Bloggar > Peter's Utsida

Peter's Utsida

Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Väl begagnad Segebaden pulka inköpt, behöver tips!

Idag köpte jag en väl begagnad Segebaden träpulka på blocket. I köpet ingick även moderna skaklar med sele. Skaklarna är nästan oanvända, i glasfiber med förstärkningar av metall och bara det gjorde köpet väl värt.

Pulkan är inte alltför sliten men den har ett par ganska rejäla sprickor i botten.
Nu är jag ju ingen pulkexpert men behövcer man åtgärda dessa sprickor eller kan man använda den som den är? Naturligtvis kommer jag att tjära in den, precis som med Tegsnäsarna, men räcker det?

Tips mottages med glädje!

Här ser man sprickorna:

Postat 2011-11-06 20:15 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Vinterplanering!

I februari bär det iväg till Muddus. Äntligen!

Jag har länge längtat att göra en vintertripp till Muddus och i mitten av februari bär det äntligen av. Jag har hittills lyckats locka 3 andra hängmattesovare att göra mig sällskap.

Den 17-20 februari bär det iväg och våra förhoppningar är att det ska vara kallt, klart och massor av norrsken. Med min vädertur blir det alltså slask, mulet och inte en gnutta norrsken:-)

Men who cares! Huvudsaken är ju att man får komma sig ut.

Är det någon fler som är sugen att hänga på?

Postat 2011-11-02 08:35 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Projekt Stigfinnare!

Jag älskar stigar! Punkt!

Men det är ju inte alltid så lätt att hitta stigar och många av dom ser man inte heller på kartor.

Så, därför har jag länge närt en dröm att göra något åt detta dilemma.

Jag har därför testat att plotta en stig med GPS:en och lägga över den i Google Maps för att på så sätt få ut information till omvärlden om stigen.
Kombinerat med en GPX-fil (visst heter det så) kan den ju vara till nytta även för andra.

Målet är att plotta in stigar i mitt närområde dvs Malå Kommun men eftersom detta är så himla kul lär jag plotta stigar överallt där jag hittar dom.

Första testet:

Någon som har ideér hur man kan förfina idén?

Ha det!

Postat 2011-10-05 14:58 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Upptagen, upptagen, upptagen.....

Hmm, jag har varit lite slö med min blogg och tyvärr kommer det nog att bli lite si och så framöver.....

Men jag har i alla fall varit någorlunda aktiv under sommaren.

Sommarens äventyr i korthet:

2-6 juni, Alpacka Adventure i Rogens.
Paddlade gummibåt (packraft) tillsammans med några hängmattekompisar i det vackra Rogens. Otroligt kul!

18-20 juni, Muddus Nationalpark
3:e året i rad, den här gången med gumman och mina 2 minsta barn. Den här gången gick vi från Skaite så att vi fick se Muddusfallet. Vi bodde 2 nätter i Fallstugan. Härlig minisemester!

25-29 juli, Saltfjellet, Norge
Fisketripp tillsammans med grannen Svante. Det blev mestadels vandring och lite fiske men det var kul att komma iväg.

Så det var allt i äventyrsväg, tyvärr! Men jag kan inte påstå att jag varit sysslolös......

Förutom allt bestyr som har med en familj att göra så har jag även startat ett eget företag (vid sidan av mitt heltidsjobb.....).

Företaget är en webshop där jag säljer paracord och paracordrelaterade saker. Redan nu törs jag till 99% garantera att jag har Sveriges bredaste sortiment och framförallt billigaste.

Shopen finns här (för den som är intresserad):

Ha det!

Postat 2011-10-03 22:06 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Hmm, länge sen jag skrev något här......

Men jag har varken haft riktigt tid till det och inte heller känt att jag haft något vettigt att skriva.

Men nu har jag ju det! Nåt att skriva alltså!

Jag har nämligtvis varit och paddlat packraft i Rogens i början av juni (2-6). Packraft är alltså en sån där löjligt liten och framförallt lätt gummibåt som man kan bära med sig i packningen när man är på fjällvandring. En rackarns praktisk liten sak med andra ord. Den jag hade kallas Yukon Yak och det är ett företag i USA som heter Alpcka Raft som säljer dom. Man behöver dock inte köpa ändå därifrån eftersom det finns ett företag i lilla Sverige som också säljer såna där rackare. Det svenska företaget heter Avanza och återfinns i Stockholm.

Ett liiiiiiitet problem med dom där gummibåtarna inte är så direkt billiga. Hos Avanza så kostar den äldre modellen, med lite rundare akter endast 7400kr. Den nyare modellen, med lite spetsigare akter kostar 9200kr......

Nu kände jag väl inte riktigt att det var aktuellt att köpa en sån där liten gummibåt bara för att testa så därför blev jag väldigt glad när det visade sig att Avanza även hyr ut såna där båtar. Billigt dessutom! För endast 500kr/vecka så får man gummibåt, flytväst och en 4-delad paddel! Skitbra helt enkelt.

Enda lilla problemet för mig är ju att jag bor i Lappland och ytterst sällan har vägarna förbi vår kära(!) huvudstad. Dessutom ligger det ju inte riktigt längs vägen till Rogens heller. Tur då för mig att den ene av mina reskamrater bor i Stockholm och helt frivilligt erbjöd sig att hämta upp min gummibåt. Vilkens lyckans ost jag är!

Nåväl, Rogens Naturreservat är ett väldigt fint område för paddling men när man paddlar i en liten gummibåt så bör man undvika stora vatten framförallt i motvind. Därför hade vi lagt vår rutt så att vi skulle paddla så mycket som möjligt i mindre vattendrag och till vår lycka så fanns det även små strömmar här och där.

Dock, slapp vi inte helt undan stora vatten och blåst. Dag 2 skulle vi paddla norrut längs Rogen och till en början var vädret riktigt fint men allt eftersom började det blåsa mer och mer. Till slut fick vi ge upp och paddla in mot land och gå i stället. Men med en packraft är det inte så farligt det heller.

I och med att man sitter med tyngdpunkten (läs röven) långt bak i båten så spänner man helt enkelt fast ryggsäcken i fören för att få jämnvikt. Om man spänner ryggsäcken rätt så behöver man bara ta på sig ryggsäcken när man ska upp på land och sen traskar man iväg med packraften uppblåst fastspänd på ryggsäcken.

Det får dock inte vara så långa och framförallt risiga promenader eftersom packraften sticker upp en bra bit ovanför ryggsäcken. Det är otroligt lätt att fastna om det är lite träd i vägen. Dessutom kan det bli ganska kul om det blåser eftersom packraften då fungerar som segel.

Ska man gå längre bitar så får man helt enkelt ta ur luften ur packraften och binda fast den under ryggsäcken. När man kommer fram till vattnet igen går det enkelt att blåsa upp packraften igen med den medföljande uppblåsningsmojängen. Vad mojängen egentligen kallas vet jag inte riktigt men det är väldigt enkelt. Till och med jag klarade av att blåsa upp den.

Lite filmer!

Här en liten film om hur man blåser upp packraften:

Här en film jag gjorde som visar lite hur vi hade det:

Tack för att ni ödade lite tid på att läsa detta!