Matlagning till 6pers på gaskök

Nu ser det dock ut som jag fick tag på ett begagnat Omnifuel med ett 3 flaskor
för en mycket rimlig peng. Märkeffekten på 3000w gissar jag är med flytande bränsle,
någon som vet vad det kan prestera med gas? /G
Se mitt svar till Thure nyss:
Ju högre energiinnehåll per kilogram bränsle ju bättre upplevd effekt - förutsatt att mängden brännbar gas som strömmar genom hålet i munstycket kan matchas med rätt mängd luft för fullständig förbränning till CO2 och H2O... Allt hänger på förvärmningen, bränsleförgasningen och syresättningen. Och när det gäller Primusbrännarna extra mycket så eftersom de tillgodogör sig förvärmningen så mycket sämre än Optimus motsvarigheter. Generellt gäller visst nästan den dubbla volymen förvärmningssprit till Primus som till Optimus... IMHO YMMV
/Odd
 
Tack!

Såg att Trangias multifuel presterar något bättre på gas än bensin 1600w vs 1500w, så jag antar att det är relativt likvärdigt och att bränsleval kan göras på andra preferenser.

/G
 
Dock liten skillnad på bränsle gasol har högst energivärde per kilo räknat (men lägre energidensitet per volym även i flytande format i gasflaskan)

Detta med munstycksstorlekar på jeten då??

Gasol och bensin kan utan större skillnad köra på samma munstycke vilket är den största munstycket i fallen köket har olika munstycken, syrebehovet är mindre per volym gas och för att låga inte skall brinna magert med samma lufthål i blandningsrör så måste man pytsa i mer bränslegas i jetstrålen - men också för att densiteten är lägre i jetstrålen.

För Primus Omnifuel och havsnivå skulle jag säga gasmunstycket passa bäst för bensin och med gas brinner lite för magert, bensin brinner lite för magert med bensinmunstycket IMHO - skulle tro att munstyckena passar bäst enligt sin stämpling när man ligger +500 meter, kanske 1000 meter i höjd över havet.

- prova gasmunstycket med bensin och ni finner att lågan börja vara styrbar och inte tenderar att blåsa ut lika lätt vid nedreglerad låga och det brinner ändå inte gult i lågtopparna - det är lågtopparnas färg som visar om ni ligger rätt - inte att slavisk följa instruktionerna när det gäller munstycks-val.

Enstaka tendens till gul topp OK men hårt blå, fräsande och känslig låga visar att det bränner för magert och riskerar att lättare blåsa bort (snabbaste förbränning är vid stökeometrisk blandning, för fet eller magert är lågans flamhastighet långsammare och kan lättare släppa brännarens flamhållare, som bara är brännplåten på primus omnifuel medans optimus nova/polaris har flertal flamhållare i koppen bakom/ovan flänsarna förutom brännplåten som håller fast lågan bättre vid tex blåst eller större variation av bränslebladning med luft) och blåsa bort .

Observera att blandningen bränsle/luft-förhållandet kan inte regleras (eller bara mycket lite) med hur hårt man pumpar bränsletanken - det är en relation mellan jetens hålstorlek och blandningsrörens storlek på luftintag och övrig utformning (i koppbrännare så är koppen kombinerad blandningsrör och brännkammare - därav att det är högljudd av turbulensenserna som skapas av de olika flamfronterna som blandas i varandra och olika mycket beroende på pådrag) - inte hur hårt jeten blåser i blandningsröret.


Tyngre bränslen måste strypas med mindre jethål på bränslesidan då varje molekyl bränsle drar mer syre vilket gör att med given storlek på lufthålen i blandarröret så måste bränslemängden ned per tidsenhet för att inte brinna för fett (lysande lågspetsar), energivärdet är också lägre på bränslet så går man också ned i effekt en smula.

På havsnivå upp till någon eller ett par tusen meters höjd spelar detta inte så stor roll mer än att man upptäcker att det är svårare att få lågan att brinna ren utan gula inslag. I det läget kan det förbättras att man byter från gas-munstycke till bensin-munstycke (vid gasoldrift) och är man ännu högre upp kanske gasen måste köras på fotogenmunstycke och nu kommer man märka att värmeeffekten inte är som innan trots att lågan sträcker sig under hela grytbotten

Det har att göra med syremängden i luften - mindre syre per volym, mindre med värme kan levereras av låga med samma storlek och samma volym luftflöde under grytan (är luftdensiteten bara 2/3-del gentemot havsytan så är värmeförmågan också bara 2/3-del).

Optimus Nova/polaris har en rekommendation att inte använda köket över 4000 meters höjd om jag mins rätt - detta är för att det är fix-storlek munstycke i denna med olika virveltekniker och kylflänsar kan hantera hela spektret från gasol till fotogen/diesel, , från sjudning till fullfart - dock olika bra med olika bränslen (och förmodligen bäst med fotogen, i alla fall på lägre höjder) - men över 4000 meters höjd så är fotogen/lampolja och även bensin riskera att brinna för fett gentemot syretillgången i luft (medans gasol kanske klarar sig lite högre då den vill ha lite större munstycke än fotogen) om inte munstycket minskas (vet inte om det fins som tillbehör) .
 
Din rekommendation Torbjörn läste jag för länge sedan och det var klockrent för mitt Primus Omnifuel. Bytte munstycke och vips, inga problem. Med tystbrännarhatt och prisvärd alkylat 4T så tycker jag mig inte ha något alls att klaga på för min del.

””””För Primus Omnifuel och havsnivå skulle jag säga gasmunstycket passa bäst för bensin och med gas brinner lite för magert, bensin brinner lite för magert med bensinmunstycket IMHO - skulle tro att munstyckena passar bäst enligt sin stämpling när man ligger +500 meter, kanske 1000 meter i höjd över havet.

- prova gasmunstycket med bensin och ni finner att lågan börja vara styrbar och inte tenderar att blåsa ut lika lätt vid nedreglerad låga och det brinner ändå inte gult i lågtopparna - det är lågtopparnas färg som visar om ni ligger rätt - inte att slavisk följa instruktionerna när det gäller munstycks-val.””””
 
Såg att Trangias multifuel presterar något bättre på gas än bensin 1600w vs 1500w, så jag antar att det är relativt likvärdigt och att bränsleval kan göras på andra preferenser.

Kom ihåg att detta gäller vid för gasen ideal temperatur! Om det inte är 35 grader i skuggan är köket vassare på bensin!
Omnifuel eller Nova är betydligt kraftfullare kök. Skall man värma stora mängder vatten är nog Trangia Multifuel X2 i klenaste laget.

Hur känns nudlar istället för pasta? 5 x 0,5 liter vatten, plus 5 minuters väntan. Du sparar mer än halva tiden!

/John
 
Uppföljning!

Det blev till sist ett Soto Muka. Kände inget behov av en brännare som klarade både gas och bensin (eller annat) eftersom jag redan har gasbrännare.

Då kändes det som att Nova och Muka var hetaste kandidaterna. Eftersom jag söker ett kök som ska klara stor gryta blev det Muka med 4650w istället för Nova med 2850w. Ogillar de att det inte funkar med "standardflaskor" men eftersom jag inte har några flaskor sedan tidigare är det ett mindre problem.

Test

Förhållanden 4(9)ms 22c enligt prognos.

Använde medföljande vindskydd och julas 4-takts akrylat

4l vatten i 5l kastrull

Fullt blås i "run" läge
10min 70c
15min Rullande kok
Bränsleåtgång 65g

Sjukt imponerad av köket, lätthanterlig och överträffade mina förväntningar om koktid. Blir dock lite nojjig angående pumpen, även om den ser välbyggd ut så blir det lite sårbart om den pajjar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
Urwaldjaeger Matlagning i vintertält Kök och brännare 32
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
niking Multifuelskök för seriös matlagning Kök och brännare 107
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...