Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Dom är ganska påhittiga de där amerikanarna...

Hittade den här hjälplungan för att blåsa upp liggunderlaget:

Kallt idag.....

Idag var det för kallt för att göra den planerade trippen till slalombacken. Åka skidor på längden går väl an när det är kallt men utför blir det alldeles för riskfyllt att skicka ut barnen i backen när det är -18. Så det blev en hemmadag i stället.

Så, då kan man utan dåligt samvete, trixa lite med utrustningen och nu när jag är inne på spritbrännare så gjorde jag en mindre variant av läskedrycksbrännaren. Denna är bara 25mm hög, vad den väger har jag inte kollat men det är antagligen försumbart. Vad den rymmer är däremot intressant.

Extra julafton!

En av grejerna som jag beställt hade inte hunnit komma till julafton så frugan fick ett "presentkort" istället dvs en bild föreställande hennes julklapp.

Idag kom paketet så då fick vi ha en extra julafton. Det var ju inte bara hon som fick en utan även jag.....

Nytt avbärarbälte

Tidigare i vinter gjorde jag ett nytt avbärarbälte till ramryggsäcken jag fixat. Det speciella med det avbärarbältet är att det bara har en fästpunkt till själva säcken vilket ger en gyroeffekt och det blir oerhört skönt att bära. Däremot gjorde jag en del konstruktionsfel när jag sydde ihop bältet.

Felen jag gjorde var att jag sydde ihop bältet av 2 delar med en söm i mitten (under den smala remmen) samt att den breda remmen inte gick runt hela bältet. Det ger ju naturligtvis en väldig svag punkt som riskerar att gå sönder.

Dragkedja på sovsäcken....

I somras hittade jag en billig dunsäck på loppis för 50kr, en Caravan 1000 som jag blivit väldigt förtjust i. Som namnet låter så väger den 1000 gram (eller 945 för att vara exakt) och eftersom det är en dunsäck så går den att komprimera mycket samt att den (trots åldern) tål skapligt med kyla. Jag skulle tro att den klarar ner mot nollan utan problem, åtminstone för mig.

Problemet med sovsäcken är att den saknar dragkedja och med tanke på min hängmattekonstruktion så fungerar det inte med en sovsäck utan dragkedja. Jag har tittat en del på olika lätta sovsäckar men antingen är dom på tok för dyra eller så är dom för kalla.