Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Ryggsäckstest och årets första skidtur!

Planerna var ju att gå en testtur med min hemmagjorda ryggsäck idag med normal packning men i och med att det snöat rejält i två dagar så blev det en skidtur med min nya ryggsäck istället. Det var nog lika bra för hade jag mött någon efter landsvägen med ryggsäcken hade jag väl definivt fått nördstämpeln på mig.

Nåväl, skidtur blev det istället och det var riktigt kul. 3 dm lössnö gjorde att det inte blev någon jättelång tur (ca: 45 min). Att åka skidor i lössnö är jobbigt eftersom skidorna går till botten och så här tidigt på säsongen innebär det ju direkt på marken. Knöligt och jobbigt men kul i alla fall.

Vinterns DIY-planer.....

Jag har gjort en liten lista på lite olika DIY-projekt som jag ska försöka få gjort i vinter. Tur att man inte har nåt att göra.........

-          Lättpackarkniv/gnistbildare av järnsågblad

Lite mer detaljer om min hemmagjorda ryggsäck

Jag fick lite frågor om hur ryggsäcken var gjord eftersom det kanske inte framgått av bilderna i föraa blogginlägget. Jag ska förklara så gott det går med de bilder jag har tagit.

Här ser man rullstängningen där jag sytt fast stabiliserande remmar. Man kan även urskilja sömmen mellan "ryggsidan" och "baksidan".

Ryggsäcken i princip klar!

Så, efter mycken möda och stort besvär, är ryggsäcken i princip klar. Den är så pass klar att den går att använda så det får nog bli ett par tester i det fria innan jag fortsätter. Det jag funderar mest över är att fixa någon form av kompressionsremmar men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Avbärarbältet känns riktigt bra när jag fäste det endast vid mittpunkten. På så sätt känns det mycket friare när man går och jag tror att det ska hålla, åtminstone för dom vikter jag ska bära (max 15kg).

Vad det är kul att sy!

Jag trodde aldrig att jag någonsin skulle skriva en sådan rubrik men nu är det gjort för det är faktiskt kul att sy.

Jag håller som sagt var på att fixa nytt bärsystem samt packpåse till en aluminiumram jag hittade på loppis. Det går väl ganska bra även om jag svor en del igår kväll när jag skulls börja sy packpåsen. Helt plötsligt vägrade symaskin sy som den skull. Jag testade trådspänning, nålbyte, träda om tråden samt en massa svordomar. Till slut löste sig allt med en välriktad droppe symaskinsolja. Tänk vad litet som behövs för att det ska bli kul igen.