Guide? hur starta brännare med bensin?

Hej.. jag funderar på att köpa ett primus omnifuel.
Hur går det till när man ska tända ett sådant med bensin/ flytande bränslen?
Alltså förvärmning och liknande...
järna en steg för steg guide...
 

avslutad210712

Gäst
Om du kör med heptan (eller Primus variant som jag har för mig heter Powerfuel eller något liknande) så gör du så här.

Anslut bränsleflaskan till köket.

Pumpa upp trycket.

Öppna ventilen vid bränsleflaskan.

Öppna ventilen vid köket ungefär 2 sekunder och stäng den sedan.

Tänd på bensinen i köket.

Vänta tills bensinen nästan slocknar. Öppna sen ventilen vid köket. Är köket nog varmt får du en blå fin låga. Är köket inte nog varmt kommer du att få en hög gul låga så håll bort ansiktet, tältduken eller allt annat som inte tål öppen låga.

Laga din mat, ditt kaffe eller vad du tänker göra med köket.

Hur man gör med fotogen vet jag inte eftersom jag alltid kör på heptan eller gasol men det är säkert lite krångligare eftersom jag har för mig att du skall använda något annat bränsle (tex tändpasta) när du förvärmer.
 
Björn beskrivning stämmer bra, tänkte bara dela med mig av ytterligare tips (har ett Omnifuel):
- Förvärm hellre för länge än för kort. Kommer bränslet ut flytande vid tändförsöket måste du låta köket svalna innan du försöker igen = hunger. Kyla och vind ökar förvärmningstid och tid man ska låta förvärmningsbränsle flöda. Två sekunder har varit i kortaste laget för mig.
- Omnifuel på flytande bränsle låter som ett mindre jetplan, kör gas på sommaren (kom ihåg att byta till rätt ventil bara).
- När du trycksatt flaskan och sedan ska skruva av pumpen kommer det att komma en pust bränsle. Tänk på vad du har i närheten (misstänker att funktionsmaterial o.dyl. inte gillar bensin).
Ha så kul därute!
/Erik
 
jag har själv sedan urminnestider kört fotogen/bensin, nu kör jag gas.. jag har mat i näven innan ett bensinkök ens är monterat och klart för användning, inget kladd, inget söl...
 
(Gaskök med inbyggd tändare är väl snabbt och rent osv, men inget vidare på vintern. Kör själv ofta bensin på sommaren, bara som nån slags omotiverat konsekvent gärning.)
 
"""""- Förvärm hellre för länge än för kort. Kommer bränslet ut flytande vid tändförsöket måste du låta köket svalna innan du försöker igen = hunger. Kyla och vind ökar förvärmningstid och tid man ska låta förvärmningsbränsle flöda. Två sekunder har varit i kortaste laget för mig."""""

Det händer ibland att det blåser ut innan jag hinner tända, men om man skyndar sig kan man rädda situationen genom att: Vrida på lite och samtidigt tända köket igen. Om köket var tillräckligt varmt drar det igång.

När du har förvärmt och vrider på ratten vid köket: Vrid inte på full effekt på en gång, för om köket inte är nog förvärmt så kan du ändå få igång det på låg effekt. Då fortsätter köket att bli varmare och du kan efter några sekunder köra på full effekt.

Frågor om pumpen: Låter ni den sitta kvar i bränsleflaskan? Min sitter alltid där, även när jag är hemma. Och åter igen? Varför ska man tömma pumpen när man lagat mat färdigt?
Ide 1: För att trycket i flaskan sliter på packningar?
Ide 2: Risk för läckade? (Ventilerna är ju stängda?)
Ide 3: Bensin "fräter" på gummipackningarna i pumpen?

Det vore ju enklare och lättare att tajma matlagningen om man bara stängde av ventilerna i rätt ordning?

Det här var en bra tråd, tror att det är många som har funderingar.
 
umemorgan; sa:
Frågor om pumpen: Låter ni den sitta kvar i bränsleflaskan? Min sitter alltid där, även när jag är hemma. Och åter igen? Varför ska man tömma pumpen när man lagat mat färdigt?
Ide 1: För att trycket i flaskan sliter på packningar?
Ide 2: Risk för läckade? (Ventilerna är ju stängda?)
Ide 3: Bensin "fräter" på gummipackningarna i pumpen?

