Vart köpa kemisk ren bensin?

Hej!

Har ett Primus Multifuelkök nu, vart köper man kemiskt ren bensin till ett vettigt pris?
Är man hänvisad till friluftsbutiker eller säljer mackar/andra affärer också?
Vad kostar det på ett ungefär?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
HEj

Apoteket säljer Medicinsk bensin (vet inte om den är kemiskt ren), de har småflaskor framme och 1 litersflaskor bakom disk.

mvh
Johan

Suveränt!

Vilket toppenforum m a p snabba svar!!! :)
Tack så mycket!

Alkylaten för ca 100:-/4 liter och vad kan man räkna med den kemiska kostar då?

Färghandeln som någon svarat är ett hett tips. Handelsvaran heter Heptan och kallas "White Gas" på int. friluftsspråk. Kostar ca 40:-/l.

/K

Köpte en liter Heptan (som den kemsikt rena bensinen heter) på färghandeln i fredags. Kostade 49:-

Fanns även 5-litersdunk till samma literpris.

Heptan ska nog inte jämföras med alkylatbensin.

Mezzner; sa:
Köpte en liter Heptan (som den kemsikt rena bensinen heter) på färghandeln i fredags. Kostade 49:-

Fanns även 5-litersdunk till samma literpris.

Heptan ska nog inte jämföras med alkylatbensin.

Vad är skillnaden hanterings-/prestanda och hälsomässigt?

[/QUOTE]
Vad är skillnaden hanterings-/prestanda och hälsomässigt? [/QUOTE]

Hanterings-/prestandamässigt har jag inte märkt någon större skillnad.
Hälsobiten kan säkert nån annan bättre.

I princip har jag nöjt mig med att läsa rekommendationer, och då är ju alkylat bättre än vanligt blyfritt, men "sämre" än heptan.

Kan ju konstatera att den heptan man spiller på fingrarna luktar helt annorlunda än vanlig bensin, och i princip behöver man inte tvätta sig när man fått heptan på sig, medan vanlig blyfri luktar apa, även efter några rejäla tvagningar.

Använder alkylat i häcksax och motorsåg osv., men jag minns inte hur den luktar. Möjligen sotar den mer än heptan.
Detta går nog att läsa om man använder sök-funktionen i forumet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips