KAP Arctic med bensin

Hej,

Jag planerar att köpa ett fotogen/bensin kök och tittar på Optimus Nova och KAP Arctic. Fördelen med Nova ser jag som att det det går att köra både på bensin och fotogen med samma munstycke.

Nu undrar jag om det inte är så att det går lika bra att köra bensin i KAP Arctic utan byta av munstycke som det går i Nova. Allternativt borde man kunna byta till ett "Multi fuel"-munstycke i KAP-brännaren.

Synpunkter?

/Tommy
 
Om du inte besökt denna hemsida så rekomenderar jag den. Där finns i alla fall delvis svar på dina frågor.

http://www.ess.slu.se/peterask/fri/kok/default.htm

Som jag fattat det så GÅR det att köra KAP på bensin även med det vanliga munstycket men att det blir betydligt sämre effekt, men som nödlösning funkar det. Med bensinmunstycket från Optimus Explorer II (heter det väl) blir dock effekten nästan lika hög som med fotogen även om lågan pulserar. Har inte provat att köra bensin själv men kommer göra det inom en snar framtid kan man tänka.......
Jag tar dock inget ansvar för vad som kan tänkas hända om ovanstående inte skulle vara sant :)

Huruvida munstycket från nova passar KAP vet jag inte men det vore ju intressant att veta. Vad är det som skiljer? Är utsprutningshålet för nova mittemellan bension och fotogen i storlek? Har jag inte helt fel så är väl nova av en annan kostruktion så det kanske inte ens går att jämföra......

Tror att Peter Ask kommer ge dig ett mer utförligt svar men du kan ju hålla tillgodo med detta så länge...

/Andreas
 
kollade på hemsidan....

För säkerhetsskull kollade jag på hemsidan att ovanstående stämde hyggligt....och det gjorde det....

Här är texten från Peters hemsida (hoppas du inte har ngt emot att jag kopierade in din text, säg till i så fall):
KAP- Arctic är gjort för fotogen, och fungerar därför bäst med detta bränsle. Har man svårt att få tag i fotogen går det dock att köra köket på det mesta. Jag har testat snart sagt alla petroleumbränslen (fotogen, tändvätska, flygbränsle, diesel, lacknafta, bilbensin, ren bensin), och de fungerar allihop. Munstycket är dock inte avpassat för mer lättflyktiga bränslen som bensin, men det enda som händer är att effekten blir sämre. I en nödsituation går det alldeles utmärkt. Är man hänvisad till bensin som bränsle (t ex i USA där fotogenen är värdelös) kan man skaffa ett bensinmunstycke från ett Optimuskök (t ex 111 eller Explorer). Antingen passar det direkt i Arctic-brännaren eller så får man fila av det lite längst ner så att det går att skruva ända ner i botten. Med ett sådant munstycke monterat går Arctic i stort sett lika bra på bensin som på fotogen. Det enda problem jag har haft är att lågan börjar pulsera när man kör på bensin. Lite irriterande men inget större problem.

Vore ändå kul om Peter hade några ytterligare kommentarer och kanske svar ang novas munstycke.
 
Hattbrännare eller koppbrännare

Jag kompletterar mitt tidigare inlägg med lite fler frågor. Det kök jag ursprungligen ville ha är ett av typen Optimus Exlorer, men det har vad jag förstår utgått ur sortimentet.

När kag letar runt har jag förstått att explorer- och kap-brännaren är av hatttyp och borde därför vara tystare än Nova. Är det så?

Jag har också råkat ut för att brännarplattan på Nova har lossnat och därefter försvunnit ute på fjället. Någon annan som råkat ut för detta? Köket var efter detta obrukbart resten av veckan.

/Tommy
 
Re: Hattbrännare eller koppbrännare

tommyk; sa:
När kag letar runt har jag förstått att explorer- och kap-brännaren är av hatttyp och borde därför vara tystare än Nova. Är det så?

/Tommy

Ja absolut. Jag har erfarenhet av de tre kök du nämner (och många fler :) - ljudvolymen på Arktic, som använder den s k "Båtbrännaren" och på Explorer som använder "Cobrabrännaren" är mycket låg, ett tyst väsande när köket går på fullgas. Båtbrännaren är nog min personliga favoritbrännare - det tvetydiga namnet till trots :) upplever jag den som driftsäkrare än Cobravarianten. Eftersom förgasaren är större på Båtbrännaren är det svårare att få misständning (med stora gula lågor).

Novabrännaren är av "koppbrännarmodell" och väsnas därför lite mer. Nova är dock inte i närheten av volymen på ett MSR XGK eller ett Primus MFS, så det tillhör absolut inte något av de mest högljudda köken.

Medium skulle jag säga. Vill du lyssna på tystnaden när du lagar mat så är Nova lite för högljutt enligt min personliga mening.

Men Novan har andra dygder - extremt enkelt att hantera, lätt och drar sensationellt lite bränsle. Det startar ALLTID och kräver, som alla koppbrännare, mindre förvärmning än en hattbränare. Jag ser därför Novan som mitt "expeditionskök :)", köket som jag tar med på turer där vikt och volym helt enkelt måste prioriteras. Några problem med brännarplattan har jag inte haft. Men det är alltid en god ide att ta med resevdelar på längre turer.

