Renad bensin i Triangia

Normalt använder man ju T-sprit till Triangias stormkök, men det jag undrar är om man inte kan använda andra bränslen, som ex kemisk ren bensin?

Frågan kanske låter helt bisarr för er som kan detta men som sagt undrar bara

/simon
 
Nej det låter inte alls bisarrt. Det går utmärkt att använda alla bränslen i trangias stormkök. Däremot går det bara att använda ett fåtal alkoholer som bränsle i trangias brännare. Men man kan ju alltid använda sig av en annan brännare, så länge man håller sig under smältpunkten för Al.
 
Spritbrännare

Northstar; sa:
Normalt använder man ju T-sprit till Triangias stormkök, men det jag undrar är om man inte kan använda andra bränslen, som ex kemisk ren bensin?

Frågan kanske låter helt bisarr för er som kan detta men som sagt undrar bara

/simon

I en fotogen/bensinbrännare förbränns mycket små mängder hett bränsle kontinuerligt genom förgasning. I en spritbrännare hettas en större mängd sprit upp tills den kokar och först då brinner spriten med full effekt. Att spritbrännaren har en stor öppning beror på att förbränningen, i avsaknad av förgasare och trycktank, måste ske genom ytförbränning för att uppnå effekt.

Om man fyller en spritbrännare med fotogen kommer den inte att brinna alls eftersom fotogenen måste upp till flampunkten först. Med veke fungerar det dock. När fotogenen hettats upp till flampunkten kommer den att brinna okontrollerat med jättelika lågor beroende på spritbrännarens stora öppning som tillåter stor ytförbränning.

Ovanstående fotogenexperiment genomfördes f ö under min värnförmån av en kamrat som inte förstod skillnaden mellan sprit 35 och fotogen när han skulle tanka inför en övning.

När det gäller bensin skulle den sannolikt brinna redan vid normal ute-temperatur. Bensin brinner ganska friskt redan vid låga temperaturer. När Trangiabrännaren blivit varm, vilket skulle gå snabbt, och bensinen bringats i kokning, skulle branden sannolikt få ett mycket explosivt förlopp.

Inget att rekommendera.

Mvh,

J
 
Re: Spritbrännare

joru; sa:
Att spritbrännaren har en stor öppning beror på att förbränningen, i avsaknad av förgasare och trycktank, måste ske genom ytförbränning för att uppnå effekt.

Min ulträlätta spritbrännare (en Photon Stove) har inget stort hål, men den kräver istället lite förvärmning (en halv tesked sprit ungefär) som får brinna på bottenplattan som den står på.

Photon Stove brukar klassas som en "lågtrycks förgasarbrännare", och med sina 15 gram och en effekt som motsvarar Trangias brännare tycker jag den är suverän. Tyvärr går den inte utan problem att montera i ett Trangiakök (man får problem med förvärmningen, men jag jobbar på nån smidig lösning för den).
 
Re: Re: Spritbrännare

Tyvärr går den inte utan problem att montera i ett Trangiakök (man får problem med förvärmningen, men jag jobbar på nån smidig lösning för den).

Den brännaren låter intressant, på korta turer borde den vara ganska oslagbar viktmässigt.

Kap-köket har ju en slags veke som går i en ränna ner till förvärmningskoppen, det fungerar bra. Fast bara rännan till veken väger nog mer än din brännare :).

V,

J
 
Re: Re: Re: Spritbrännare

joru; sa:
Den brännaren låter intressant, på korta turer borde den vara ganska oslagbar viktmässigt.

Viktmässigt är den nog tämligen oslagbar ja, och billig att bygga. Två tomma läskburkar, en plåtskruv och lite värmetålig epoxy (och det är värmetålig epoxy som är svårast att få tag på) är det enda förbruksmaterialet.

Bygginstruktioner på http://mywebpages.comcast.net/djohnston/

JB Weld som han använt är svårt att hitta här hemma, jag var in på Micro och hittade nån "tätningsmassa" som hette Gul (det var färgen på den) som verkar fungera minst lika bra (det är tänkt att användas för att fixa sprickor i topplockspackningar). Inte lika hållbar som epoxy, men det som behövs är främst tätning.

(Mitt första försök var med Araldit. Det gick bra tills jag en gång hade för lite sprit i så förvärmningen värmed upp burken för mycket och Aralditen började brinna... Tur det var i garaget som det hände och inte i skogen.)

Problemet med förvärmningen är att den skall brinna bredvid burken (så den värmer upp sidorna).
 
Såg att något företag (var det KAP Arctic) börjat sälja (eller ska börja sälja?) multi-fuel-brännare som passar i trangiat, såsom det redan finns gasbrännare. -med en sådan lär det gå alldeles utmärkt att elda ren bensin i trangiat. ...vilket förmodligen inte var det minsta relevant för frågan.. ..och förrästen fullkomligt onödigt inlägg ändå, eftersom alla som (lixom jag) är nog "prylintresserade" för att fördjupa sig i dom här sidorna säkert oxå läser Utemagasinets prylsidor ;)
Apropå det så förstår jag inte hur Utemagasinet kunde testa friluftskärl UTAN att ta med Trangias Non-stick! Ack hur man längtar tillbax till fjällets gasol och teflon, när man i höstrusket står hemma vid elspisen och sina gamla aluminiumkastruller som kokar över, bränner vid och måste rengöras med slagborrmaskin - allt i den ordningen!

/Per
 
fson; sa:
Såg att något företag (var det KAP Arctic) börjat sälja (eller ska börja sälja?) multi-fuel-brännare som passar i trangiat, såsom det redan finns gasbrännare. -med en sådan lär det gå alldeles utmärkt att elda ren bensin i trangiat. ...vilket förmodligen inte var det minsta relevant för frågan.. ..och förrästen fullkomligt onödigt inlägg ändå, eftersom alla som (lixom jag) är nog "prylintresserade" för att fördjupa sig i dom här sidorna säkert oxå läser Utemagasinets prylsidor ;)
Apropå det så förstår jag inte hur Utemagasinet kunde testa friluftskärl UTAN att ta med Trangias Non-stick! Ack hur man längtar tillbax till fjällets gasol och teflon, när man i höstrusket står hemma vid elspisen och sina gamla aluminiumkastruller som kokar över, bränner vid och måste rengöras med slagborrmaskin - allt i den ordningen!

/Per

KAP Arctic passar redan i trangia, däremot så har Trangia börjat samarbeta med Optimus, med en adapter så passar nova (bättre för det går att få i den utan adaptern också vill jag minnas) i trangian http://www.optimus.se/products/nova/

[Ändrat av KLAGER 2002-06-24 kl 09:03]
 
Photon stove funkar förvånansvärt bra. Det är bra effekt på den, men sparlåga är svårare (han beskriver några metoder, jag har experimenterat med några andra men inte hittat nån som jag tycker är helt perfekt ännu).

Det som jag tyckte var svårast var att få tag på värmetålig epoxy. Jag körde med araldit på det första försöket men efter en tändning med lite för lite sprit i brännaren började den (aralditen) brinna...

Hittade på Micro en tätningsmassa (för toplockspackningar och liknande) som hette Gul och den har fungerat bra. Inte lika hållbar som epoxy men den behöver bara täta så det gör inte så mycket.

Jag klippte inte burkarna med plåtsax utan jag rispade så pass många varv att knivbladet började skära igenom och sen gick det att "riva" isär burkarna.

Har försökt göra av Red Bull-burkar men första försöket så revs en burken upp när jag tryckte ihop dem. Blir en mindre brännare men jag vet inte om den fungerar lika bra. Dricker inte Red Bull så ofta så jag har inte fått ihop nya burkar ännu.
 
Bensin i Trangiabrännare

Northstar; sa:
Normalt använder man ju T-sprit till Triangias stormkök, men det jag undrar är om man inte kan använda andra bränslen, som ex kemisk ren bensin?

Frågan kanske låter helt bisarr för er som kan detta men som sagt undrar bara /simon

När jag läste denna 5 år gamla fråga så blev även jag lite nyfiken; vad händer om man fyller en Trangia spritbrännare med full laddning bensin? Dvs fyller till max rekommenderad nivå - och sätter eld på det hela...

Eftersom jag har ett antal gamla [pensionerade] Trangia spritbrännare liggande så började det naturligtvis suga i den empiriska experiment-tarmen: Vi tar en av dem och provar!
Sagt och gjort - en gammal brännare grävs fram, fylls till 2/3 med 4T alkylatbensin, placeras på ett brandtåligt underlag utomhus [på behörigt avstånd från huset, bilen etc] och tuttas på. Testförhållanden: -4 C, svag vind och ett lätt snöfall - ganska representativt för när någon skulle kunna få en sån här idé i fält...

OK, vad hände?
[Se bild: http://web.telia.com/~u17306404/pics/Bensin_i_Trangia.jpg Jag vet inte hur jag ska få in bilden i inlägget så ni får en länk så länge...]
Brännaren brinner med halvmeterhöga lågor som är klart brandgula, någon explosionsartad brand blir det dock aldrig. Det brinner med riklig sotning och svart fet rök som lade sig över området. Om brännaren suttit monterad i ett kök hade lågorna varit ytterligare lite intensivare eftersom 'förvärmningen' och förgasningen av bensinen då blivit lite kraftigare - men det hade också gjort bränsle-/luft-blandningen fetare vilket bromsat genom ytterligare sotning.

Nåväl - Konklusion: Det är inte att rekommendera!




[Ändrat av Polar300 2007-02-19 kl 16:47]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...