Bränsleförbrukning Trangia multifuel

Jag blev hastigt tvungen att köpa ett nytt kök och valde då att komplettera mitt Trangia med en Multifuel X2, som jag har tänkt köra på bensin. Eftersom jag inte tidigare använt bensinkök utan bara Trangias gas- och spritbrännare är jag nu lite frågande kring hur mycket bränsle som går åt.

Självklart är jag medveten om att det är beroende av vilken typ av kosthållning man tillämpar. Långkok eller bara koka upp vatten etc, så det är kanske svårt att säga hur mycket som går åt för en vecka i fjällen. Men om man jämför med Tenol, då? Kan man säga att exempelvis 1 liter Tenol under sommarförhållanden ungefär motsvaras av en viss mängd bensin?

Jag är alltså inte intresserad av åsikter om vilket kök/brännare jag borde köpt i stället för Multifuel X2 :)
 
Den eviga frågan.
Jag kör på Optimus Nova, men det ligger nog på samma förbrukning som ditt.

Jag har för mig att jag gjorde av med precis 2st 0,45l-flaskor sist.
2pers
Det var 7 dagar och 6 nätter.
Frystorkat till frukost och lunch. Till middag var det pasta och någon frystorkad sås, så kring 15min koktid. Dock så fiskör man ju bara när man kokar pasta.
Sen tillkom kaffekok (kokkaffe) 3-4ggr/dag, men eftersom vi var två par och delade kaffekoket kan du halvera kaffekokningsantalet.
Jag körde i Trangia 27. Trangia 25 är mer bränsleeffektivt.

Jag hade 3st flaskor á 0,45l med mig. Bekvämlighetsskäl naturligtvis, då det bara är att flytta pumpen. Vill man banta vikt kör man på 1st tryckflaska och en 1-liters trangiaflaska med säkerhetskork.

Bränslet är trots allt viktigt, och det känns bättre att bara ett par hekto extra för att slippa oroa sig =)
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
en riktpunkt är 10 gram bränsle per 0.5 liter vattenuppkok samt ca 5 gram per start och stop av köket - detta vid vindstilla.

ingen större skillnad mellan optimus nova (i trangia med adapter) , primus omnifuel eller primus omnilite (förmodligen samma brännarstorlek som trangia X2) förutom att Novan blir snabbare varmare vid förvärmning än både både omnifuel och omnilite.
 
en riktpunkt är 10 gram bränsle per 0.5 liter vattenuppkok samt ca 5 gram per start och stop av köket - detta vid vindstilla.

ingen större skillnad mellan optimus nova (i trangia med adapter) , primus omnifuel eller primus omnilite (förmodligen samma brännarstorlek som trangia X2) förutom att Novan blir snabbare varmare vid förvärmning än både både omnifuel och omnilite.

Och om man jämför med Tenol?
 
När jag provade med T-röd i trangias orginalbrännare så gick det åt ca 12-13 gram T-röd för 0.5 liter vattenuppkok och då var det verkligen - vägning inklusive det man tänker kväva lågan med, tända, på med grytan och lock [1] - när första kokbubblorna når genom hela vattenmängden - bort med grytan och kväv lågan - väg vikten.

med andra ord eldning på mer avslappnat sätt och utan lock på grytan kostar nog flera gram till i bränsle...

det som kostar på MF-brännarna är start och stop då att förvärma och sedan bränna ur slangen på bränsle endast för 0.5 liter vattenuppkok gör att det förmodligen drar likvärdigt ned bränsle som T-röd/tenol i vikt räknat

det är när man börja elda mycket mera som att smälta snö och värma och koka flera liter vatten för desinficering per tillfällen när man packar upp köket som MF-brännarna börja bli 'lönsamma' i jämförelse med att ha tenol som bränsle - samt reglermöjligheter och snabbheten gör också sitt till.

det mest viktekonomiska är fortfarande gasol och en viktig bit är att man med gasol inte eldar mer än precis exakt det som behövs - ingen förvärmning, ingen efterbränning samt gasol är energieffektivare per kg än alla andra alternativ.

.
[1] identiskt på samma sätt som med när jag kollade bränsleförbrukning av gasol
 
Energiinnehåll

Rent teoretiskt kan man räkna med att:
Gas innehåller ~11 000 kcal/kg
Bensin/fotogen/diesel ~10 000 kcal/kg
T-sprit ~6 300 kcal/kg

Rent praktiskt om du normalt tar med dig 1 L T-sprit på tur så ska du därmed kunna klara dig med 0,4-0,6 L bensin/fotogen/diesel eller 220 g gas (se på innehållet på gastuben).

Sedan är det bara en fråga om att få teori, praktik og verklighet att stämma! :)

Men.... om du nu också ändrar dina turvanor till att gälla besök på högre höjder utomlands. Det kan ju vara det är det som är anledningen till ditt byte av bränsle. Då måste du nog också räkna med att högre höjder kan innebära ökad bränsleåtgång. Den ekvationen för att kompensera för lägre syrehalt i luften ligger utanför min kunskap.

God tur!

Peter
 
man får vara beredd att byta munstycke till smalare sådan ju högre höjd man är.

dvs är man riktigt högt upp så kanske man eldar bensinbränsle med fotogenmunstycke för att lågan inte skall vara gul i topparna och kanske tom. sotande (och därmed mycket kolmonoxid i avgaserna - vilket är extremt viktigt att undvika få i sig på hög höjd)
 
det mest viktekonomiska är fortfarande gasol och en viktig bit är att man med gasol inte eldar mer än precis exakt det som behövs - ingen förvärmning, ingen efterbränning samt gasol är energieffektivare per kg än alla andra alternativ.

Jag har förespråkat detta för en norsk kompis. När jag träffade honom för några dagar sedan så visade han mig det senaste numret av Friluftsliv, se den minimala texten under överskriften Utstyr.
http://www.friluftsliv.no/
där de har testat detta. De kommer fram till att gas endast i begränsade tillfällen är bäst(viktsnålast). Obs jag läste inte testet utan skummade bara slutsatsen. Kommer själv att fortsätta att köra på gas.
 
Jag har förespråkat detta för en norsk kompis. När jag träffade honom för några dagar sedan så visade han mig det senaste numret av Friluftsliv, se den minimala texten under överskriften Utstyr.
http://www.friluftsliv.no/
där de har testat detta. De kommer fram till att gas endast i begränsade tillfällen är bäst(viktsnålast). Obs jag läste inte testet utan skummade bara slutsatsen. Kommer själv att fortsätta att köra på gas.

Jag tror mer på doktorerna på backpackinglight.com:

http://www.backpackinglight.com/cgi...fuel_efficiency_and_weight_of_stoves_pt1.html

Vilken undersökning avsågs på friluftsliv.no?
Den som jag hittade först handlade bara om vinterbruk.



Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips