Matlagning till 6pers på gaskök

Nu ser det dock ut som jag fick tag på ett begagnat Omnifuel med ett 3 flaskor
för en mycket rimlig peng. Märkeffekten på 3000w gissar jag är med flytande bränsle,
någon som vet vad det kan prestera med gas? /G
Se mitt svar till Thure nyss:
Ju högre energiinnehåll per kilogram bränsle ju bättre upplevd effekt - förutsatt att mängden brännbar gas som strömmar genom hålet i munstycket kan matchas med rätt mängd luft för fullständig förbränning till CO2 och H2O... Allt hänger på förvärmningen, bränsleförgasningen och syresättningen. Och när det gäller Primusbrännarna extra mycket så eftersom de tillgodogör sig förvärmningen så mycket sämre än Optimus motsvarigheter. Generellt gäller visst nästan den dubbla volymen förvärmningssprit till Primus som till Optimus... IMHO YMMV
/Odd
 
Tack!

Såg att Trangias multifuel presterar något bättre på gas än bensin 1600w vs 1500w, så jag antar att det är relativt likvärdigt och att bränsleval kan göras på andra preferenser.

/G
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Dock liten skillnad på bränsle gasol har högst energivärde per kilo räknat (men lägre energidensitet per volym även i flytande format i gasflaskan)

Detta med munstycksstorlekar på jeten då??

Gasol och bensin kan utan större skillnad köra på samma munstycke vilket är den största munstycket i fallen köket har olika munstycken, syrebehovet är mindre per volym gas och för att låga inte skall brinna magert med samma lufthål i blandningsrör så måste man pytsa i mer bränslegas i jetstrålen - men också för att densiteten är lägre i jetstrålen.

För Primus Omnifuel och havsnivå skulle jag säga gasmunstycket passa bäst för bensin och med gas brinner lite för magert, bensin brinner lite för magert med bensinmunstycket IMHO - skulle tro att munstyckena passar bäst enligt sin stämpling när man ligger +500 meter, kanske 1000 meter i höjd över havet.

- prova gasmunstycket med bensin och ni finner att lågan börja vara styrbar och inte tenderar att blåsa ut lika lätt vid nedreglerad låga och det brinner ändå inte gult i lågtopparna - det är lågtopparnas färg som visar om ni ligger rätt - inte att slavisk följa instruktionerna när det gäller munstycks-val.

Enstaka tendens till gul topp OK men hårt blå, fräsande och känslig låga visar att det bränner för magert och riskerar att lättare blåsa bort (snabbaste förbränning är vid stökeometrisk blandning, för fet eller magert är lågans flamhastighet långsammare och kan lättare släppa brännarens flamhållare, som bara är brännplåten på primus omnifuel medans optimus nova/polaris har flertal flamhållare i koppen bakom/ovan flänsarna förutom brännplåten som håller fast lågan bättre vid tex blåst eller större variation av bränslebladning med luft) och blåsa bort .

Observera att blandningen bränsle/luft-förhållandet kan inte regleras (eller bara mycket lite) med hur hårt man pumpar bränsletanken - det är en relation mellan jetens hålstorlek och blandningsrörens storlek på luftintag och övrig utformning (i koppbrännare så är koppen kombinerad blandningsrör och brännkammare - därav att det är högljudd av turbulensenserna som skapas av de olika flamfronterna som blandas i varandra och olika mycket beroende på pådrag) - inte hur hårt jeten blåser i blandningsröret.


Tyngre bränslen måste strypas med mindre jethål på bränslesidan då varje molekyl bränsle drar mer syre vilket gör att med given storlek på lufthålen i blandarröret så måste bränslemängden ned per tidsenhet för att inte brinna för fett (lysande lågspetsar), energivärdet är också lägre på bränslet så går man också ned i effekt en smula.

På havsnivå upp till någon eller ett par tusen meters höjd spelar detta inte så stor roll mer än att man upptäcker att det är svårare att få lågan att brinna ren utan gula inslag. I det läget kan det förbättras att man byter från gas-munstycke till bensin-munstycke (vid gasoldrift) och är man ännu högre upp kanske gasen måste köras på fotogenmunstycke och nu kommer man märka att värmeeffekten inte är som innan trots att lågan sträcker sig under hela grytbotten

Det har att göra med syremängden i luften - mindre syre per volym, mindre med värme kan levereras av låga med samma storlek och samma volym luftflöde under grytan (är luftdensiteten bara 2/3-del gentemot havsytan så är värmeförmågan också bara 2/3-del).

