Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Rackelhane i Malå!

Idag, när jag var ute på lunchen, så såg jag en mysko fågel på en snödriva vid ett av Malås bostadsområden. På håll tyckte jag först att det var en tjäder men när jag kom närmare såg det mera ut som en väldigt fet orre.

Enligt den lokala expertisen så rör det sig om den ovanliga Rackelhanen. Som tur var hade jag med mig kameran så att jag både kunde fota och filma.

Jag är så lycklig!

Jag är med kamera igen och jag känner mig så lycklig. Efter haveriet på min D70 i början av juli har det inte känts riktigt bra men nu leker livet igen.

Viss konsumtion kan faktiskt göra en lycklig!

Min kamera har drunknat!

Under dagens fisketur vadade jag lite för djupt och efter ett tag började det brumma i ryggsäcken. Jag förstod ganska snart att det var kameran som inte mådde bra och efter en snabb vadning in till land konstaterade jag att kameran skjutsat ner i botten på ryggan och att den låg i ett centimeterhögt vattenbad och skvalpade. Snabbt upp med kameran och ut med batteriet i hopp om att det inte skulle bli total kortslutning i kameran. Därefter hängde jag upp kameran på en trädgren för luftning innan fisket kunde fortsätta. Fiskeguden insåg nog att han ställt till det för mig så i nästa kast fick jag en gädda på 3 kilo, vilket på flugspö är ganska härligt.

Men, gäddan i all ära, mina tankar går just nu till min kamera som ligger på tork här hemma. Förhoppningsvis har den klarat sig men mest troligt är den körd för all framtid. Det blir till att vänta ett par dygn så att den torkat ordentligt och sen får jag sätta in ett nytt batteri och hoppas på att gudarna är med mig. Det känns inte så himla kul att börja semestern utan kamera och att köpa en ny känns inte ens nära just nu.

Sensorrengöring del 2

Ja, nu var det konstaterat i alla fall.

Jag kan ingenting om kameror!

Sensorrengöring...

De störande dammkornen som jag såg på mina makrobilder visade sig komma inifrån kameran och inte från objektivet. Tur för objektivet, mindre tur för mig och kameran. Nu blir det sensorrengöring och det brukar vara ett jädra pillande innan man fått till det bra.

Få se om jag hinner i kväll, jag har ett styrelsemöte klockan sju och i morgon är det fotbollsträning (inte för mig, jag är tränare gudskelov). Annars får det bli någon annan kväll i veckan för nu när makromotiven börjar vakna gäller det ju att kameran är i topptrim......