Hjälp med val av multifuelkök

Coleman Fuel är en proprietär blandning av n-former av heptan, oktan och nonan och skulle nog säga att det är i användning rätt ekvivalent med våran akylatbensin som är lätttillgängligt i Sverige.

Kort sagt är det en snävare fraktion av C7-C10-kolväten för lagom flyktighet utan så stor andel lätta kolväten i C3-C5 (propan, butan, pentan) och tunga kolväten över C10 som ger som tendera ge sot av låga och koks i förgasning.

Vanlig motorbensin har mycket större span både mot lättare kolväten och tyngre dito samt många varianter av iso-former samt ringar som benzen-ringar med påhäng (tex xylen, toulen, etylbensen mfl.) och liknande. (ren Benzen var det man förr höjde oktantalet med men är hälsofarligt och dagens motorbensin har krav på låga halter av just Benzen)

Mindre än de max 300ml som ryms i Optimus/Primus minsta aluminiumflaskor?!?
Du är väl medveten om att säkerhetskorken har samma gäng som bränsleflaskorna i aluminium?
Ska mindre än så medföras - så är det väl lika bra att bara ta med spriten som ryms _i_ Trangiabrännaren…

Och så det som är i bröstfickans plunta. ;-)
/Odd

Ett lite försenat svar.

Ja, Jag har provat i vilka av primus, msr, optimus eller zig flaskorna trangiakorken passar. Jag har ett halvdussin reservdelskorkar.
(om man förvarar bensin i trangiaflaskan smiter bensinen över tid, samma med en reservdunk av plast)

Njae, min favo är en 2,5dl PET-flaska som väger 16 g tom inklusive kork. Den rymmer 2 dl sprit, vilket är tillräckligt för en solo helgtur, med riktig matlagning, om inte snösmältning ingår. Det blir totalt 191g med 2 dl sprit.
Jag vill minnas att det var något "nyttigt" från Pauluns i flaskan från början.
Trangiakorken passar inte.

Ofta kör jag med den minsta trangiaflaskan för den är så bra att hälla ur. Men den väger 358 g med 3 dl sprit.
Ibland tycker jag att 167 g lättnad är viktig.

/John

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips