Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök

Hejsan,

Jag var och vandrade i en månad i national parkerna i USA och köpte då ett multi fuel kök när jag besökte San Francisco. Jag kollade på dom andra, MSR, Primus osv men tyckte att Brunton Vapor AF(brunton.com) verkade vara ett riktigt bra val.

Under semestern så behövde jag aldrig använda diesel, kerosene, jet bränsle(vart hittar man det?) eller något annat än butan gas att köra köket på. Det var varmt och behagligt nästan varenda dag jag var ute och behovet kom helt enkelt inte upp.

När jag använde Butan gas så funkade, och funkar, köket perfekt - låter som ett jet flygplan som håller på att ta fart men funkar gör det.

Nu när jag kom hem till Sverige så hoppades jag att jag skulle kunna testa med att köra den på bensin istället, jag tänkte nämnligen efter sommaren åka till asien och vandra och då antar jag att det kan vara svårt att få tag på butan gas flaskor med rätt munstycke till.

Nåväl, så jag tar den brunton bränsle flaskan som medföljde med köket och fyller den ungefär lite mer än halvvägs med bensin, skruvar till köket så att det står på "L" läge(L för liquid), sätter in pumpen, skruvar på slangen, pumpar cirka 45 gånger (i genomsnitt, har prövat detta ett antal gånger vid detta laget) och öppnar sedan efter trycket har kommit till sig först ventilen för flaskan (No 43. Canister Valve i manualen) och sedan öppnar jag kökets ventil (No 12. Control Handle i manualen) - det sprutar in lite bensin, jag håller den uppe i cirka 2-3 sekunder och stänger sedan kökets ventil.

Tänder på - jag får en låga som varar mellan 5 till 10 sekunder, vilket inte är tillräckligt enligt manualen för att prima/förvärma köket rätt. Ifall jag försöker öppna upp för mer bränsle under dessa 5-10 sekunder så blåser den ut den istället för att tända.

Detta provar jag till och från flera gånger, jag provar att ha pumpen-flaskans ventil öppen medans jag pumpar, och provar att öppna kontrol ventilen längre än 2-3-4 sekunder, osv.

Ibland när jag gör det ovan så kommer det ingen bensin alls, och inget pyssande heller för den delen - inget händer alls. Jag skulle vilja påstå att 70% av gångerna så händer inget, 30% så får jag lite bensin som inte varar längre än 10 sekunder för primining och ifall jag försöker prima och sedan tända så dör lågan när jag försöker tillsätta mer bränsle genom att öppna huvud ventilen.

I går natt så provade jag då även att ta upp pumpen ur flaskan och göra rent den enligt manualen med den lilla nålen som medföljer. Jag tog även och gjorde rent skruven i mitten utav köket där gas kommer upp. Jag testade efter åt med att blåsa luft igenom och det gick bra, och jag testade efter det att använda butan gas och det gick väldigt bra.

Men än en gång - när jag sätter på bensin flaskan... så händer ingetting alls.

Som ni säkert kan gissa, så är detta min första icke bara butan drivet kök.

Det är min goda vana i dessa fall att antaga att jag gör något fel före det att jag springer ut och börjar bråka med ÅF i USA eller att skriva ett brev till Brunton. Är det någon här som kan hjälpa mig? Jag är väldigt konfunderad över det hela och börjar, för att vara ärlig, bli lite frustrerad.

Har Brunton f ö v någon ÅF i Skandinavium?

All hjälp som det finns att bistå med är jag tacksam för.

Länkar till produkten:
Brunton Vapor AF(Brunton.Com) Här går det även att ladda ned samma manual som den jag har att utgå ifrån.
 
Ta inte i så jävligt

Prova att pumpa lite mindre och låt soppan flöda,det ska ju inte spruta.Pumpa upp trycket kan du göra under/efter själva förvärmningen.


peter
 
Senast ändrad:
Det er ikke så lett å gi et eksakt svar.

Bensin (white gas)
Jeg håper du har brukt 4-takt miljøbensin/alkylatbensin/primusbensin/colemanfuel og ikke bilbensin eller 2-takt bensin

Bensin og butan har veldig like egenskaper, om du pumper noen få slag (3/4 full tank) og slipper ut bensin i ca 3 sek (evt forvarmer med sprit) og lar det brenne nesten helt ut. for så å åpne ventilen så burde du få en blå flamme.

Du kan pumpe mer efter hvert.

Har du fått en del sot allerede må du gjøre ren brenneren, eller brenne butan en stund (5-10 min) til den er ren.

Husk flip stop, ellers får du bare søl!

dsk
 
European Distributors (Brunton)

Hejsan,

Jag var och vandrade i en månad i national parkerna i USA och köpte då ett multi fuel kök när jag besökte San Francisco. Jag kollade på dom andra, MSR, Primus osv men tyckte att Brunton Vapor AF(brunton.com) verkade vara ett riktigt bra val.

Under semestern så behövde jag aldrig använda diesel, kerosene, jet bränsle(vart hittar man det?) eller något annat än butan gas att köra köket på. Det var varmt och behagligt nästan varenda dag jag var ute och behovet kom helt enkelt inte upp.

När jag använde Butan gas så funkade, och funkar, köket perfekt - låter som ett jet flygplan som håller på att ta fart men funkar gör det.

Nu när jag kom hem till Sverige så hoppades jag att jag skulle kunna testa med att köra den på bensin istället, jag tänkte nämnligen efter sommaren åka till asien och vandra och då antar jag att det kan vara svårt att få tag på butan gas flaskor med rätt munstycke till.

