Vad är smidigt sommarkök?

Man ska inte bara komma ihåg att köpa gas att ha med sig. De nya tuberna behöver testas med köket. Jag har 2 gånger råkat ut för att ventilskaftet i tuben varit för kort. Båda gångerna var jag redan ute på tur när det uppdagades. Det löste sig efter lite hårkliande. Jag lade i ett gruskorn som var nästan lika stort som hålet i gastuben, skruvade ihop och tog inte loss tuben innan den var tom några dagar senare.
Numera försöker jag komma ihåg att prova att tuben/tuberna verkligen fungerar med köket innan jag ger mig ut.

/John
 
Man ska inte bara komma ihåg att köpa gas att ha med sig. De nya tuberna behöver testas med köket. Jag har 2 gånger råkat ut för att ventilskaftet i tuben varit för kort. Båda gångerna var jag redan ute på tur när det uppdagades. Det löste sig efter lite hårkliande. Jag lade i ett gruskorn som var nästan lika stort som hålet i gastuben, skruvade ihop och tog inte loss tuben innan den var tom några dagar senare.
Numera försöker jag komma ihåg att prova att tuben/tuberna verkligen fungerar med köket innan jag ger mig ut.

/John
Det låter inget vidare. Minns du vilka kombinationer som inte fungerade; brännare och gasbehållare?
 
Man ska inte bara komma ihåg att köpa gas att ha med sig. De nya tuberna behöver testas med köket. Jag har 2 gånger råkat ut för att ventilskaftet i tuben varit för kort. Båda gångerna var jag redan ute på tur när det uppdagades. Det löste sig efter lite hårkliande. Jag lade i ett gruskorn som var nästan lika stort som hålet i gastuben, skruvade ihop och tog inte loss tuben innan den var tom några dagar senare.
Numera försöker jag komma ihåg att prova att tuben/tuberna verkligen fungerar med köket innan jag ger mig ut.

/John
Även jag testar nya tuber med den brännare jag tänkt använda på turen, skruvar på tuben helt kort och kollar att den släpper gas när den är monterad och tät efter att den är avskruvad.
Har ännu inte råkat ut för något problem, men ett enkelt och snabbt sätt att undvika ev problem.
 
Minns du vilka kombinationer som inte fungerade; brännare och gasbehållare?
Det är inte så enkelt som att vissa kombinationer är sämre än andra. Vi hanterar alltså här gasbehållare
som tillverkas i mångmiljonserier, som inte får kosta något, som skall uppfylla rätt avancerat tighta specifika-
tioner och som sedan förväntas fungera tillsammans med brännare som tillverkas i mångtusenserier, som
inte får väga något, som skall uppfylla minst lika avancerade och tighta specifikationer. Alltid.

Det är ganska naturligt att då och då uppstår en mindre avvikelse i standardöverenstämmelserna (helt
oberoende av vilket varumärkes logotyp som tryckts på behållarens utsida, de tillverkas i samma fabrik
allihop) - som om slutanvändaren har otur adderas med en annan mindre avvikelse. Är man beroende
av slutresultatet; dvs att köket fungerar och att man får sitt varma kaffe, så MÅSTE naturligtvis varenda
gasbehållare provas mot det aktuella köket innan man ger sig iväg. Alltid.

Jag tycker John gjorde helt rätt när han råkade ut för ovan avvikelse: han improviserade.
Det måste man vara beredd att göra när förutsättningarna ändras. Alltid.

/Odd
 
Angående Trangia och nyköp. Just Trangian är så enkelt, rent kondtruktionsmässigt att man i princip aldrig behöver köpa nytt. Lika enkelt att anpassa för gas, om man råkat köpa utan "gasingång". Trangia = begagnat = billigt.
 
Angående Trangia och nyköp. Just Trangian är så enkelt, rent kondtruktionsmässigt att man i princip aldrig behöver köpa nytt. Lika enkelt att anpassa för gas, om man råkat köpa utan "gasingång". Trangia = begagnat = billigt.
De äldre Trangiaköken fungerar precis lika bra som de lite nyare UL versionerna och är ett säkert begagnat köp, dock är de äldre lite tyngre pga tjockare och även mjukare aluminium plåt.
 
Det låter inget vidare. Minns du vilka kombinationer som inte fungerade; brännare och gasbehållare?

Som Polar300 säger. Jag tror nästan alla märken av gastuber tillverkas på samma fabrik i Sydkorea. Det är nog bara toleransvariationer som gör att det ibland blir så. Det drabbar nog alla märken. Därav rådet att testa innan utfärd.

/John
 
De äldre Trangiaköken fungerar precis lika bra som de lite nyare UL versionerna och är ett säkert begagnat köp, dock är de äldre lite tyngre pga tjockare och även mjukare aluminium plåt.

Vissa detaljer var bättre på de gamla köken. Jag tycker bättre om den nitade rembygeln. Lättare att få igenom remmen.
Stekpannorna på de äldre köken funkar bättre än de nyare, men de är tyngre, och stekningen är fortfarande inte problemfri.
Gammal teflonbelagd Trangia 27 stekpanna 164 gram.
Ny obelagd Trangia 27UL stekpanna 82 gram.
Lock Tundra III Mini 52 gram.

Faktisk funkar stekning med trangiapannan så dåligt att jag tycker köket skulle säljas med Lock Tundra III Mini och packpåse istället för med stekpanna o rem. Det går ju lättare att steka i en av grytorna speciellt om det är blåsigt.
Inte för min skull, utan för företagets rykte. Att leverera en lösning som fungerar dåligt är inte bra.
Själv har jag Trangiakök och kok-set i alla möjliga varianter, så jag plockar ihop de delar jag för tillfället behöver. Trangia 27 stekpanna är sällan med på utflykterna. Den funkar ju inte ens till att ställa köket i om man vill ha dragfritt/gräsfritt under köket (funkar på kök 25). Vintertillsatsen, förvärmare + tallrik är oftare med än stekpannan.
Lustigt nog tar jag inte med tallriken från vintertillsatsen på vintern. Då har jag med snöbricka att ställa köket på.

/John
 
Mitt lättaste kök är Pocket Rocker, en lätt kastrull, med lock. För 2-3 Trangia gas. Men vad du behöver beror på vad du avser göra med köket.
Det bör du berätta istället för tekniska beskrivningar av olika kök som vi som förutsätts svara redan har och kan både hålla igång och bruka.

go tur
 
Senast ändrad:
Tack återigen på kommentarerna.

Ni har kommit med ett antal bra tips. Sammantaget tar jag nog med mig att för mitt behov av vattenkokning i fjällmiljö, men helst också möjlighet till variation i matlagning på kortare turer är svårt att få till i ett enda kök, om det ska bli lägsta möjliga vikt.
Kanske är det då bäst att köra på ett spindelkök eller möjligen trangia. Lite högre vikt än toppmonterat men mer stabilt och bra även de gånger som det blir mer matlagning.

Jag förstår er som föreslår multifuel för mångsidigheten, men för vattenkokning på sommarfjället och ett mindre antal tillfällen med mer matlagning, så tror jag att spindelkök/trangia med gas kan funka utan att jag saknar bensinköket.
 
Jag förstår er som föreslår multifuel för mångsidigheten, men för vattenkokning på sommarfjället och ett mindre antal tillfällen med mer matlagning, så tror jag att spindelkök/trangia med gas kan funka utan att jag saknar bensinköket.
För den användning du beskriver, dvs företrädesvis sommartid och tresäsongs bruk är klart gas det enklaste alternativet. Enda anledning att titta på bensinkök är om du skall använda det i minusgrader.
Visst kan du köra ex ett Omnilite som spindelkök med gas, men det är inte det lättaste spindelköket och dessutom mycket högljutt jämfört med en ren gasbrännare.
Dessutom till alla spindelkök och toppmonterade brännare behöver du vindskydd som direkt adderar vikt vilket du måste ta med i beräkningarna.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Smidigt 1-2 personskök Kök och brännare 44
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
ekis Smidigt "tryckkök" Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.