primus onmifuel bensin problem

jag köpte ett omnifuel förra veckan och hade med det på tur ut över en natt i skogen. Det var i runda slängar -5 till -10 så jag tänkte att det var ju passade att döna lite flytande bränsle så jag köpte primus egna powerfuel.

Nu till kruxet. jag förbränner, har testat upp till över minuten och jag får liksom sprut på lågan men den vill inte bli svetsaktig utan den blir 40cm hög eldsvåda.

Drar man ner lågan slocknar den bara. Testar man igen så tänds ju bara själva ljuset där nere, vrider ytterst lite så att den får lite mer fyr, då börjar den blåa lågan komma, vrider man mer så kommer lågorna igen.

Nu idag la ja allt i kylen i några timmar för att få den till lite minus och när jag gick ut och testade var det samma sak.

jag har testat med gas och då blev det svets utan några som helst problem. jag har även testat att rengöra bensin munstycket och fetta in den bruna mocka prylen ytterliggare i pumpen.

Är det SBB (skit bakom brännaren)? eller kan det vara nå krux med brännaren?
 
Du har inte förvärmt köket tillräckligt! (glöm EJ nippel 37 för bensin)

När du använder Heptan (kemisk ren bensin) så ska du använda munstycket för bensin (nippel 0.37 mm) det sitter en nippel (0.45 mm) för Gas på köket när det levererades, så du får byta till nippel 37.

Sen har du inte förvärmt köket tillräckligt!

Mvh troswe
 
nippeln är bytt, jag har givetvis läst manualen. Så jag skall förvärma ännu längre? Det är svårt för när man vrider om kranen andra gången när lågan inte är tärd sprutar den ju bara bränslet rakt upp.
 
Tips

När du ska förvärma första gången och om det är riktigt kallt, låt bensinen flöda ut rikligt mellan 2-4 sekunder, sen tänder du på, låt det brinna, minst en minut, när du hör det väser lite från brännaren, då är det dags att släppa på bensinen försiktigt...

Tips: Ha en liten flaska (1-2 dl) T-röd med dig, spruta på den vita förvärmnings kudden, många använder T-röd som förvärmnings vätska när det är riktigt kallt, men själv använder jag bränslet från köket..

Lycka till...

Mvh troswe
 
Sprutar det upp vätska ur munstycket och ger gula höga lågor så är den inte tillräckligt uppvärmt.

Man 'primar' veken med tillräcklig med bensin för någon minuts eldning via veken som tidigare nämt - stänger av, tänder på, efter en stund eldning så börja det bubbla bensinvätska ur munstycket i mitten och kanske ger mindre gula eldpoffar när det spottar bensindroppar ur munstycket - vänta ett kort tag till efter att det slutat spotta och fräsa i munstycket (och det förhoppningsvis fortfarande brinner kring veken i botten) därefter öppnar man munstycket försiktigt men bestämt medans det finns låga kvar runt veken så att blåa lågan nuddar brännarkoppens ytterkant uppe vid brännplåten - det kan ge gula poffar i det här läget, särskilt om man är ivrig och vill dra på en smula till då förgasardelen inte är särskilt varm ännu, men det är bara låta det brinna en stund med tillräcklig styrka (lågan nuddar ytteringen vare sig den är blå eller brinner gult) och avvakta tills koppen blir varmare - därefter kan man dra på mer, och så fort det brinner gult så minskar man pådraget igen, väntar en kort stund och provar att öka igen..

Man plattar ut lågan en del och får den att brinna hårdare mot ytterringen och mer vindtåligt om man ställer en gryta på, dock blir det snabbt svart på undersidan av grytbotten om det poffar till gult...

Det går inte att fes-elda här för att värma köket. Omnifuel är som en hårdtrimmad V8 med jäkligt dålig tomgång och man måste vakta med gasen för att inte tjuvstoppa, men ger ordentligt drag när gasen väl är i botten och motorn varmkörd ordentligt.

Personligen skulle jag köra med gasolmunstycke även med bensin då det brinner lättar vid mindre pådrag, det går lite väl magert och slocknar lätt vid mindre pådrag annars när man är på låglandsnivå typ under 1000 m och det är inte speciellt stora hopp mellan munstyckena.

---

Jag tycker att omnifuel är betydligt mer svåruppvärmd än optimus nova då optimus nova har mindre massa i bränndelen och kylflänsar i blandarkanalen som fångar en del av förvärmningslågan vid förvärmning vilket gör att även en mindre låga när man försiktigt drar på ger värme till brännarkoppen.
 
Senast ändrad:
Okej nu har bytt bränsle från powerfuel till enbart kemisk ren bensin. Det är 8minus ute och jag skall strax ge mig ut för att testa igen, denna gång med tanken att dubbla mängden bränsle jag förvärmer med.

Återkommer med resultat i kväll eller eftermiddag.
 
Bensin

Okej nu har bytt bränsle från powerfuel till enbart kemisk ren bensin.


PowerFuel är Primus bensin, ska "typ" motsvara Heptan (kemisk ren bensin) kemiskt, tycker Heptan är bättre än Primus PowerFuel och billigare...

Ännu billigare är: Alkylatbensinen

Funkar jätte bra med Alkylatbensin, men se då till att välja det bränsle som avser för 4-taks motorer!KÖP INTE bränsle som avser 2-takts, den innehåller olja! Själv så kör jag med: Aspen 4 alkylatbensin Pris för en dunk (5 liter) runt 100 lappen :)

Skillnaden på Aspen dunkarna, man kan inte ta fel!
 