Optimus Nova/polaris har en rekommendation att inte använda köket över 4000 meters höjd om jag mins rätt - detta är för att det är fix-storlek munstycke i denna med olika virveltekniker och kylflänsar kan hantera hela spektret från gasol till fotogen/diesel, , från sjudning till fullfart - dock olika bra med olika bränslen (och förmodligen bäst med fotogen, i alla fall på lägre höjder) - men över 4000 meters höjd så är fotogen/lampolja och även bensin riskera att brinna för fett gentemot syretillgången i luft (medans gasol kanske klarar sig lite högre då den vill ha lite större munstycke än fotogen) om inte munstycket minskas (vet inte om det fins som tillbehör) .
 
Din rekommendation Torbjörn läste jag för länge sedan och det var klockrent för mitt Primus Omnifuel. Bytte munstycke och vips, inga problem. Med tystbrännarhatt och prisvärd alkylat 4T så tycker jag mig inte ha något alls att klaga på för min del.

””””För Primus Omnifuel och havsnivå skulle jag säga gasmunstycket passa bäst för bensin och med gas brinner lite för magert, bensin brinner lite för magert med bensinmunstycket IMHO - skulle tro att munstyckena passar bäst enligt sin stämpling när man ligger +500 meter, kanske 1000 meter i höjd över havet.

- prova gasmunstycket med bensin och ni finner att lågan börja vara styrbar och inte tenderar att blåsa ut lika lätt vid nedreglerad låga och det brinner ändå inte gult i lågtopparna - det är lågtopparnas färg som visar om ni ligger rätt - inte att slavisk följa instruktionerna när det gäller munstycks-val.””””
 
Såg att Trangias multifuel presterar något bättre på gas än bensin 1600w vs 1500w, så jag antar att det är relativt likvärdigt och att bränsleval kan göras på andra preferenser.

Kom ihåg att detta gäller vid för gasen ideal temperatur! Om det inte är 35 grader i skuggan är köket vassare på bensin!
Omnifuel eller Nova är betydligt kraftfullare kök. Skall man värma stora mängder vatten är nog Trangia Multifuel X2 i klenaste laget.

Hur känns nudlar istället för pasta? 5 x 0,5 liter vatten, plus 5 minuters väntan. Du sparar mer än halva tiden!

/John
 
Uppföljning!

Det blev till sist ett Soto Muka. Kände inget behov av en brännare som klarade både gas och bensin (eller annat) eftersom jag redan har gasbrännare.

Då kändes det som att Nova och Muka var hetaste kandidaterna. Eftersom jag söker ett kök som ska klara stor gryta blev det Muka med 4650w istället för Nova med 2850w. Ogillar de att det inte funkar med "standardflaskor" men eftersom jag inte har några flaskor sedan tidigare är det ett mindre problem.

Test

Förhållanden 4(9)ms 22c enligt prognos.

Använde medföljande vindskydd och julas 4-takts akrylat

4l vatten i 5l kastrull

Fullt blås i "run" läge
10min 70c
15min Rullande kok
Bränsleåtgång 65g

Sjukt imponerad av köket, lätthanterlig och överträffade mina förväntningar om koktid. Blir dock lite nojjig angående pumpen, även om den ser välbyggd ut så blir det lite sårbart om den pajjar.
 
Lagar ofta mat för flera och med Trangia femliters och en större frilufts stekpanna. Då gäller Primus Omnifuel och bensin (inte gas) till grytan samt en ytterligare spindel men med gas till stekningen. Varför jag använder bensin är bara för det blir billigare på långkok.

Dessutom utgör dessa två brännare tillsammans en slags enhet av ett redundant system som säkerställer bönkokningen som tillsammans med det stekta fläsket bildar den energi som förhoppningsvis möjliggör fortsatt paddling...
Vilken Trangia 5 l har du?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips