Rätt jacka för fjällvandring

Hej!

Ska vandra Abisko - Nikkaluokta i sommar och har lite funderingar kring vilken typ av jacka man bör skaffa. Byxorna äger jag redan, och det är ett par Fjällräven Keb. Har kollat på Fjällräven Keb jackan (https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-herr-keb-jacket-m-black-f87211/?sku=7323450493424) också, men den är ju enbart vattenavvisande och inte helt vattentät.

Har även läst en del gott om Norrøna Falketind Gore-Tex (https://www.outnorth.se/norrona/men...25170_ee65583cba5d26c68ffe75be50a19d5d#Caviar) Dock är det väl så att Gore-tex plagg ej andas lika bra?

1. Vilken av dessa jackor tror ni lämpar sig bäst för vandring?
2. Bör man även ha med ett riktigt regnställ?
3. Vill ha en så mångsidig jacka som möjligt, då jag planerar att fortsätta med friluftsliv framöver.

Ber om ursäkt om detta är riktiga nybörjarfrågor, men skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få då jag är nybörjare.

Tack på förhand
 
Med en jacka i G1000-väv (eller annan polycottonjacka) måste du definitivt ha en regnjacka också!
Med en rejäl Goretex-jacka så klarar du dig med en jacka. Problemet är att Goretex är ganska så tätt, så vid varmt väder blir det "ganska" så svettigt. Så det gäller att hitta (kombinationer av) plagg som kan ge (tillräckligt) regntätt resp. vindtätt.

PS. Med "andas" menar man att plagget inte släpper igenom regn men släpper ut svett (i ångform). Det funkar sisådär, dvs. de är lite behagligare att bära än heltäta kläder ("galon") men ändå ofta lite väl varma. Membrankläder (Goretex m.fl.) ska ha ordentliga ventilationsmöjligheter i form av dragkedjor för att kunna vara komfortabla inom ett bredare temperaturspektrum!
 
Ja man bör ha med sig ett riktigt regnställ, Norrøna Falketind Gore-Tex är en jacka som funkar alldeles utmärkt som regnjacka. Som regnjacka är Gore-tex riktigt hyfsat när det gäller andning.

Jag brukar ha med mig en äldre variant (minst 10 år) av Norrøna Falketind som regnjacka, den spenderar mesta tiden i ryggsäcken i väntan på regn.
När det inte regnar har jag en löparjacka med huva, den är vindtät, står emot mygg, andas mycket bättre än något vattentät material och torkar snabbare än G1000 väv. Dock om du tänker gå genom snårskog och dylikt kan en G1000 passa bättre.
 
I fjällen blåser det mest, därför behöver du en vindblus. En för stor herrskjorta i poplin fungerar utmärkt. Billig på loppisar.
 
Jag tycker oftast att regnjacka räcker. Den använder jag vid regn och när jag sitter still på kvällen i riktigt hård vind och behöver något extra. Vandrar eller annan fysisk aktivitet gör jag helst i något som andas, exempelvis skjorta, långärmad löpartröja/jacka, t-shirt (syntet), underställ, förstärkningsplagg i olika kombinationer beroende på väder och myggförhållanden. Att försöka spara vikt med ett plagg som ska täcka flera behov är lockande, men även det bästa och nyaste goretex-stället andas på tok för dåligt för att det ska fungera för mig vid rörelse.

En regnjacka behöver inte heller vara så dyr eller slitstark, så en lätt och billig gör oftast jobbet och man kan lägga sin slantar på andra delar av utrustningen så man behöver inte oroa sig för att få för mycket pengar över. En regnjacka som sitter lite bylsigt får lite bättre ventilation, dragkedjor under armar är ett stort plus. Vill man köpa något lite dyrare tycker jag att man förutom att den känns bra ska tänka lite extra på hur luvan sitter och att den verkligen är tät när en ryggsäck pressar vatten mot ryggen vid remmarna. Gilllar även när de går ner en bit på baken, då funkar de även bättre till cykling hemmavid.
 
Jag resonerar som G.Kraft. Har aldrig skaffat mig en dyr GoreTex-jacka utan kör med en regnjacka med tejpade sömmar och nätfoder. Huvorna på vissa regnjackor är svårhanterliga men med en keps under så håller sig t o m glasögonen ganska torra. I vissa lägen när luftfuktigheten i luften är mycket hög (förvisso sällsynt) så börjar GoreTex ta in vatten. De dyrare GoreTex kostar lika mycket som ett hyfsat fjälltält och det valet tycker jag inte är svårt att göra. På senare tid har jag även haft med ett litet paraply, bra vid regnig lägertillvaro mm.
 
Ett billigt och lätt regnställ (max 500-600g) och en vindjacka (max 150g) är en bättre lösning enligt mig.
Itab packaway gör jobbet, men räkna inte med något pris för snyggaste klädsel.
Som vindjacka funkar en jättetunn löparjacka i polyester (en som nästan är genomskinlig).

Membranjackor tycker jag är för varma som vindjackor, och onödigt tunga som regnjackor.
 
Resonerar som många andra här.
Bra regnkläder är ett måste och de får gärna vara lätta. Skippa Fjällräven jackan och ta med en skjorta eller löparjacka.
Kolla vad du har i garderoben innan du går till butiken, det måste inte vara rävar på kläderna för överlevnadens skull.
 
Jag brukar ta det lättaste som gör jobbet. De senaste åren en RAB Flashpoint jacket och OMM Halo pants. 300ish gram för jacka och byxor och tar nästan ingen plats.

Fjällrävenjackan ser klumpig och tung ut, inget jag skulle ta med mig. Har man inget annat så är det ju en sak, men om du ska köpa nya grejer så kan det ju vara bra att välja rätt. Det är ju inte fel med en skaljacka, jag har själv ett antal, men en jacka som har lite kraftigare yttertyg som är bra för skidåkning på vintern är kanske inte det bästa för en sommarvandring. Vill man gå lätt så behöver det inte vara så dyrt heller OMM Halo smock + byxor; under 200g och 2000ish kr:
 
Satsa på ett ordentligt regnställ, och komplettera med en varm tjocktröja eller en tunn dunjacka att ha under om det även blir kallt (vilket det gärna blir, året runt). Jag kör på Stellar Equipment, men det finns såklart billigare alternativ.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
EndZone Rätt byxor för fototurer/vandringar= Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
malaurin Rätt eller fel kläder Kläder 55
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.