Rätt jacka för fjällvandring

Hej!

Ska vandra Abisko - Nikkaluokta i sommar och har lite funderingar kring vilken typ av jacka man bör skaffa. Byxorna äger jag redan, och det är ett par Fjällräven Keb. Har kollat på Fjällräven Keb jackan (https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-herr-keb-jacket-m-black-f87211/?sku=7323450493424) också, men den är ju enbart vattenavvisande och inte helt vattentät.

Har även läst en del gott om Norrøna Falketind Gore-Tex (https://www.outnorth.se/norrona/men...25170_ee65583cba5d26c68ffe75be50a19d5d#Caviar) Dock är det väl så att Gore-tex plagg ej andas lika bra?

1. Vilken av dessa jackor tror ni lämpar sig bäst för vandring?
2. Bör man även ha med ett riktigt regnställ?
3. Vill ha en så mångsidig jacka som möjligt, då jag planerar att fortsätta med friluftsliv framöver.

Ber om ursäkt om detta är riktiga nybörjarfrågor, men skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få då jag är nybörjare.

Tack på förhand
 
Med en jacka i G1000-väv (eller annan polycottonjacka) måste du definitivt ha en regnjacka också!
Med en rejäl Goretex-jacka så klarar du dig med en jacka. Problemet är att Goretex är ganska så tätt, så vid varmt väder blir det "ganska" så svettigt. Så det gäller att hitta (kombinationer av) plagg som kan ge (tillräckligt) regntätt resp. vindtätt.

PS. Med "andas" menar man att plagget inte släpper igenom regn men släpper ut svett (i ångform). Det funkar sisådär, dvs. de är lite behagligare att bära än heltäta kläder ("galon") men ändå ofta lite väl varma. Membrankläder (Goretex m.fl.) ska ha ordentliga ventilationsmöjligheter i form av dragkedjor för att kunna vara komfortabla inom ett bredare temperaturspektrum!
 
Ja man bör ha med sig ett riktigt regnställ, Norrøna Falketind Gore-Tex är en jacka som funkar alldeles utmärkt som regnjacka. Som regnjacka är Gore-tex riktigt hyfsat när det gäller andning.