Bensin for ever!

Kommit hem efter åtta dagar i fjällen. I år tog jag med mig min MSR whispelite och en liter bensin. Nu har jag räknat ut att förbrukningen låg kring 0,7 dl/pers och dag. I tidigare trådar säger de stora grabbarna att det drar 1,5 dl/pers och dag under vintertid.
Tillgången till bensin är god även uppe i fjällen. Det finns alltid någon 4-hjuling eller annat som behöver bensin. I Keb skall man fråga vaktmästaren. I Tarfala har det fatvis med bensin. Sarri´s båttrafik hade bara oljeblandat. Jag har kört köket på ren bensin från en färgaffär men även på 95 oktan, det funkar bra, bara lite mer sot :)
Någon som vill köpa ett gasolkök? .... försent, jag har redan sålt den. // Roland
 
Re: Bensin, men inte vilken som helst

Mikael_B; sa:
Men framför allt bränn inte ngt annat än ren bensin i ditt kök,t ex alkylat eller "grön gräsklipparbensin", visst brinner 95 oktan från macken men det är "onyttigt"
Naturligtvis köper jag Industribensin - Heptan för 49.00 kr/liter i närmaste färgaffär men bara för att den är renare och brinner bättre. Har aldrig provat "gräsklipparbensin". Jag ville bara påpeka att om man får soppatorsk så kan man köra på blyfri bensin.
MSR är inte lika försiktiga som Primus de säger bara
-- Liquid Fuel Stoves - If you can’t find white gas, you may use unleaded auto fuel in your white gas-only stove. It will, however, require frequent cleanings. If you have a multi-fuel stove, like an XGK, DragonFly or WhisperLite Internationale, try kerosene. Just remember to use the “k” jet included with your stove.
-- Unleaded auto gas may be used in your stove. However, additives will lead to rapid clogging, making frequent fuel line cleanings necessary. Do NOT use leaded fuels!
men givetvis säger även MSR även att always look for MSR White Gas -- the highest quality fuel available.
Vitsen med ett multibränslekök är väl att den skall kunna gå att anpassa efter tillgång till bränsle? Men det finns alltid ved om man går ner från kalfjället :) // Roland
 
var du ensam?

walk_alone; sa:
Kommit hem efter åtta dagar i fjällen. I år tog jag med mig min MSR whispelite och en liter bensin. Nu har jag räknat ut att förbrukningen låg kring 0,7 dl/pers och dag. I tidigare trådar säger de stora grabbarna att det drar 1,5 dl/pers och dag under vintertid.

Var ni två personer som sammanlagt gjorde av med 1.4 dl per dag eller var du ensam?

Det känns som att ca 7 dl skulle motsvara en liten gasbehållare givet att vi snålar[1] ungefär lika mycket med bränslet. Då skulle det krävas 2.1 L soppa för att motsvara 3st små burkar gas. Kan det stämma?

[1] Jag brukar koka upp vattnet till matlagningen och sedan låta lågan brinna ut. Sedan får maten dra klart under lock. De som steker eller har mer finess förbrukar antagligen mycket mer bränsle än jag.
 
Re: var du ensam?

boran; sa:
Var ni två personer som sammanlagt gjorde av med 1.4 dl per dag eller var du ensam?
1 liter 7 dagar 2 pers. De första tre dagarna var vi 3 personer men det bortser jag ifrån, restan av tiden var vi två. Sedan lagade jag inte frukost den första dagen och ingen lunch och middag den sista men den räknade jag som en åttånde dag. Nu vet jag snarr inte vad jag räknar:
Bensin sommartid 0,7 dl/pers och dag.
Benris vintertid 1,4 dl/pers och dag.
Alltså:
Ensam klarar jag mig med 5dl bensin i 7 dagar under sommaren och 14 dagar med 1 liter.
Eftersom jag använt gas sommartid så vet jag att jag inte klarar mig en vecka med en liten gasbehållare, den tar slut sista dagen och då lagar jag aldrig lunch som jag gjorde med bensinköket.
Men grovt kan jag räkna att 0,5 liter bensin är samma som en liten gasbehållare Primus 2207/355g
Men detta med bränsleåtgång är relativt och jag skall aldrig mer åka en vecka på bara en liter jag har någon med mig. // Roland
 
Ren bensin är god

Då är jag helt lugn, tolkade ditt inlägg som att det bara är att slanga lite soppa var som helst. Det är ju en viss skillnad mot att ha 95 oktan som standardbränsle och att i nödfall använda ngn gång i stället för att svälta ihjäl. Tror inte de har fatvis med alkylatbensin på KEB men jag kan ha fel. Lite förvånad över MSRs och Optimus olika attityd, om man betänker asbeststämningarna mot ABB i USA så undrar jag hur man törs rekommendera bilsoppa.


Mikael
 
Off topic

Frias är väl inte helt korrekt, förslaget att begränsa ersättningen har godkänta av domstol men beloppet är högt.

Mikael
 
Whisperlite och 95 blyfri

Vi fick använda 95-oktanig blyfri bensin till vårt MSR Whisperlite i helgen. Anledningen var att vi flög inrikes (får ju inte ta med sig bensin ombord) och landade sent på kvällen (inget öppet vid den tiden), så det var enda alternativet och därför bad vi hyrbilskillarna slänga med 1 liter sådant i bilbagaget(hoppas det nu var 95-blyfri och inte något annat....!)

Min erfarenhet var att det funkade mycket bra. Enda nackdelarna (förutom eventuella hälsoproblem som väl visar sig i framtiden..) var bränslet kladdade mycket mer (kemiskt ren bensin är mycket flyktigare och kondenserar bättre vid spill, etc.) och doften/stanken är mycket mer intensiv och genomträngande, vilket märktes på övriga packningen.... Dessutom sattes köket igen av sot relativt snabbt (ungefär vid var tredje användning) och man fick då skaka rent det. I och för sig inte något större problem, men lite mer bök.

Självklart föredras kemiskt ren bensin, men vad göra när man ska flyga sig upp till vandringen? Någon som har några smarta förslag? Eller dumma? (Och vad skulle man gjort om man behövt gasflaskor?)

Andréas
 
walk_alone; sa:
Jag har kört köket på ren bensin från en färgaffär men även på 95 oktan, det funkar bra, bara lite mer sot :)
Någon som vill köpa ett gasolkök? .... försent, jag har redan sålt den. // Roland

Roland, du är så svart och vit.. ;) Det kan faktiskt finnas utrymme för både gas och bensinkök, själv så har jag sedan länge kört med mitt MSR XGK med manuell rensning och det har funkat skitbra i alla lägen.. Jag köpte å andra sidan ett MSR Pocketrocket gaskök i våras och tycker att det funkar LYSANDE, kommer jag att sälja bensinaren? nix!! Dom fyller sin funktion på olika sätt och vid olika tillfällen.. På älgjakten så kan jag lätt smyga med mitt pocketrocketkök i innerfickan för en snabbkaffe på ett tråkigt pass...

Flest kök när han dör vinner!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.