Vad är smidigt sommarkök?

Tycke och smak.. Har provat både toppmonterad PocketRocket (80g) och Primus Express spider spindeln. Den senare känns såklart mkt mer tillförlitligt och säker, speciellt med en stekpanna och inne i absiden, inte lika lätt att åstadkomma en olycka, och den väger bara lite mer, 200g. Har hemgjorda vindskydd av pajformer odyl till båda. Philosophy !??
 
För mig är det av stor vikt att köket ryms i sin kastrull med gasbehållare och allt. Gärna med nån form av vettig väska/påse eller så. Tycker den smidigheten är värd en del extra vikt.
Det gäller från den "Jetboilvariant "jag har för att värma vatten och göra presskaffe(Primus Lite+), till mitt lite större spindelkök (Primus Eta Spider), det lilla hopfällbara vedköket (Petromax Hobo) och när jag tänker på det är även min stora "eldgrop" (Primus Kamoto) med grillgaller hopfällbar till ett platt paket.
Har inte lusläst hela tråden så den aspekten kanske nån redan nämnt. Sen är det klart att det går att lyckas plocka ihop sitt eget set som ryms i sig själv genom att köpa lös brännare, kastruller, nån liten påse osv..
 
För mig är det av stor vikt att köket ryms i sin kastrull med gasbehållare och allt. Gärna med nån form av vettig väska/påse eller så. Tycker den smidigheten är värd en del extra vikt.
(...).
Har inte lusläst hela tråden så den aspekten kanske nån redan nämnt. Sen är det klart att det går att lyckas plocka ihop sitt eget set som ryms i sig själv genom att köpa lös brännare, kastruller, nån liten påse osv..
Nej, tror inte det är nämnt och jag håller med dig. Men det hindrar som du skriver inte att man plockar ihop kittet själv.
Personligen tycker jag det är mer praktiskt att brännaren och alla lösa småtillbehör (tändstickor, sked, ev tamoj, salt/ kryddor, tork/rengöring etc) får en samlad och skyddad plats i kastrullen, än att just gaspatronen gör det. Dess storlek kan ju variera med turens förutsättningar och det känns inte optimalt att dimensionera grytans form efter just den - det finns viktigare parametrar. Min gaspatron hamnar oftast i någon ytterficka alt. i stora matpåsen, som ju ändå ska fram, och fler småprylar därifrån hamnar i stället inne i kastrullen.

Hur som helst så får allt plats i vartannat i mitt lilla kit, inkl. - om man ändå vill - den 100 g gaspatron som brukar räcka för mina tvåveckorsturer. Grytmysaren utgör det skyddande antiskrammel-fodralet. Vindskyddet i hopfälld form lagras mellan grytmysaren och kastrullen. Lista på beståndsdelar finns här.
 
Jag har använt Biltemas toppbrännare (https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gasolkok-28-kw-2000042096) i typ 5 år och är väldigt nöjd. Nu börjar gummipackningen i botten att ge med sig så jag kommer ev köpa en ny snart om man inte bara kan byta oring.
Brännaren har iaf varit med mig ute ca 5v/år sedan 2015 och det har både bakats bröd, wookats, retts såser, kokat soppor, stekt fisk mm mm utan besvär. Den sprider värmen lika bra som alla spindelkök jag har stött på och är enkel och exakt att reglera gaspådraget på.
Största besväret med avancerad matlagning utomhus är aluminiumgrytorna som bränner fast, men det finns andra trådar för att diskutera det...

Denna diskussion om att toppbrännare är instabila tycker jag har blåsts upp otroligt.
Inget kök fungerar bra om du felanvänder det eller är oaktsam. Du kommer tex alltid att behöva hålla i grytan när du ska röra om i havregrynsgröten, oavsett vilket kök du använder, annars så åker grytan iväg. Sen så har toppmonterade kök ökad risk att ramla om du ställer grytan långt ut på kanten, men det beror ju på att du beter dig konstigt åt.
VISSA toppbrännare har en mindre avställningsyta som gör att kastrullen står lite ostadigt, men det är ju bara att undvika att köpa just de brännarna då, det kallas konsumentmakt.
 
Jag har använt Biltemas toppbrännare (https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gasolkok-28-kw-2000042096) i typ 5 år och är väldigt nöjd. Nu börjar gummipackningen i botten att ge med sig så jag kommer ev köpa en ny snart om man inte bara kan byta oring.
Kolla om inte den o-ring som sitter i ex Primus brännaranslutningar (GB74 mfl) kan passa. Det är ju samma gaspatroner och anslutning de skall täta mot, så det finns ju stor en sannorlikhet att de har samma dimension på o-ringarna.

Enligt ett inlägg jag hittade på Trailspace skall FMS-116t använda en o-ring enligt följande spec:
BS-011 Specs: ID 5/16" (7.94 mm), OD 7/16" (11.11 mm), Thickness 0.070" (1.78 mm)

Edit: Då jag har en reserv o-ring till flaskanslutningen på GB-74 brännaren (samma anslutning Primus använder på många brännare) hemma passade jag på att mäta den så noggrannt som det går med ett flexibelt material och skjutmått:
OD=11,2mm
ID=6,1mm
T=2,5mm
 
Senast ändrad:
Jag är absolut ingen expert och har tidigare bara använt Trangia med spritbrännare. Efter mycket research köpte jag dock Soto Windmaster innan sommaren och tycker att den var fantastiskt lätt att hantera och gav en väldigt bra kvalitétskänsla, inga problem att använda i vind.
 
Tack för alla svar och erfarenheter. Det blev till slut spindelkök (Vega) som kompromiss mellan vikt och stabilitet. Kombinerat med trangiakastrull och liggunderlag som "fodral".

På helger med mer färskmat (kokning, stekning) har det känns helt rätt. Särskilt med stekpannan och lite tyngre mat i, så är jag nöjd att inte ha en toppmonterad brännare. Även på längre vandring och enbart vattenkokning så har det funkat bra. Jag upplever det som enkelt att sätta upp och ner och packas smidigt ner i ett paket som i storlek liknar trangiaköket. Ännu saknar jag inte 100g-besparingen som ett toppmonterat kök skulle ge och när det blåser känns det bra att hålla sig närmare marken.

Vi får väl se om jag börjar längta efter trangia när det blåser hårt och det saknas skyddande stenar, men än så länge så är jag nöjd med att inte ha den extra vikten. Ska också bli intressant att se om det håller för vinteraktivitet också.

Jag är hittills alltså nöjd med kompromissen, givet att jag just nu hellre har ett kök som används mer än flera som mest får stå på hyllan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Smidigt 1-2 personskök Kök och brännare 44
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
ekis Smidigt "tryckkök" Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.