Val av kök till fjällvandring

Har legat lite på sparlåga med kökstankarna, har varit en sväng på Island bl.a., men nu börjar min vandring närma sig och jag måste bestämma mig.

Har hittat den här:
http://www.outnorth.se/soto/windmaster-micro-regulator-sto#NoColour

Verkar vara någon slags värmeväxlare på den, så jag antar att den inte drar lika mycket gas som ett vanligt spindelkök. Om man kombinerar med vindskydd (har dock inte hittat något som passar än) borde det väl funka?

Frågan är om jag kan använda mina befintliga Trangiakastruller till det?

Verkar vara någon slags värmeväxlare på den, så jag antar att den inte drar lika mycket gas som ett vanligt spindelkök.

Värmeväxlare?

soto-windmaster-micro-regulator-sto-no-colour.jpg

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
. Om man kombinerar med vindskydd (har dock inte hittat något som passar än) borde det väl funka?
Frågan är om jag kan använda mina befintliga Trangiakastruller till det?

Vindskyddet från Crux passar snudd på alla toppmonterade kök törs jag lova, för att det fäster runt gastuben :)!

Och ja...du kan ha dina trangia kastruller ståendes på vindskyddet, har testat det här hemma, dock blir det lite ostabilt.

Bilagor

• 20150519_204649.jpg
    20150519_204649.jpg
    24.2 KB · Visningar: 589
Själv kör jag numera med gasolbrännare i trangia och ser det som säkert och bekvämt men jag undrar över livslängden på slangen och hur olycksförloppet kommer att te sig den dagen slangen blivit för gammal. För många år sedan provade jag förresten en gammal gasolbrännare (propan) med torra packningar och då sprutade det eld åt alla håll :) Tidigare körde jag med metanol och såg det som en säker och robust lösning även om jag lyckades få fyr på hela flaskan en gång. Brännaren var kall men det låg glödande lav i den som tände spriten jag fyllde med. Efter det släckte jag alltid brännaren innan den var tom och fyllde medans det var sprit kvar i den. Slår lågorna inte upp ur den släckta brännaren gör de inte heller det när man fyller på. Dessutom finns det numera säkerhetskorkar som förhindrar att lågan sprider sig in i flaskan (de funkar, jag har testat).

Vänligen, Klas

Har själv en gasbrännare till Trangia inhandlad -95 med den äldre brandgula gummislangen med armering under gummit.. Tyckte under många år efter inköp att den hade dålig effekt tills jag insåg att det fanns en 2 cm lång tunn spricka i gummit. Det yttrade sig aldrig i form av någon låga. Använde dock inte brännaren i tältet på den tiden, hade ju kunnat bli en eldboll vid användning i absid med stängd ingång...

Tog hursomhelst silvertejp och lagade sprickan. Funkar klockrent nu. Var senast uppe i toppstugan på Keb under midsommardan och värmde upp snö i -10 grader sent på kvällen.

Ser ingen anledning att byta ut fungerande grejer. Tycker att mitt Trangia med gastillsats fungerar riktigt bra. Gjorde all mat: havregrynsgröt, kaffe, lunch, soppa för 3 personer under 10 dagar med en behållare på 220 gram (70 butan/30 propan). Använder ganska liten låga så jag slipper elda för kråkorna och förlänger därmed livslängden på behållaren betydligt. Har dock alltid med mig lilla T-spritbännaren och ett par dl T-sprit som en backup ifall mekaniken skulle falera.

Frågar du mig Ludde så har du redan ett riktigt bra koncept.

Toni

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips