Bensin i gasbrännaren

Det funker med alkylatbensin i brenneren, men forvarming er et problem. Bomull med sprit funker til forvarming. Anbefales ikke da det er vanskelig å stikke opp dyse hvis den går tett.

Två fjälltältbränder har jag upplevt nära, MGN båda gångerna var uppflammande bensinkök. Aldrig med fotogen och gaskök. Uppenbart har det med uppflamning att göra.
Om jag bär rödsprit, fotogen eller gaskanistrar oroar jag mig aldrig men med halvfulla bensinflaskor vet jag vad resultatet kan bli. Och det är inte trevligt. Envar gör sina egna val, baserat på olika ingångsfakta.

go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett bildmässigt exempel på vad man riskerar få uppleva om man väljer att använda
bensin som bränsle i sitt trycksatta friluftskök, istället för det mycket säkrare fotogen,
kan vi se efter ~12:14 i den här filmsnutten från Storuman Folkhögskola Fjälledarlinjes
flerdygnsövning ute i stormen Ingunn häromsistens - av en tillfällighet filmar en av
deltagarna just när det blir lågor lite överallt runt ett trycksatt friluftskök i den rad
av kök de använde...

Läckage av bränsle någonstans runt pump/flaskhals ledde till bensin lite varstans
inne i den trälåda som tjänstgjorde som hajkbricka - vilket naturligtvis ledde till
rikligt med oplanerat oönskade lågor...

Hade exakt samma läckage drabbat exakt samma friluftskök med fotogen som valt bränsle
- så hade det blivit blött i lådan och luktat starkt av fotogen. Inget mer...

Där har ni skälet till att jag rekommenderar fotogen som bränsle i trycksatta friluftskök!
Alltid har, och alltid kommer att...

Mitt eget enda undantag är när jag är lat - och kör med gasol, vilket jag inte gör i absid t.ex.

Som ni kunde se så agerade kursledaren snabbt och resolut - han är även deltidsbrandman...
/Odd

Jeg forstod spørsmålet i tråden som et spørsmål om det ville kunne funke med bensin i Trangias gasolbrenner, svaret er ja, men både vanskelig og kanskje farlig. Jeg har god erfaring med bensin på bensinbrennere samt på Optimus Nova. Om det er mulig fyrer jeg alltid opp, og slukker brenner utenfor teltet. Jeg er enig i at fotogen er tryggere om man forvarmer korrekt. Jeg mener at "multifuel" som regel er konstruert for ett brennstoff, men kan funke på andre. F. eks Optimus Nova vil variere efter produksjons-år, de eldste er bra på fotogen, de nyere på bensin. Coleman og MSR sine rene bensinbrennere er de beste jeg har testet på bensin.

Jag har testat Trangias GB74 på alkylatbensin. Med standardmunstycke är det mycket gula lågor. Kör man med ett munstycke med mindre hål går det... men inte bra. Om jag inte minns fel så testade jag med 0,25, 0,28, 0,32 och standard 0,37. 0,28 fungerade bäst. Jag förvärmde med gas. Men ska man köra flytande bränsle i Trangia så finns det helt klart bättre alternativ! Nya Trangia Storm har jag inte testat och låter det vara så...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips