Kök i Afrika (Diesel/bensin)?

Vi skall åka på långfärd bland annat till Afrika. Finns det något bra kök som går att köra på både bensin och diesel. Gas är inte att tänka på sedan detta är svårt att få tag på där nere.

Vikten är av mindre betydelse men det måste vara någorlunda kompakt.

//Janne
 
Kök

De flesta multifuel kök (tex Optimus) kan köras på fotogen/disel/bensin. I vissa fall skall man dock byta munstycke om man kör på bensin. Men VILL man verkligen köra på oren (om man köper på plats) bensin? Jag trodde att det gick rimligt lätt att få tag i fotogen i många afrikanska länder? Disel tycker jag annars borde vara bättre än bensin. Optimus skriver angående bensin:

"WE THEREFORE ADVISE YOU NEVER TO USE CAR GASOLINE IN A LIQUID FUEL STOVE."

Men det gäller BARA hälsoaspekter inte tekniska aspekter!
 
Indien

När jag åkte till Indien så stod jag inför samma val som du. Jag valde ett MSR XGK kök just för okänsligheten vid valet av bränslen. Detta har diskuterats i oändlighet här på Utsidan och det råder väl delade meningar fortfarande om vilket kök som är bäst.. Det jag dock vet är att de flesta har sagt att MSR kökets största fördel är okänsligheten vid bränsleval... Sedan så finns det gott om nackdelar med MSR köket, det låter som efterbrännkammaren på ett Viggen samt att reglaget mest ger allt eller inget!! Sedan så är det svårt att ställa det på snö då bottenplattan är relativt liten.

Skall man använda sitt kök där man alltid kan få tag i bra bränslen så hade jag inte valt MSR igen.. Men skulle jag resa till Afrika eller liknande land så hade valet varit lika enkelt nu som för 10 år sedan..

[ http://www.msrcorp.com/stoves/ ]

[ http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=948 ]
 
Grönland

Jag var på en månadslång expedition på Grönland för ett antal år sedan, och det enda bränsle som fanns att tillgå var flygbränsle. Vi fick det i våra flaskor direkt från en stor tankbil på flygplatsen. Det luktade precis som diesel, och brann också som diesel. Möjligen var det lite renare än vanlig bildiesel.

Hur som helst så körde jag mitt KAP-Arctic på det i en månad utan några större problem. Man fick rensa munstycket ibland, men det är ju lätt gjort med den inbyggda rensnålen. Kompisen hade ett MSR XGK och det gick sämre på detta bränsle. Brann orent, väsnades ännu mer(!) och fick rensas ideligen.

Jag har kört mitt Arctic på de flesta petroleumbränslen: Bilbensin, diesel, lacknafta,
lampolja, fotogen, tändvätska, ren bensin mm. Allt fungerar.

http://www.ess.slu.se/peterask/fri/kok

Peter
 
säkerhet

Kan vara värt att tänka på: På vintern, när det är kallt, är dieseloljan svårantändlig, och alltså mindre farlig, däremot bensinen blir lättantändlig. I sommarvärme blir dieseln lättantändlig, men bensinen svårantändlig. Detta beror ju på flampunkten hos bränslet, och på det faktum att bensinen i värme avdunstar så fort att ångorna tränger undan syret.
 
Afrika

Hade ett MSR Wisperlite när jag luffade runt i Afrika för några år sedan. Ok, men idag hade jag valt ett Optimus Nova (det fanns inte när jag var i Afrika). Fotogen är bättre än diesel, och lätt att få tag på, säljs på bensinmackar. Vi hade problem med vårt bränsle ett tag, fotogenen var var vattenskadad och det tog ett himla tag innan vi kom på vad problemet var.

Ha så kul på resan!
/Johan
 
Primus Multifuel...

... funkar också på nästan allt. Så den typen av kök är skönt ute i vida världen. Vare sig Primus eller MSR har dock fungerat klockrent, utan det har krävts lite pysslande för att hålla igång dem.

Hemma kör jag däremot alltid med mitt Triangia, då det är så driftsäkert.
 
XGK

Jag kör numera Nova och tycker att detta kök är överlägset XGK i alla situationer - samma effekt men tystare, snabbare att förvärma och med riktigt bra reglering av lågan. Jag har adrig haft några driftstopp med mitt kök (över ett år nu).

Men jag vet ärligt talat ingenting om Novats bränsleokänslighet. Däremot vet jag av egen erfarenhet att XGK går på i princip vad som helst, så om det bara är driftsäkerhet som prioriteras bör man kanske överväga XGK före andra och modernare konstruktioner.

Sen finns ju pinnarna på marken förstås :).

V,

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...