Jag låter alltid pumpen sitta kvar i flaskan. Om jag bor i ett basecamp och köket bara står still bryr jag mig inte heller om att lätta på trycket i flaskan när jag stänger av, jag bara vrider av ventilerna. Om jag däremot ska packa ned köket ser jag till att stänga av med gängse "vända-flaskan-metod" så att trycket försvinner och risken för läckage minskar. Läckage är den enda anledning jag ser till att vara försiktig med pumpen i flaskan. Pumpen i sig är väl skyddad när den är monterad. Packningar går att byta ut.
 
Kalas tack för hjälpen...
Det var ju inte så krångligt som jag trodde och har fattat på andra trådar...
då blir det att springa iväg till afären och köpa ett omnifuel då...

Återigen tack...

MVH
/Emanuel
 
Nä, det är inte krångligt, och man kan misslyckas och ändå få igång det utan att låta det svalna, enligt min erfarenhet.

Nån som vet om man behöver annat bränsle för förvärmningen med fotogen? Eller räcker det med att filtbiten funkar som veke?
 

avslutad210712

Gäst
Mezzner; sa:
Nä, det är inte krångligt, och man kan misslyckas och ändå få igång det utan att låta det svalna, enligt min erfarenhet.

Nån som vet om man behöver annat bränsle för förvärmningen med fotogen? Eller räcker det med att filtbiten funkar som veke?

Om Ni läser det här så gör inte som jag gör men om jag förvärmer för dåligt brukar jag bara öppna ventilen ett kort ögonblick så köket flammar upp så brukar det fungera bra sen. Sotar dock en del ibland. Men som sagt knappast något som tillverkaren av något kök skulle rekommendera gissar jag och gör man på det viset skall man vara medveten om att det kan flamma upp ordentligt.

Tog aldrig ur pumpen från bränsleflaskan förut men senaste vandringen gjorde jag det mest för att skydda gängorna där man skruvar fast slangen. Måste försöka fixa något skydd på den. Och som sades tidigare så skall man vara medveten om att det kommer ut en dutt med bränsle när man lossar pumpen från flaskan.
 
Det fungerar med fotogen i filtbiten men det sotar *hemskt* mycket. (Jag har ett Nova.)

En liten flaska med ett par dl rödsprit är nog ett måste att ha med om man vill köra fotogen. Eller tändpasta, men det har jag aldrig använt själv.

Fotogen och bensin samma energinnehåll per kilo men fotogenen har högre densitet så du får med mer värme i en literflaska.

Nej, jag har inte kollat om det har någon praktisk betydelse. Frågan finns kvar att utreda för den som känner för det :)
 
Allt har sagts om hur man _ska hantera köket. Däremot har det sagts mindre om hur man inte ska göra. Själv har jag kört köket (Omnifuel) för lite för att bidra med någon expertkunskap i ämnet, men jag har insett vikten av att absolut inte stänga köket och sedan öppna ventilen igen och spruta in bensin i slocknat kök som fortfarande är brännhett. När man då sätter eld på saligheten så har man en massa förångad bensin runt köket, som förångats omedelbart pga den höga värmen. BOOOOOMMMMMM, eller åtminstone WHOOOOSSSSHHH är den oönskade effekten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mr-k9 Mf guide för "nybörjare" Kök och brännare 19
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
041102 Starta Optimus Hunter Kök och brännare 9
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
mikael.johansson Brännare gick inte att stänga av Kök och brännare 7
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
camoscio Ny brännare? Kök och brännare 10
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
dmchris Hur packa brännare och tamojj? Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
ArmchairPaddler Värmefördelande platta till brännare ?? Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Gely Kallare väder, vad för brännare? Kök och brännare 6
mts0n 48-grams brännare - Fire Maple FMS 116T Kök och brännare 17
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
MagArne Flerbränsle-brännare till Trangia Kök och brännare 34
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
Stordrulen Svårtänd brännare. Kök och brännare 5
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
Boludo Brännare och gastuber Kök och brännare 2
seobserver Tre brännare i jämförelse+en UL Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.