Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällvandringsplaner, fjällvandringsminnen, fjällvandringsprylar*
(*garanterat sponsorfritt fjällvandringsnörderi)

Solo, bortom lederna och långt från folk. Fjällräv och retorikvetare som efter 20 år på fina men inte så naturrika platser såsom Rom och Malmö hittat hem till Dalarna. Mest bekant med fjällområdet kring Ljungdalen, där familjen haft stuga sedan barndomen. Sarek upptäcktes som vuxen och särskilt Rapadalen har lockat under flera vandringar.

Användarnamn: Elvah

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Paddling, Foto, Utförsåkning, Träning, foto, matlagning, RPG-spel, musik.

Lockad av The Dark Side (del 2: turkos är det nya mörka)

Timglaset rann i sin stilla fart, hur mycket jag än skyndade, pressade och stångade mig svettig. Labyrinten av videstammar var kompromisslös. Om Stuolojågåsj skulle vara för svår och regnet skulle fortsätta så här, skulle det mycket väl varken gå att ta sig framåt eller tillbaka. Det här är del 2 om vandringen mot The Dark Side.

“Hur man ska färdas utmed floder, det vet jag nog. Man ska rida långsamt och se floden flyta fram där nere och vattnet glittra och pilträdens grenar dansa i vinden. Man ska inte färdas där med en drake i hälarna.”

Ur Bröderna Lejonhjärta, Astrid Lindgren

Vindfläkten som fört mig hit ner (se del 1) hade inte stannat av. Den var tillräcklig för att hålla de riktigt täta myggsvärmarna i schack, men inte helt. Ett lätt duggregn tilltog medan jag närmade mig Noajdevallda.

Mellan mig och Rapadalen fanns nu forsande vatten, turkost på ytan men bäcksvart dödslystet. Nu återstod jokkarna i Sarvesvágge, som jag dels inte hittat så mycket information om, dels blivit varnad för.

Den första, Gaskasjågåsj, skulle enligt utsago vara vadbar vid svämkäglan.

Den andra, glaciärjokken Stuolojågåsj, skulle det vara rejäl lutning och fart på. Det har berättats att Anders, vandringskompis till självaste Sareklegenden Hans Fowelin, ska ha fallit här. Det vill inte säga lite.

Körsbärsdalen före Karmanjaka

Men det farliga kunde inte vara mer avlägset i Noajdevallda. Bara några meter till vänster om mig låg de lättvandrade fälten. En stig gick alldeles där. Men jag hade fått för mig att lämna stigen för att jag gillar att lämna stigen och nu brottades jag med en vägg av grova och täta stammar som nådde över huvudet. Det tog ett bra tag att ta mig loss ur den första av väldigt många sanka gropar som jag skulle hamna i kommande dagar, och sedan bestämde jag mig för att ta stigen så länge det varade.

Världen skimrade i lätt turkosaktigt ljusgrönt i alla riktningar. Det var Sarvesjåhkå och dess nästan helt videbeväxta dalgång på lite avstånd, där jag stod på åsar av gräsängar. Smörbollar stora som golfbollar. Fjärilar. Ett Körsbärsdalen före Karmanjaka.

Snåren blev nu allt tätare och ibland tre meter höga. Vissa stammar var så tjocka och utbredda att det knappt gick att pressa sig igenom. Ändå följde jag en stig!

På sina ställen gick det inte att orientera visuellt. Till och med de högsta fjälltopparna skymdes av vegetationen som omgav mig, som jag måste igenom. Den var ändlös.

Point of no return

Regnet ökade allt mer. Ökade gjorde också oron för glaciärjokkarna, som sannolikt blev allt mer strida för varje regning minut.

Men timglaset rann i sin stilla fart, hur mycket jag än skyndade, pressade och stångade mig svettig. Labyrinten av videstammar var kompromisslös.

Jag nådde den första av jokkarna i piskande ösregn. Gaskasjågåsj var rejäl, men kändes inte svårare än Lulijjågåsj som jag vadat vid lunch. Men tillräckligt lurig för att inte vilja vada den en gång till.

Nu är jag fast och tiden knapp, tänkte jag, när regnet snart helt suddade ut sikten mot de omgivande sluttningarna. Om Stuolojågåsj skulle vara för svår och regnet skulle fortsätta så här, skulle det mycket väl varken gå att ta sig framåt eller tillbaka.

Magisk passage

Vandringen fortsatte längs Sarvesjåhkå, i snår varvat med blomstrande grönska. Passagen är något av det vackraste jag upplevt. Samma vilda karaktär som i Rapadalen men kanske mer turkos.

Hårresande crescendo

Snåren hade precis lättat och en luftig björkskog tog vid, när ett dovt muller hördes. Först lågt och efter en stund allt högre.

Vegetationen lättade upp allt mer. Stenbumlingar fyllde landskapet. Marken vibrerade.

Det var länge sedan sist. Tre år sedan. Jag hade nästan glömt.

Mullret övergick i ett hårresande dån. Jetplansmotorn. Det var annalkandet av en riktig glaciärjokk.

