Vart köpa kork till bränsleflaskor?

Någon som vet vart jag kan köpa billiga korkar till bränsleflaskorna som används till multi fuel köken?
Primus säljer en röd som är barnsäker men den kostar över 100kr för en kork.
 

SIGG har samma gänge på dricks- och bränsleflaskar och passar även till de flesta andra märken.
Kannske hittar du även mer om du sökar med Google, jag har lite svårt att få bra resultat för Sverige när jag söker från Schweiz.:(

Henning
 

SIGG har samma gänge på dricks- och bränsleflaskar och passar även till de flesta andra märken.
Kannske hittar du även mer om du sökar med Google, jag har lite svårt att få bra resultat för Sverige när jag söker från Schweiz.:(

Henning

Tack tack 🙏
 
... eller sök efter "Primus 722010" jag får en träff på outnorth.de men inte på outnorth.se
Men finns kannske i en riktigt butik som reservdel.

Vil minnas att det fanns olika packninger på SIGG kork för bränsle och dricks. Men har aldrigt upplevt problem med dricks-kork och bränsle (T-röd eller fotogen).

Henning
 
Det ser ut som den lilla Primuskorken är "slutsåld" i Tyskland, Storbritannien m.fl. - och inte före-
kommer alls i Sverige längre. Faktum är att det var länge sedan jag såg lösa sådana till salu...

De vill tydligen bara sälja den stora klumpiga "barnsäkra" versionen numera. EU-krav, eller?
Men konstigt nog: de flesta "utbudsbilder" på flaskor och kök visar fortfarande den lilla flaskproppen...

Den barnsäkra är lätt att få tag i, finns hos de flesta återförsäljare - och det ligger säkert 3-4 stycken
svarta (dvs från Optimus) och skräpar i mitt garage ... De är gratis om någon vill ha dem och är villig
att betala porto + Jiffypåse...
/Odd
 
Senast ändrad:
Jag var på en mässa i sent som i fredags. Kom hem med en massa reklam mest i form av pennor men även en några flaskor varav en aluminiumflaska

När jag nu tog fram mitt Primus OmiLite Ti och provade korken från reklamflaskan i aluminium så passade den korken i alla fall mekaniskt (gängorna) till Primus flaskan (0,35 liter)

Om sedan korken från reklamflaskan är beständig mot bensin ock fotogen har jag ingen aning om

Jag skulle köpa en sådan reklamflaska som ofta finns på loppisar som Myrorna, Röda Korset för 10-15 kronor och prova.

/Per
 
Någon som vet om primuskorken är bättre än Optimuskorken? De barnsäkra alltså. Alternativt om det finns en bränslebeständig kork utan barnsäkerhet.

Senast jag skulle öppna en optimusflaska fick jag bruka polygrip då "barnsäkerhetsmekanismen" gått sönder. Som tur var jag hemma. Annars hade jag troligtvis blivit utan bränsle helt. Det har hänt flera gånger nu.
 
Finns det några problem med bensin i deras plastflaska med säkerhetskork?

För säker påfyllning av spritbrännaren. Säkerhetskorkens unika konstruktion gör att kan man hälla vätskan utan att ta av korken. Korken har ett avluftningsrör och ett hällrör som gör att vätskan rinner utan att klunka eller spilla. Flaskan finns i 3 storlekar.

Lämplig för förvaring av de flesta flytande bränslen såsom sprit, fotogen, kemisk ren bensin (Alkylatbensin,miljöbensin) eller Primus Powerfuel.
 
Jag antar att du avser Trangias bränsleflaska i plast? De har tagit bort bensin från de bränslen
som flasktypen anses lämplig för - på de senaste så listas endast: "Avsedd för T-bränsle, fotogen."
medan de tidigare även listade bensin där. Så de har säkert konstaterat något de behövt ta
hänsyn till gällande plastflaskorna... Dessutom: de säljer en aluminiumflaska som bränsleflaska
till multifuelbrännaren X2...

Då de var förutseende nog att välja samma gäng i halsen på plastflaskorna som SIGG-standarden
på aluminiumflaskorna - så passar deras säkerhetskork i våra vanliga "SIGG-standard" aluminium
bränsleflaskor. Det bästa av två världar alltså.
Så har jag själv gjort med min Tenolhantering till Polarisen: En 3dl Primus aluminiumflaska med
en Trangia säkerhetskork...

Trangia tycker uppenbarligen inte att bensin är rätt för deras plastflaskor längre.
/Odd
 
Jag antar att du avser Trangias bränsleflaska i plast? De har tagit bort bensin från de bränslen
som flasktypen anses lämplig för - på de senaste så listas endast: "Avsedd för T-bränsle, fotogen."
medan de tidigare även listade bensin där. Så de har säkert konstaterat något de behövt ta
hänsyn till gällande plastflaskorna... Dessutom: de säljer en aluminiumflaska som bränsleflaska
till multifuelbrännaren X2...

Då de var förutseende nog att välja samma gäng i halsen på plastflaskorna som SIGG-standarden
på aluminiumflaskorna - så passar deras säkerhetskork i våra vanliga "SIGG-standard" aluminium
bränsleflaskor. Det bästa av två världar alltså.
Så har jag själv gjort med min Tenolhantering till Polarisen: En 3dl Primus aluminiumflaska med
en Trangia säkerhetskork...

Trangia tycker uppenbarligen inte att bensin är rätt för deras plastflaskor längre.
/Odd

Bensin i plast brukar inte vara problem men då är det korken?
 
Trangia tycker uppenbarligen inte att bensin är rätt för deras plastflaskor längre.
så det gäller flaskorna, inte säkerhetskorken. Åtminstone är det vad Trangia screentrycker
på flaskorna numera. Jag tänker inte ifrågasätta detta - och det skulle inte falla mig in att
ha bensin i mina Trangiaflaskor, när det nu finns bättre alternativ att få - både avseende
bränsle och flaskmaterial...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister The Cone - Trail Designs// Vart köpa inom EU? Kök och brännare 2
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
MickeD etaPower MF - vart tog markskyddet vägen? Kök och brännare 7
MatteBE Jetboil, biligast vart? Kök och brännare 1
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
pelle.k Köpa Trangia kök Kök och brännare 13
xtrem Går en så här att köpa i Sverige Kök och brännare 10
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
e98og Var köpa oljelykta? Kök och brännare 2
adventure_transport Bygga/köpa solugn Kök och brännare 2
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
Kalle E Korkat köpa dyr termos Kök och brännare 28
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
1145 Var köpa Optimus Loke 85 Kök och brännare 4
1145 Kork till Thermos Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.