de förutsättningar som gäller (avseende t.ex. vikter på både Esbitkök och gaskök, vindskydd etc) så drar Esbit och gas ungefär jämnt ut på 8 dagar för mig, givet att man klarar 8 dagar på en gastub (220 g). Andelen av vikten som går åt till bränsle är mycket högre för Esbit, dvs slutvikten blir radikalt mycket lägre. Annorlund uttryckt: Esbit har högre rörlig viktkostnad, medan gas har högre fast viktkostnad pga tubens och kökets vikt. Gas ger också en trappstegseffekt eftersom man bara kan ta med sig hela tuber: Klarar jag mig inte på en 220g-tub så får jag minst lägga till en 100g-tub à ca 200 g (tror jag en full sådan väger). Esbit är lättare att bränsleoptimera, och detsamma gäller förstås flytande bränsle av olika slag. Detta gör ju också att Esbit vinner på kortare turer.

En annan aspekt är driftsäkerheten. Jag har haft ett gaskök som pajat för mig en gång. Tack och lov var det på en dagstur, så det blev mackor utan Varma Koppen-soppa till lunch, dvs ingen större fara. Men hur kul hade det varit på en längre tur långt borta från närmaste stuga med butik? Klart att man kan elda med ved, men det är inte alltid det lättaste. Ett alternativ här är att ta med ett lätt Esbitkök som backup, med kanske tre-fyra 14g-tabletter, som gör att man i alla fall kan få varm mat (om än inte säkert stormkokat vatten) under ett par dagar medan man tar sig till mer civiliserade trakter. Total vikt för nödlösningen med 4 tabletter skulle för mig hamna på ca 100 g. Esbit går ju också bra att starta en vanlig kokeld med. Även om sannolikheten för haveri är låg så kan den vara värd att ta med i beräkningen i vissa fall, tycker jag. Livrem och hängslen? Jupp, ibland. (Ett annat sätt att åstadkomma detta är ju såklart att ha med sig mat som inte behöver tillagas, t.ex. energikakor och nötter/russin/choklad.)

Hur som helst, det är ju bättre att kunna ta ställning utifrån tester än utifrån lösa antaganden. Och så är det ju kul att labba lite :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.