Mvh,

Johan
 
Bensin eller fotogen?

Jag blir mer och mer sugen på en KAP Arctic, men jag har inte så bra erfarenheter av fotogen. Jag trivs bättre med bensinkök och kommer nog att använda bensin för det mesta. Nu är det så att om man tittar lite i detta forum verkar det som om fotogen är de flestas val, så det är nog jag som har haft bristande rutin/otur. Är det så?
 
Skillnad...

Med fotogen blir förvärmningen något längre eftersom flammpunkten är högre. Annars är det små skillnader.

Explorer, Kap, LOKE och Optimus 111 är först och främst fotogenkök, även om de också kan köras på bensin. Bensin i Explorer ger kortare förvärmning men något högre bränsleförbrukning än fotogen. Jag upplevde samma sak med mitt gamla XGK, fotogen verkar vara ett drygare bränsle än bensin.

Nova är gjort först och främst för bensin och bränsleförbruknngen blir väldigt låg med detta bränsle, lägre än fotogenförbrukningen i t ex ett KAP. Kanske skulle fotogen i Nova ge ännu bättre bränsleekonomi, har inte testat så jag vet inte. Jag kör i alla fall bensin i Nova eftersom det ger extremt kort förvärmningstid och mycket god bränsleekonomi.

Mvh,

Johan
 
Andra alternativ

Finns det då någon annan typ av brännare för användande i trangiakök med bensin som bränsle av hattbrännartyp?

/Tommy
 
Annan än..?

Kap och den numera nedlagda Explorerbrännaren?

Nej, inte vad jag vet.

MSR WhisperLite har någon slags hattbrännarvariant och den kan sättas i Trangia men jag har aldrig använt WhisperLite så jag vet inte hur tyst det är...

Mvh,

Johan
 
MSR Whisperlite

..är ganska tyst, men vad är tyst? Själv kan jag bara relatera till XGK och Primus MFS och då tenderar det mesta att vara väldigt tyst...

I övrigt kan jag rekommendera Whisperlite. Dock måste du fila till någon egen insats om du vill sätta det i Trangiat.

Väldigt tyst på fotogen och lite mer drag (både ljud och effektmässigt) på bensin. Själv kör jag bara bensin men det funkar med lacknafta, grillolja (om det ej är kallt), båtbensin etc...

Den stumma bränsleslangen är dock rätt störande och du kanske inte gillar pumpen i plast...

/Magnus
 
Det händer mycket...

...på listan när man är borta några dagar. Jag håller dock med om det mesta som skrivits.

När det gäller bensin i KAP-Arctic så har jag använt det en hel del, och mina erfarenheter är de som finns på min hemsida. Med originalmunstycket monterat får man en mer klarblå låga med betydligt lägre effekt om man kör på bensin. Förmodligen blir blandningen bränsle/luft inoptimal. I mitt kök kan jag skruva i ett Optimus bensinmunstycke utan problem, och sedan får man samma effekt som med fotogen. I min systers kök (något nyare Arctic) blev det inte tätt kring gängorna på Optimusmunstycket eftersom det var en aning för långt och inte kunde skruvas ner i botten. Vi filade av en halv mm längst ner på munstycket, och sedan blev det tätt.

Anledningen till att Optimusmusntycket passar i KAP-brännaren är väl att KAP:s brännare (Patria) är ett plagiat av Optimus gamla "tysta brännare", som bara är marginellt utvecklad i Explorer-köket. Många delar är identiska och utbytbara. Hur det är med munstycket i Nova vet jag inte. Novas brännare är ju helt annorlunda konstruerad, så det är väl inte självklart att munstycket passar i ett KAP.

Jag har pratat med Gunnar Finn om det här med bensin, och han har börjat fundera på att ordna en bensinmöjlighet på Arctic. Om han kommit på någon lösning vet jag för närvarande inte.

Tommyk skriver att han har dåliga erfarenheter av fotogen. Det som ställer till problem för folk är i 9 fall av 10 förvärmningen. Har man väl en varm brännare fungerar ett fotogenkök precis likadant som ett bensinkök. Dock är ju förvärmningen lite mer omfattande med fotogen. Det är större risk för höga gula lågor p g a för kall brännare än när man kör med bensin. Här gäller det att träna och lära känna sitt kök så att man vet hur mycket man behöver förvärma. Vissa människor vågar aldrig tända sitt fotogenkök i tältabsiden. Jag gör det ofta, och har aldrig förolyckats.

När det gäller ljudvolym så ligger Arctic, Explorer och Whisperlite på ungefär samma nivå. Whisperlite har dock lite lägre effekt, och är mycket svårare att reglera. I gengäld är det lättare.

Det är väl bara att konstatera att det optimala friluftsköket fortfarande återstår att utveckla.

Peter
 
Storlek på munstycket?

Det säljs två olika Optimus munstycken här i Finland. Råkar någon veta vilken ventilstorleken jag är ute efter (avsikten är att ha ett bensinalternativ till KAPens fotogen)? Skulle gissa på den med minsta öppningen, men... den försäljare jag talade med hade ingen aning.

MVH My
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 6
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
nallaq Kap-Arctic "reservdelar" Kök och brännare 48
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 8
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
nuuska KAP-Arctic is back! Kök och brännare 55
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.