Nåväl, så jag tar den brunton bränsle flaskan som medföljde med köket och fyller den ungefär lite mer än halvvägs med bensin, skruvar till köket så att det står på "L" läge(L för liquid), sätter in pumpen, skruvar på slangen, pumpar cirka 45 gånger (i genomsnitt, har prövat detta ett antal gånger vid detta laget) och öppnar sedan efter trycket har kommit till sig först ventilen för flaskan (No 43. Canister Valve i manualen) och sedan öppnar jag kökets ventil (No 12. Control Handle i manualen) - det sprutar in lite bensin, jag håller den uppe i cirka 2-3 sekunder och stänger sedan kökets ventil.

Tänder på - jag får en låga som varar mellan 5 till 10 sekunder, vilket inte är tillräckligt enligt manualen för att prima/förvärma köket rätt. Ifall jag försöker öppna upp för mer bränsle under dessa 5-10 sekunder så blåser den ut den istället för att tända.

Detta provar jag till och från flera gånger, jag provar att ha pumpen-flaskans ventil öppen medans jag pumpar, och provar att öppna kontrol ventilen längre än 2-3-4 sekunder, osv.

Ibland när jag gör det ovan så kommer det ingen bensin alls, och inget pyssande heller för den delen - inget händer alls. Jag skulle vilja påstå att 70% av gångerna så händer inget, 30% så får jag lite bensin som inte varar längre än 10 sekunder för primining och ifall jag försöker prima och sedan tända så dör lågan när jag försöker tillsätta mer bränsle genom att öppna huvud ventilen.

I går natt så provade jag då även att ta upp pumpen ur flaskan och göra rent den enligt manualen med den lilla nålen som medföljer. Jag tog även och gjorde rent skruven i mitten utav köket där gas kommer upp. Jag testade efter åt med att blåsa luft igenom och det gick bra, och jag testade efter det att använda butan gas och det gick väldigt bra.

Men än en gång - när jag sätter på bensin flaskan... så händer ingetting alls.

Som ni säkert kan gissa, så är detta min första icke bara butan drivet kök.

Det är min goda vana i dessa fall att antaga att jag gör något fel före det att jag springer ut och börjar bråka med ÅF i USA eller att skriva ett brev till Brunton. Är det någon här som kan hjälpa mig? Jag är väldigt konfunderad över det hela och börjar, för att vara ärlig, bli lite frustrerad.

Har Brunton f ö v någon ÅF i Skandinavium?

All hjälp som det finns att bistå med är jag tacksam för.

Länkar till produkten:
Brunton Vapor AF(Brunton.Com) Här går det även att ladda ned samma manual som den jag har att utgå ifrån.


European Distributors/ÅF i Skandinavium

Brunton Europe AB
Tel: +46856484246
Fax: +46856484240

Sweden
Primus AB
Tel: +46856484230
Fax: +46856484240
info@primus.se

Norway
Fenix Outdoor Norge AS
Tel: +4761246900
Fax: +4761246901
post@primus.no

Finland
Fjällräven OY
Tel: +35898771183
Fax: +358986845400
finland@fjallraven.se
 
Hur går det? Har själv nyligt kommit hem från utlandet med samma kök, bara använt det med gas och ska nu på att börja köra flytande bränsle. Har inte köpt något bränsle ännu, men vill ändå veta hur det går...
 
Låter som du inte får nått tryck i flaskan, kolla så pumpen fungerar.
Lätt och säkert att testa genom att ha en tom flaska, sätta i pumpen, pumpa litegrann och sen skruva av pumpen från flaskan försiktigt, pyser det så funkar det, pyser det inte så... funkar det inte.

Har du tryck i flaskan så ligger stoppet i slangen eller munstycket i köket.

För övrigt tycker jag det är lite tråkigt hur lika brunton och optimus kök är. Brunton distrubuerade optimus kök i USA ett tag, undra om samarbetet fortfarande finns eller om ett stort företag har kört över ett litet och plagierat produkter helt enkelt. Exempelvis hur det länkade köket i princip är en nova-brännare med samma ben som stella.. eller hur deras lilla toppmonterade är väääldigt likt crux, hur deras kokset är närmast identiskt med Terra..

Men det är ju så uppenbart att det måste ju finnas att samarbete..
 
Förljummning?

Vafasen, vilket skit. Tio sekunder kan ju omöjligt räcka för att förvärma. Jag brukar inte tima så mycket, utan lyssnar efter kvittrande ljud i munstycket. De uppstår då bränslet i förvärmningsloopen kokar och sputtar ut genom munstycket. När kvittrandet börjar avta kan man tända, för då först är det 100% varmt.

Har funkat med fotogen och bensin i både optimus och MSR-kök hittills, men inte fasen går det på tio sekunder. Brunton borde skämmas om det inte får plats mer primer än så i deras förvärmningskoppar.
 
Jeg har tittet på denne brenneren nå en ukes tid.
Er det sånn at den bråker noe jævig, både med gass og bensin?

Har en whisperlite., men er ute etter en hvor man kan regulere effekten litt bedre, og gjerne kunne bruke både gass og bensin. Men liker at det er litt stille:)

God vinter
 
Jeg har tittet på denne brenneren nå en ukes tid.
Er det sånn at den bråker noe jævig, både med gass og bensin?

Har en whisperlite., men er ute etter en hvor man kan regulere effekten litt bedre, og gjerne kunne bruke både gass og bensin. Men liker at det er litt stille

Om du vill ha ett stille kök tycker jag du skall titta på primus gravity 2 multifuel. Detta köket är väldigt tyst.

/Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.