Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

Helgdagskväll i timmerkojan

Vandring i Djupdalshöjdens naturreservat i november 2015.

Planen var att tillbringa två nätter i timmerstugan vid Hjortronbergsmossen och dagen däremellan gå en rundslinga på de uppmärkta stigarna. Tredje natten skulle vi bo i Ställdalens Naturstudieklubbs stuga som ligger i skogen ca 1 mil väster om Ställdalen. De sista dagarna skulle vi göra strandhugg i ett par andra reservat.

Fjällkartan för GPS

I min förra blogg om Fjällkartan flaggade jag för att jag snart skulle lägga ut Fjällkartan även i en form lämplig för custom maps i GPSer. Arbetet är nu klart och filerna kan laddas ned från denna sida.

Fjällkartan inladdad från geopositionerade kmz-filer i Google Earth.

Svenska Fjällkartan i rasterformat för nedladdning

Lantmäteriet släppte 2016-01-01 bland annat Fjällkartan fri under licensen CC BY (Creative Commons Erkännande 4.0 Internationella Publika Licens). Det innebär i korthet att den är fri att ”använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på Lantmäteriets öppna data, även i kommersiella sammanhang ” under förutsättning att källan anges och att eventuella bearbetningar omnämns.

Problemet för tillfället är att det inte finns något bra sätt att få ta del av de frisläppta kartorna. Lantmäteriets ambition är att någon gång under 2016 ha kartorna tillgängliga för nedladdning utan kostnad.  Tills vidare hanteras leveranserna manuellt med en startavgift på 500 kr, en maximal leveransavgift på 2500 kr och en leveranstid om högst 7 arbetsdagar. Kartorna levereras i form av bildfiler enligt det svenska standarrutnätet. Varje ruta i koordinatsystemet är 5000 x 5000 punkter där varje punkt motsvarar en yta av 10 x 10 m2. Inga kartor kommer att ha de blå rutnäten som markerar rutor med 2 km sida som är vanliga idag. Inga bearbetningar kommer heller att göras för att få till de 25 speciella Fjällkartorna för olika områden som är den vanliga formen av Fjällkartan idag. Det går att titta på Fjällkartan och andra kartor på Lantmäteriets visningstjänst. Det går även att skriva ut kartor i pdf-format. Nackdelen är det lilla utsnittet vid högre upplösningar.