Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Litet vatten - Stor fisk!

I Malå har vi 2 strömmande vatten, Malån och Skäppträskån. Det är inga stora vatten, men det finns ett fint bestånd av harr och öring i åarna. Vattnen har använts under flugfisketävlingar, med EM och VM som höjdpunkter. Mycket jobb med restaurering har gjorts eftersom vattnen använts som flottningsleder under tidigare årtionden. Restaureringarna har väl inte alltid varit så lyckade eftersom det inte varit kvalificerad personal som utfört åtgärderna. Därför så har det mest fångats småfisk senaste åren även om en och annan lite större öring fångats.

I onsdags var jag och gumman ute med en "sörlänning" och fiskade, en "sörlänning" som dock efter att ha fyllt drygt 40 och med otaliga resor hit upp sen barnsben och med massor av timmar både vid Skäppträskån och Malån snarare kan räknas som "inföding" än "sörlänning". Men ändock "sörlänning"....

Fiskepremiär i Laggträsket!

Äntligen var det dags för fiskepremiär och i år blev det extra tidigt efter att kylan kommit onormalt tidigt. Tidigare år brukar premiären varit under december eller i värsta fall januari månad. Förutsättningarna för dagens fiske var bästa tänkbara.........NOT!

Efter att ha varit kallt under hela veckan så blev det ett väderomslag under lördag eftermiddag så söndagsmorgonen bjöd på 1 minusgrad, blåst och REGN. Fy vilket otrevligt pimpelväder med andra ord. Dessutom brukar fisket vara trögt när det varit väderomslag.

Min första fjällfiskeresa!

Detta är en absolut sann historia om min första fjällfiskeresa där både uteblivet kunnande och planering kunde ha fått fatala konsekvenser. Jag vet inte om kompisen vill ståta med sitt namn så därför kallar jag honom Kurt även om det var mer än 20 år sedan detta hände. Döden var kanske inte så nära men att jag överhuvudtaget fick tillbaks min längtan till fjället är oförståeligt.

Årets fisketur avklarad!

Så var årets fisketur över (tyvärr...). Jag skulle gärna åka iväg på ännu en tur men tiden räcker tyvärr inte till. Kanske en helgtur kan hinnas med men det återstår att se.

Nåväl, årets tur gick till Arjeplogsfjällen och Skellefteälvens källflöden. Med på resan var även min sambo Jeanette och kompisarna Svante och Christer. Jag ska direkt erkänna att fiskelyckan var det inget vidare med men vi fick i alla fall äta lite fisk så helt misslyckat var det inte.

Storgäddan lurade i vassen!

I helgen var jag på en visning av flugfiskegrejer (för gäddfiske). Jag var lite rädd från början att det skulle bli en massa pratande om flugspön hit och fluglinor dit men så blev det inte. Istället blev det pang på gäddfisket med en gång. Bara att välja sig ett av de färdigtacklade spön som fanns att tillgå och efter en kort instruktion om hemtagning och landning så var det bara att vada ut i sjön och testa.

Stället där vi fiskade på var långgrunt med fast botten och inbjudande vassruggar. Vi delade upp oss i två grupper och gick åt varsitt håll från lägerplatsen. Min grupp valde tydligen rätt sida för vi hade betydligt fler kontakter med gädda men dom var lite tröga så endast två lyckades vi landa. Den andra gruppen hade sett några gäddor men ingen landad fisk. Efter ungefär 2 timmars nötande på truliga gäddor så blev det lunchpaus och vila (och lite ljugande....)