Bensin kök nästan gratis!!!

Hejsan!(Se mitt tipps i slutet) Tog mig själv i kragen och lämnade in min läckande bensin brännare på lagning(Det är sant!) i dag. Brännaren är av mässing och tillhör ett gammalt Primuskök mod71(Är det någon som vet något om detta kök vänligen maila mig!). Hittade på tippen och visst hadde det en klumpigt gjord löning, men jag förstod inte först hur någon bara kunnat kasta bort det. Använde det många gånger innan jag en dag lagade en "tre rätters" och på så vis kom till "insikt" om denna lilla "pocket-rockets" avigsidor. Lödningen täckte det som en gång varit en säkerhetsventil och nu var det gott om bensin ångor som ville ut. Ut genom lödningen! Stora eldsflammor slog upp i ansiktet och skrämde mig rejält(har inte använt det så mycket sen dess...)! Köket ser ut som en alu-variant av Optimus No.123rSVEA/CLIMBER, men har ett lock(stekpanna/tallrik)och en gryta som rymmer ca40% mer! Brännare,nyckel,handtag och det två delade vindskyddet rymms tillsammans innuti grytan. Medans jag väntade fingrade jag nyfiket på Optimus Explorer när jag såg en Climber på hyllan. Tänkte att ett sådant kommer jag inte behöva nu när jag får mitt kök lagat. Intill stod en tummad kartong med en prislapp: 100 kronor!!! För ett kök som räcker livet ut! Slog till direkt innan någon upptäckte "felet". Där fanns även Optimus Ranger köket för endast 150kr! Vi har tröttnat och glo på dom sa sevice killen när jag betalat. Så skynda för det var nog inte så många, och de har tillräcklig effekt att klara stora kastuller. FOGAS(Hamarbyfabriksv.31,tel;08-7029029) heter firman och säljer det mesta från Olympus, vackra fotogenlampor mm. Är nog rätt ensamna om att åta sig lagningar av denna typ.
Är det någon som har använt Primus mod71/Olympus Svea/Climber? Vad är din erfarenhet?
 
Primus 71

Jag har ca 20 st Primus, Optimus, och Raduis bensin- och fotogenkök som står och pryder sin plats i en hylla som samlarföremål, däribland 2 st olika Primus 71. Märkligt att 2 olika brännare har samma modellbeteckning. Till inget av dessa på Primus har jag något vindskydd eller ask. Det som skiljer de 2 exemplaren åt är främst volymen på bränslebehållaren. Den mindre har dessutom texterna ”BENZINE” ”BENZOLINE” och ”NAPHTA” på ovansidan. Den större har något slag av övertryckventil på påfyllningslocket, medan den mindre har en fastlödd liten "knopp" på ovansidan och en lite större "knopp" på undersidan (övertemperatur vakt ?).

Jag har ej provat något av dessa kök.

Per Brune
 
Använd dom!

Hej Per! Jag tycker att ska sticka ut i skogen och ta och prova dom. Skriv sen en rad om dina erfarenheter i recentionsbanken. Friluftsfolk underskattar dessa köks kapacitet. Är 3-4 minuters längre väntan på att vattnet skall koka verkligen värt en tusenlapp? Visst skiljer det viktmässigt mot ett Optimus Nova eller Primus Multifuel men dessa saknar då kastruller och vindskydd. Och ett ihopfällt Optimus Climber eller litet Trangia tar inte mer plats. Kastruller behövs i ju i alla lägen!
 
Gamla kök!

Hej Per! Hittade denna länken på Primus hemsida(http://members.tripod.com/classiccampstoves/home3.htm) Går du in på avdelningen för svenska kök ser du en bild på bland annat Primus 71(E)http://members.tripod.com/classiccampstoves/thumbindex.htm
 
Hittade ett Primus 71 på Hötorget igår (söndag).Kostade 40 riksdaler så naturligtvis slog jag till,komplett sånär som på ev. användarinstruktioner.Välanvänt vad det ser ut som men det låg i kartongen,2 st rensnålar var kvar.

Har det en plats eller är det mest kuriosa?

+Nån som har lust att skriva ett par rader om hur det ska användas? Fick fyr på det visserligen,men man vill ju göra 'rätt'.


peter
 
Att elda sitt bensinkök 71 och 123....

Peter!

Precis som med 123 gäller det att ha förvärmt brännaren. Det kan man göra med att elda embalage, stickor , bensin eller rödsprit. Uppe runt brännarefoten finns en liten fördjupning i tanken.
När brännaren är förvärmd öppnar man bränslekranen och justerar bränsletillförseln så att köket "snarkar". Det skall låta om förbränningen som en ramjetmotor, för de som inte är gamla nog att komma ihåg V1orna....
Aluminumvindskyddet rekommenderas och man skall inte fylla tanken över påfyllningsrörets botten, luftfickan behövs....
Till mitt som var med på Värmlandslägret redan 1932 har jag dubbla BACHO kastruller, 1,8 och 1,3l.
Du har ett bra bensinkök! Och numera i stereo...
//J
 
Peter!

Precis som med 123 gäller det att ha förvärmt brännaren. Det kan man göra med att elda embalage, stickor , bensin eller rödsprit. Uppe runt brännarefoten finns en liten fördjupning i tanken.
När brännaren är förvärmd öppnar man bränslekranen och justerar bränsletillförseln så att köket "snarkar". Det skall låta om förbränningen som en ramjetmotor, för de som inte är gamla nog att komma ihåg V1orna....
Aluminumvindskyddet rekommenderas och man skall inte fylla tanken över påfyllningsrörets botten, luftfickan behövs....
Till mitt som var med på Värmlandslägret redan 1932 har jag dubbla BACHO kastruller, 1,8 och 1,3l.
Du har ett bra bensinkök! Och numera i stereo...
//J

Ahaaa,där ser man.Tack seobserver.

Eldade med en tändsticka först,sen tändaren mot röret...

Har nån sorts tändgel,ska prova med den.Mindre slabb än lättflytande vätskor.


peter
 
www.fogas.se finns ett faktablad med reservdelar. Den här tråden har kanske lite intresse också http://www.utsidan.se/forum/archive/index.php/t-12914.html Liksom denna text http://www.spiritburner.com/ccs/pages/howto.htm

Instruktion på engelska för Primus 71 finns här http://spiritburner.com/ccs/pages/primus71.htm

Instruktion för snarlika modellen 70 på svenska http://spiritburner.com/ccs/pages/primus70instr.htm

Thure

Tack för länkarna thureb,ska läsas...




peter
 
Senast ändrad:
Skönt!

Trodde jag gått miste om världens kap nu innan jag såg att första inlägget var flera år gammalt. Man får gratta till hötorgsfyndet!

(Har jag missat nått som inte bott i stockholm på länge. Har man loppisar på hötorget?)
 
Jo, en och anna pryl går fortfarande att hitta där då och då.
JAg fick med mig ett Nikon FM-hus därifrån som jag primärt tänkt ha som reservdelshus då det var ganska illa tilltygat och tidsvärket ibland hakade upp sig. Ljusmätningen var också kass.

Efter lite kärlek fungerar den nu strålande och jag har lagt mintt fina FM-hus på hyllan och sliter nu på det här istället...
 
Jag vill ha en Amason...

Jag är stum av beundran efter att pillat och tittat lite noggrannare på brännaren,vilken ingenjörskonst,otroligt.Jag älskar sånt!!

Kan det vara det yppersta kök som någonsin konstruerats för sin tid? En tid när Svenska ingenjörer vågade visa k*ken,blandade allvarsam lekfullhet och kreativitet med förstånd att läsa mellan raderna och en förmåga att tänka ett steg längre.

När och var gick det åt h-vete,när lade sig infantilt 'by the book' tänk som en våt filt över Svenskt Stål biter?

Gick det i graven tillsammans med tillverkningen av Volvo Amason???

Det är en annan känsla än sex,inte lika intensiv som Torgny's 5-mil i Falun -93 eller Ravelli's räddning -94.Det är mer en känsla av vördnad och resignation,en härlig känsla.


peter
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.