Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin?

Hej!

Jag har ett Optimus 155 med en 207- och en 9007-brännare. 9007-brännaren kan jag uppleva lite seg att förvärma. Har varit i kontakt med Fogas och det skall finnas något strypningsrör till 207 för att använda den med bensin.

Såg i instruktionen till 9007 att det finns fler munstycken, förutom 2509 som är original för fotogen finns ett 2510 för bensin. Är det någon som provat 207- eller/och 9007-brännare med 2510-munstycke och kört bensin?

Har ni löst det på något annat sätt?

Önskar lite hjälp
/Ingvar
 
Brännarna är ju väldigt lika den som sitter i Hiker 111.
Den kör vad jag vet med 2508 för sprit, 2509 fotogen eller multi-fuel, 2510 bensin.
Strypröret tror jag man har för att justera för olika bränslen utan att byta munstycke.

Rimligtvis borde du ju kunna testa att köra bensin som det är, och sen vid behov testa att tillverka lite olika stryprör, de är väldigt enkla i konstruktionen, eller beställa från fogas om de har.
 
Munstyckena reglerar bränslemängden, strypröret reglerar luftmängden, d v s choken det behövs för rödsprit som är cirka hälften så energitätt som bensin och fotogen.
go tur
 
Just det seobserver, och i såna här sammanhang bör man väl kunna välja om man ska strypa lufttillförseln, eller öka bränsletillförseln, för att få rätt blandning.
Visst hade du ett tyst 111 och borde kunna testa, eller har du redan testat?
Själv har jag ett 85 Loke också med 207 brännare som TS men har aldrig velat testa annat än fotogen pga hettan på tanken vid drift, men lite experminterande utan vindskydd borde den tåla.

I princip bör man ju kunna köra alkohol i fotogenmunstycket, med tillräcklig strypning av lufttillförseln. Det lär ju brinna rent, men med typ 50% av uteffekten. Eller om man vill behålla 100% effekt, sätta i alkoholmunstycket och köra utan strypröret.

Jag har som sagt inte själv testat, men det är ju inte rocket science direkt. Mer som nivå: "moppe science".

Själv har jag annars bara ett standard 111 med rytande brännare, men tänkte göra det till multifuel med bensinmunstycket i reserv för oförutsedda påtvingade bränslebyten.

EDIT: Ser på en gammal post i ett annat forum att vår norkse vän DSK har testat alkohol i ett Loke 85:
"I have tested it with alcohol, and restrictor, it works, low output or high consuption and some soot"

Dag, har du lust att kommentera? Det liknar ju frågan som TS ställer.
 
Bensin i Optimus 207

Jag kör mitt Optimus Explorer på (främst) bensin (Aspen, alkylatbensin), det går UTMÄRKT. Eftersom brännaren i detta kök är en 207 (om än med slanganslutning) så ska du kunna använda bensin, förutsatt att du byter munstycke. Notera dock, att bensingaser är betydligt lättantändligare än ev. fotogendito. Kanske dags att koksa ur dina brännare, vad har du använt för bränsle ? Fotogen som säljs kan vara paraffin-baserad eller nafta-baserad. Det är den senare du bör använda, då den paraffin-baserade koksar betydligt lättare/mer, vilket gör att ditt kök inte fungerar som det ska.
 
Jag kör mitt Optimus Explorer på (främst) bensin (Aspen, alkylatbensin), det går UTMÄRKT. Eftersom brännaren i detta kök är en 207 (om än med slanganslutning) så ska du kunna använda bensin, förutsatt att du byter munstycke. Notera dock, att bensingaser är betydligt lättantändligare än ev. fotogendito. Kanske dags att koksa ur dina brännare, vad har du använt för bränsle ? Fotogen som säljs kan vara paraffin-baserad eller nafta-baserad. Det är den senare du bör använda, då den paraffin-baserade koksar betydligt lättare/mer, vilket gör att ditt kök inte fungerar som det ska.

Jag hittade en gammal Statoil Blå på hyllan i förrådet. När jag fick hem köket verkade det vara en blandning av sprit och fotogen i tanken. Vad det faktist var för bränsle innan vet jag inte!
 
Sprit som bränsle är bara intressant på veckoslutsturer därefter börjar bränslevikten bli en besvärande nackdel. Halva energivärdet betyder att för samma värmemängd måste dubbelt så mycket sprit eldas.
Har inte kört något multikök med rödsprit sedan jag brukade 199. Därför att de jaq gick med inte hade bensin men väl rödsprit på dunk.
Själv kan jag inte se någon fördel alls med rödsprit i tryckkök, bränslet går hårt åt pumpläder, gummipackningar samt operatörens hud. Lågan syns inte i dagsljus och slutligen samt viktigast viktfaktorn.
 
Sprit som bränsle är bara intressant på veckoslutsturer därefter börjar bränslevikten bli en besvärande nackdel. Halva energivärdet betyder att för samma värmemängd måste dubbelt så mycket sprit eldas.
Har inte kört något multikök med rödsprit sedan jag brukade 199. Därför att de jaq gick med inte hade bensin men väl rödsprit på dunk.
Själv kan jag inte se någon fördel alls med rödsprit i tryckkök, bränslet går hårt åt pumpläder, gummipackningar samt operatörens hud. Lågan syns inte i dagsljus och slutligen samt viktigast viktfaktorn.

Hmm, med ett Optimus 155 är det sällan vikten man funderar på ;) Men själv väljer jag bensin i första hand om det går. Fotogen i andra. Butan/Propan i tredje... Thermos i fjärde...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
manlan Optimus Trangia adapter Kök och brännare 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.