Bilagor

  • 42.png
    42.png
    262.8 KB · Visningar: 3,423
Så där, jag fick igång köket och det flöt på bra. Jag lät det rinna bränsle i cirka 6-7 sekunder som jag för värmde med. Nu till nästa fråga, hur lång tid skall det ta att koka upp 1liter vatten som är nollgradigt i 5minus? Efter 3min var det bara fingervarmt. Förväntar jag mig för mycket av köket?
 
hur mycket drar du på ? (dvs pumpa upp trycket tillräckligt och alla kranar tillräckligt öppna)

skall du ha effekten 3 kW så bör din bränsleflaska lätta i vikt med ca 250 gram i timmen eller ca 25 gram per 6 minuter.

... och ditt kök kommer att brinna så mycket att det låter som en mindre reamotor.

och för att klara 3 minuters uppvärmning av en liter vatten från 0-100 grader C med 3 kW som det står i uppgifterna så måste värmeöverföringsverkninsgraden mellan lågan och vattnet i grytan ligga på 77.4% och det är knappast realistiskt här ens med kylflänsad gryta - klarar man 3 minuter så bränner man på med betydligt mer än 3 kW värmeeffekt i dessa tester...

50% på planbottnat och 70% vid kylflänsat är mer realistiska värden vid bra förbränningsförhållande och lugnt brinnande hattbrännare

Dom två koppbrännarkök jag har provat hittills drar alltid mer soppa än hattbrännare på gasol och klarar man med 7 gram gasol för 0.5 liter uppkok i en trangia 27 med gasbrännare (vilket ger ca 50% verkningsgrad) så ligger man på minst 10 gram för samma sak med optimus nova och med primus Omnifuel.
 
alla reglage och allting på max, jag pumpade 25 gånger och det var ju motstånd i pumpet liksom. Jag har ett primus kokkärl med sk värmeväxlare, kylflänsar som du menar men jag förväntade mig lite mer känns det som. Skall ut och testa det imån igen och då ha men en temp för att se värmeutvecklingen.

man kanske skulle väga bränsleflaskan också.

hattbrännare är triangias gasbrännare och primus omnifuel är en koppbrännare?
 
Beroende på på pumplädrets skick och hur pass väl den sluter mor röret (man kan ta ut den och massera och trycka ut den lite den lite så att den pressar lite mer mot tubröret när man trycker in i röret igen) och fyllningsgrad i flaskan så är det inte säkert att du har full tryck ändå efter 25 pumpslag - du kan prova att pumpa medans köket eldar (med allt maxöppnat i kranväg) och se om farten ökar - det få man göra förr eller senare ändå under längre eldning, speciellt om flaskan var välfylld innan uppumpning och fria utrymmet för luft i flaskan är litet.

Har köket varit oanvänt under lång tid så kan det finnas behov av att massera och böja ut pumplädret lite och om det börja verka torrt så får man använda fettet som följde med satsen för att mjuka upp lädret igen.

Pumpningen skall göras med snabba slag inåt och ända i botten och man hör ofta ett litet pip eller bubbelljud precis innan det tar stopp och det är den delen som räknas - det är alltså möjligt pumpa med motstånd fast det inte går in någon luft alls om man pumpar för långsamt eller att läderpackningen runt kolven läcker för mycket luft.

Det sitter en fjäderlastad ventil i botten av pumpröret och den öppnar inte förrän trycket är över en viss nivå och trycket som krävs för att öppna ökar ju mer tryck det är i flaskan. I princip är det omöjligt att överpumpa en sådan här flaska då man har tillräkligt med dödutrymme i cylindertoppen och fjädertryck på backventilen att det inte går att pumpa för mycket.

ett sätt ytterligare för att få referensram är att prova ned 230 grams ny campingasoltub som är _rumsvarm_ och se hur mycket du kan dra på den vägen så att du får en referens om du kommer i närheten av pådraget med vätskematning - ligger dom ungefär samma så har du i allafall inte strul med pumpningen...

---

för att få uppskattning på effekt och se om man ens ligger i närheten så kan man lägga bränsleflaskan på en köksvåg med gramupplösning medans köket är igång och se om den verkar lätta med runt 25 gram per 6 Minuter - då vet du att köket ligger på dess rekomenderade maxeffekt.

med gas så kan man våga sig på att göra det inomhus om man placerar köket på en stor bakplåt - gott om plats runt och inte risk att det ramlar och minst 2 meter till taket, är det bensin kvar i slangarna så kan det bli höga lågor en kort stund vid tändning men i övrigt är det tämligen riskfritt vid normalt hanterande och eldningskompetens. men som sagt så är det på egen risk och se till att det finns något att släcka med i närheten...

har du problem med farten trots att det är ordenligt pumpat och kranarna öppna fullt ut så är det dags att titta på filtren - det finns 2 st filter i köket - en vid intaget i pumpen och en i skarven mellan slangen och köket - har du inte kört på väldigt dålig och paraffinutfällande vid kyla öststatsoppa så skall de normalt inte ställa till med problem.

sedan är det mycket viktigt med bra fungerande vindskydd om det inte är kav lugnt då även en liten vinddrag försämrar en naken kökslåga väldigt fort i effektivitet. Det är en orsak varför som jag håller mig kvar vid Trangia - dess vindskydd är mycket effektivt och gör köket effektivt samt gör grythanteringen väldigt stadigt och utan risk att välta.

---

MF-kök är lite pyssliga och det är bra att träna på dessa som du gör innan 'skarp' drift så man lär sig dess egenheter och märker om något är onormalt.


-- brännare med en avtagbar brännplåt är koppbrännare medans hattbrännare är just en 'hatt' med en massa små hål som en band runt om sidan eller nästa hela hatten och en sådan bränner mycket lugnare än en koppbrännare som brinner väldigt turbulent och ljudligt
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.