Test av Esbitkök

Ägnade mig åt lite Esbittestande i helgen. Köket är hembyggt enligt denna modell, fast med något grövre plåt. Vikt: 49g. Grytan är en enliters Trangia med nonstick, locket en 6-grams pajform och vindskyddet är av modell Heineken. Uppe på locket ligger en tamoj.

Bilderna vill inte fungera. Kolla i mitt album "Tester och annat", bilderna Esbit 1 och Esbit 2, för hur köket ser ut.


Tyvärr blev det inte riktigt så systematiskt som jag hade kunnat önska mig, men jag tänkte i alla fall dela med mig av mina resultat…

Vattnet har hela tiden varit kylskåpskallt, 8C. Om inte annat anges har det varit 5 dl i kastrullen (motsvarande c:a en Real-påse och en kopp espresso).

Syftet med det hela var att se om Esbitköket kan vara en konkurrent till ett Pocket Rocket, som är mitt ordinarie val under en enveckas solotur i fjällen.

Serie 1
Temp 1,5 C, ingen vind

3 st 4g-tabletter
Efter 6’20 små bubblor som inte släpper botten. Sätter till en 4g-tablett till.
Efter 8’00 halvstora bubblor som nästan släpper. Blir inte varmare än så.

1 st 14g-tablett
Efter 7’30 stora bubblor som nästan släpper, blir inte mer

Serie 2
Temp 5 C, rejäl bris som gör det svårt att tända tabletterna. Måste söka lä bakom husknuten.

4 st 4g-tabletter
Efter 9’00 stora bubblor som nästan släpper

1 st 14g + 2 st 4g
Stormkokar efter 7 minuter

Serie 3
Temp 5 C, lätt bris med byar

1 st 14g-tablett
7’00 små bubblor
9’30 halvstora bubblor som nästan släpper

2 st 4g-tabletter, 2,5 dl vatten
7’00 stora bubblor som nästan släpper

1 st 14g-tablett, 4 dl vatten
8’00 halvstora bubblor som nästan släpper
11’00 samma sak, det blir inte mer

Det är detta jag menar med stora bubblor som nästan släpper (notera hur de glidit upp längs kanten men inte bubblar upp mitt i kastrullen så att ytan kommer i rörelse):

Bilderna vill som sagt inte fungera, kolla i mitt album "Tester och annat", bilden Esbit 3.

Några reflektioner:

1: Om jag minns rätt från gymnasiefysiken så krävs det ganska mycket energi för fasomvandlingen från vätska till gas, och man måste kruta på med en del extra för att få till fasövergången. Men detta är ju å andra sidan oftast inte nödvändigt (och för min egen del brukar jag inte slösa gas på detta).

2: Esbit är inte lätta att få eld på när det blåser. I serie 2 fick jag flytta runt husknuten för att det alls skulle gå. Det går kanske att lära sig. Jag har läst nånstans (på backpackinglight.com tror jag det var) att nån rekommenderade att man hade lite tändgel till att starta igång med. min slutsats är att för fjällbruk måste man vilja köra köket i absiden.

3: Det luktar fisk.

4: Man får en läbbig beläggning på undersidan av kastrullen som verkar vara svår att få bort under fältmässiga förhållanden, men som försvinner enkelt med stålull.

5: Om man nöjer sig med "större bubblor" kan man nog klara sig på 4 st 4g-tabletter per uppkok och tillfälle. Vill man sjuda skuter man till en tablett i taget. För min egen del så gör jag av med ca 4 dl vatten till frukost (fruktsoppa och kaffe) samt 5-6 dl på kvällen (mat + kaffe/te/choklad). Inget till lunch. Om man räknar generöst så kan man klara sig med 8*4=32g bränsle per dag, en fjällvecka hamnar då på ca 230 gram. Köket i sig väger (mitt exemplar) 49 g plus gryta etc.

6: Det bör kommas ihåg att det inte går att slå på och av Esbitköket hur som helst, då blir det till att lägga på nya tabletter. Inget för en massa småkok alltså.

7: Det tar såklart längre tid än ett gaskök.

Jag har ännu inte bestämt mig för om jag tycker det kan ersätta mitt gaskök. På plussidan står driftsäkerheten, får man bara till vindskydd kan man knappast misslyckas. På minussidan står meckigheten, det är inte lika lätt att hantera som gasköket.

Kul att pyssla lite i alla fall :)
 
Senast ändrad:
Har varit oxså meckat med olika esbitabletter och kök. Engelska tabletter var bäst då vi prövade. Vindskydd krävs, alt elda i grop. Vi alla som utvärderade föredrog fotogenkök. Sommatid toppmonterade gaskök. Vindskyddkravet består.
//J
 
Håller med!
Har prövat esbitkök i ett antal omgångar men det är för "meckigt"/omständigt.

Samtidigt tycker jag att det endast funkar till att värma vatten.

Visst! Det är jättelätt. Men nackdelarna, tycker jag, överväger fördelarna.

Jag säger: Kör med ett lätt gaskök istället!

//Peter
 
Som "nödkök" är Esbit-kök rätt bra, det kan ligga nerpackat i åratal och är sen bara att packa upp och använda (egen erfarenhet).

Sen är det ju en väldigt lätt lösning också, men inte sådär jättesmidig som sagt var.
 
...har testat på en veckotur, använde då engelska armeköket med dito tabletter samt några standard esbit (4gr). De engelska var bättre och brann drygare. Eftersom de är så stora kunde man bränna dessa i fjärdedelar och ändå få varmt vatten.

I de flesta situationer kan man med fördel göra en liten brasa istället - de knippen med ris som behövs för att koka ngn liter plockar man på några minuter. Men trevnaden blir större! I de engelska kokställningarna kan man också lätt bränna småkvistar...

Föredrar gas eller spritkök, om man inte behöver perfekt bränsleekonomi...

//J
 
Ang. Esbit kök

Skämtar du eller förstog jag rätt att energin från esbit köket INTE ens räckte till att koka upp några koppar vatten och hålla det kokande några minuter, och att du funderar på om du skall byta ut gasköket? Svaret borde vara givet, om det nu inte tänkt sova i rabbatten på Stureplan... :D
 
Bra med test!

All heder til Alven som testat och sedan redovisat vad han kom fram till.
Bra initiativ!

Sedan kan man, som jag, tycka att slutsatserna kanske ger sig själva... men det är ju upp till var och en att bestämma :)

Uffe
 
Skämtar du eller förstog jag rätt att energin från esbit köket INTE ens räckte till att koka upp några koppar vatten och hålla det kokande några minuter, och att du funderar på om du skall byta ut gasköket? Svaret borde vara givet, om det nu inte tänkt sova i rabbatten på Stureplan... :D

Återvänder till en gammal tråd...

Det hela beror ju på vad man vill uppnå. Att få vattnet att stormkoka och sjuda i några minuter är för mina ändamål helt ointressant. Ändamålet är att få vatten tillräckligt varmt för att kunna stå i en Real-påse eller i en grytmysare i 10 minuter medan maten lagar sig själv, samt att värma kaffevatten (pulverjox, duger gott till mig i busken). Effektiviteten tycker jag inte är det stora problemet, däremot gillar jag inte beläggningen från tabletterna, inte heller att det var svårt att tända dem, samt inte heller att det är dumt att komma på i efterhand att man nog ville ha en kopp kaffe i alla fall. I det sista fallet är förstås gaskök överlägsna (även jämfört med spritkök som ju måste svalna mellan; mulifuel är inte ett alternativ för mig). Å andra sidan gillar jag vikten och driftsäkerheten med esbit. Och på minussidan med gaskök är att jag får en massa nästantomma behållare hemma som jag aldrig gör av med för att jag då måste ta med en i reserv till när den nästantomma tar slut. Samt att jag genuint stör mig på ljudet från gaskök.

Nu labbar jag lite med hembyggda spritkök, vi får se hur det går. Min senaste YACCS har lite tendenser att rapa bränsle vilket inte gör den helt trygg att köra i absiden (vilket är ett baskrav för mig, det är bara där jag använder köket).
 
Bra att du nästan tre månader efter trådstarten förklara bakgrunden till dina beslutsvåndor! ;)
Instämmer i gaskökens avigsidor och har skrivit om det ett flertal gånger i detta forum, men det finns ju som du nu själv anger andra alternativ!
Att kunna KOKA vatten är dock en grundförutsättning för aktivt och säkert friluftsliv. Inte alltid man har tillgång till filtrerat och bakteriefritt kranvatten eller frystorkad lyxpulver från "Real" även om man planerat så!
Du överlever iofs att knalla förbi de där ståtliga KarlJohan svamparna, Abborrarna, gårdsbutikens sprättägg etc för att du inte kan laga mat på sitt kök. Men varför planera för en "ökenvandring" när man med några små extra gram kan njuta av sin fritid?
 
Du överlever iofs att knalla förbi de där ståtliga KarlJohan svamparna, Abborrarna, gårdsbutikens sprättägg etc för att du inte kan laga mat på sitt kök.

Svamp finns inte särskilt stor det av året, aborrar kräver fiskredskap och kunnande och ofta även fiskekort, gårdsbutiker låter inte direkt som en vandring i vildmarken för mig.
 
Bra att du nästan tre månader efter trådstarten förklara bakgrunden till dina beslutsvåndor! ;)

Allt för att lyfta tråden ;)

Att kunna KOKA vatten är dock en grundförutsättning för aktivt och säkert friluftsliv. Inte alltid man har tillgång till filtrerat och bakteriefritt kranvatten eller frystorkad lyxpulver från "Real" även om man planerat så!

Mer bakgrund: Jag vandrar nästan uteslutande i fjällen. Behovet av att koka vatten där, av bakterieskäl, ser jag som försumbart. Om maten från Real (eller snarare från torken och påsarna med linser, sojafärs och bulgur) tar slut så blir det till att beta ris eller nåt... Om det är nåt som finns på fjällstationer (för påfyllnad av förråd) så är det väl torrskaffning och för sådan räcker ett uppkok och en grytmysare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.