Bensin vs Lysfotogen

Jag funderade på om jag skulle börja att använda fotogen istället för bensin i mitt Omnifuel.
Det finns ju några kronor att spara, så jag köpte fotogen på Ö&B för 29:- á liter gämfört med Primus Power Fuel för 69:- á liter.
Nu har jag testat de olika bränslena och tyckte inte förvärmingen var så stor skillnad, det var till och med så att fotogenen flammade betydligt lugnare än vad bensinen gör.
Jag kokade upp 5 deciliter kallt vatten i min Primus EtaPower 1,7 och med köket lika mycket "pådraget"under försöken.
Primus bensinen kokade upp halvlitern på 1,07,56
Fotogenen kokade upp lika dan halvliter på 1,44,81
Tiden som skiljer de båda bränslena åt var 40,2 sekunder och det kan jag väl leva med, men stanken från fotogenen var för jävlig, rent ut sagt..!
När köket släcktes med att vända flaskan så att den tömmer sig på bränsle och tryck, så stank det som när grannen häller på tändvätska på sin redan brinnande utegrill.
Med bensin så har jag använt köket inne i tältet på vintrarna, för kaffekok och värme m.m. men att köra med fotogen, det skulle inte funka. Den stanken är olidlig tycker jag.

Nu funderar jag på att testa Alkylat bensin som jag såg kostade 40:- á liter. Hur är effekten och framförallt lukten på det bränslet, nån som har provat och vet?

Det kanske är så, att man helt enkelt får betala de extra kronorna för att kunna köra sitt kök på högsta effekt med minsta lukt och sot m.m.

/Dennis
 
Känner

inte igen att fotogen skulle lukta speciellt. Men jag har bara kört med hattbrännare typ Optimus och munstycken anpassade för fotogen. Har du använt största munstycket till fotogen?

Thure
 
Jag har det munstycke som heter 28 (0,28mm) som är för fotogen och disel.
Bränslet heter Petrol Blå och köptes på Ö&B och det är fotogen för kaminer, kök m.m.
Det luktar typ tändvätska bara när jag har vänt flaskan och lågan slocknat om den sista luften som tömms ur tryckflaskan, allså inte medans det brinner.

Jag såg att det fanns 4 takt Alkylat och 2 taks Alkylat, så det är den för 4 takt som man ska använda?
 
Det är 4-takts du skall ha (blå dunk om du köper 5 liter). Den för tvåtaktare är oljeblandad och fungerar den med, men luktar värre än fotogenen du körde innan, plus att det antagligen ger en del dåliga ämnen i luften runt köket.

Vad det gäller skillnad i doft på fotogen och bensin så håller jag med trådskaparen, testade att köra fotogen i mitt Nova, med resultatet att det satte igen ett filter efter 3-4 körningar och att det luktade riktigt mycket när flaskan vänds.

Sedan dess, efter att ha fått filtret utbytt, så kör jag enkom på bensin. Man får vara lite mer försiktig vid hanteringen men att slippa diska sot från kastrullbottnar kan vara värt den extra försiktigheten.
 
Tack för svaren.
Jag ska testa med Alkylat bensin för att se vad det är för något och blir det inte bra så betalar jag hellre några spänn extra och håller mej till kemisk ren bensin som tidigare.
Effektivt, rent och väldigt lite doft, den vet jag går att använda inne i tält m.m. utan att jag mår illa.

/Dennis
 
Jag föredrar alkylatbensin framför kemiskt ren (primus bensin är väl kemiskt ren med antikorrosionstillsats?)
Jag tycker att kemiskt ren bensin dunstar så fort att förvärmningen blir krångligare. Alkylatbensin dunstar ungefär som vanlig blyfri bensin.
Det är möjligt att det blir något värre avgaser från alkylatbensin, men vi talar ändå om ganska snälla saker. Luktmässigt är skillnaden minimal, och prismässigt är skillnaden märkbar.

Hur du lyckats få 40 sekunder sämre koktid på fotogen begriper jag inte. Energimässigt ska det inte vara någon skillnad på bensin och fotogen, men Ö&B är kanske inte kända för kvalitetsprodukter.
Fotogen är krångligare att använda, men när man väl är igång är det trevligt som attan =)
 
det är mindre munstycke vid fotogen och diesel-drift för att luften skall bli mer utblandad för att inte ge sotande låga - i praktiken innebär det lite mindre med bränsle per sekund och lägre värmekapacitet då energivärdet per kg bränsle är samma eller om man är noga en aning mindre än bensin.

dock borde inte skillnaden bli så stor och det har nog med pådraget att göra - skall man vara noga så skall man elda med trycket kontrollerad med tryckmätare och fullt öppen kran på brännaren
 
Så det här är alltså fel:
Energiinnehåll kWh/liter
Bensin 8,7
Fotogen 9,5
Dieselolja 9,9

Alla polarfarare och utforskare som genom åren använt fotogen för att det är mest vikteffektivt har haft fel? Jag är skeptisk.

Lampolja är inte det bästa att hälla i fotogenkök. Statoil blå har jag dock bra erfarenhet av.
 
Beror mer på köket än bränslet...

Har kört på både ren bensin (Coleman fuel/heptan), alkylatbensin och fotogen på MSR kök (Whisperlite & XGK). Hur bra det går beror mest på hur köket är konstruerat - Whisperlite har högst effekt på ren bensin och XGK på fotogen även om båda "går bra" på alla bränslen.

Rent allmänt föredrar jag ren bensin för minst kladd och lukt. Den ökade kostnaden är minimal i sammanhanget.
 
Så det här är alltså fel:
Energiinnehåll kWh/liter
Bensin 8,7
Fotogen 9,5
Dieselolja 9,9

Alla polarfarare och utforskare som genom åren använt fotogen
för att det är mest vikteffektivt har haft fel? Jag är skeptisk.

Lampolja är inte det bästa att hälla i fotogenkök.
Statoil blå har jag dock bra erfarenhet av.

Nejdå, dom där gammgubbarna har inte haft fel - tvärtom. Fotogen är ett utmärkt bränsle i trycksatta kök/brännare (möjligen det utmärktaste), det är bara fråga om att välja en lämplig brännardesign, att lära sig behärska utrustningen, att alltid förvärma rätt - och sedan njuuuta av väsandet, explosionssäkerheten och den perfekta förbränningen. Att köra med bensin (vilken sort som helst) är bra mycket äventyrligare på grund av bensinens förångnings- egenskaper/ temperatur.
Och du har helt rätt i att det är Esso Blå / Statoil Blå som gäller - när det gäller...
 
Tips

Vad det gäller skillnad i doft på fotogen och bensin så håller jag med trådskaparen, testade att köra fotogen i mitt Nova, med resultatet att det satte igen ett filter efter 3-4 körningar och att det luktade riktigt mycket när flaskan vänds.

Bytt ut filtren mot en uns bomull så sätter de inte igen. Åtminstone inte om det är lysfotogen.

Fotogenlukten minskar betydligt om man inte tömmer slangen på Nova eller Omnifuel genom att vända på flaskan och evakuera trycket genom brännaren som det står i instruktionen. På KAP-köket gör man det på flaskan och det luktar mycket mindre.

/Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.