Det var det mest skräckinjagande vad jag närmat mig pga själva förförståelsen. Hans Fowelin som sagt att vännen ramlat här, dånandet och så svämkäglan som... den måste ha varit nästan en halv km bred… Strömt så in i vassen och oroväckande brant och med en och annan lårdjup håla i forsen och ett antal förgreningar och det var kallt både i luft och vatten så jag tappade känseln i fötterna efter ett antal fåror men tackade fjällguden för regnet och kylan eftersom myggen inte kunde bita mig genom skalkläderna, och tog mig igenom vattnet, plöjde mig genom ännu mer tjocka, horisontellt växande videstammar och -

Poff.

Jag står där Sarvesjåhkå och Rapaälven möts vid rovdjurstorget.

Jag står i solsken.

Mina kläder ligger utbredda över ett videparti bredvid det öppna fältet där tältet står. Jag går igenom ett plagg åt gången. Hänger upp, tar ner det som blivit torrt.

Jag är i Bielloriehppes skugga, men ännu står jag i kvällssol.

Sedan lägger sig natten och ett oväder drar in.

(Här ska ni lyssna på Breathe (In The Air)!)

Fortsättning följer...

Detta var del 2 av 3. Den första delen hittar du här.

2024-05-10 22:00   Småtärna
Äntligen kom fortsättningen, mitt i processen med att välja årets tur bland alla lockande ideer. Ditt suggestiva språk och bilderna, bilderna!, gör onekligen att även jag som är lite försiktig av mig blir sugen på att erövra denna plats. Tack Hanna!

Svar 2024-05-10 22:18   Elvah
Tack Cecilia, vad glad jag blir för fina ord! Ja, är man bara inställd på att vilja ge sig in i värsta tänkbara snår, bland myggen, björnarna och forsarna, så är det här troligen bästa möjliga platsen för det. Jag ska inte ta så lång tid på mig med tredje delen. :)

2024-05-11 23:01   fowwe
Tack Hanna för en personlig och vacker Sarektext. Min kompis Anders har också läst och skrattat hejdlöst åt "legenderna". Kanske har du en (fjäll)räv bakom örat och tänkte få mig att vakna till och kommentera? I så fall lyckades du, ha ha. Vandringen i tassemarkerna utefter nedre Sarvesvágge är en oförglömlig upplevelse. Citatet från bröderna Lejonhjärta passar verkligen fint. Långsamt ska det vara och det går knappast på annat sätt. Dina foton får blicken att sjunka in i landskapet, det är vildvuxet och snårigt och fuktigt. Och väldigt vackert. Precis som jag minns det. Jag blir glad av din berättelse.

Svar 2024-05-11 23:52   Elvah
Wohoo, ja, hej Hans äntligen! :) Legender, absolut. Och det har du skapat genom dina berättelser som inspirerat. En del säger att de inte vill läsa på och veta så mycket innan de ger sig ut, men jag säger att en riktigt bra berättelse kan göra det hela så mycket mer spännande! Men jag får allt säga att jag har dig att tacka för många informativa klargöranden också - och uppmuntranden, som inför just denna tur!
Ja frågan är om det är Rapadalen eller Sarvesvágge som är mest speciell. Den här sträckan är helt klart oväntat snårig (inte ens markerad som snåring på kartan) och oväntat vacker, särskilt i regn och rusk som förstärker det gråturkosa på ett sätt som solen inte kan.

2024-05-12 10:09   OBD
Underbart att läsa! Och härliga bilder!
Jag hade betydligt bättre väder när jag gick där. Och jokkarna var inte alls besvärliga. Men så är det ju i fjällen. Det skiftar, inte bara år från år, utan ibland från en dag till en annan.
Det är så fint att det finns medlemmar här som kan skriva så man blir glad. Speciellt nu när jag inte kan vandra längre. Jag ser fram mot at läsa fortsättningen på din vandring.

Svar 2024-05-12 20:29   Elvah
Bättre väder är ju relativt. Detta höll de allra värsta myggsvärmarna under kontroll och så kan ju regn och rusk ibland vara väldigt bra fotoväder. Roligt att du uppskattar vandringsberättelsen. :)

2024-05-12 12:54   Småtärna
Hanna, du har ju både här och i tidigare avsnittet några selfies (trevligt f.ö.). De tagna på torra land är helt begripliga, men vadbilderna, särskilt den ovan som ser lite utmanande ut, hur i allsin dar blev de till? Jag menar, vågade du ta upp kamera/telefon o rigga den mitt under färd? Eller lyckades du hitta stadig plats på torra land så nära? #alltidkameranvattensäkertundervad

Svar 2024-05-12 20:38   Elvah
Det är kanske inte så konstigt att man tappar känseln i fötterna när man frivilligt tar om vadet en sådär 10 gånger. :D Alltså: Väl avklarat är det upp med stativet på en sten och sedan backa ut i forsen. Inte det skönaste, så inget jag gör vid varje vad direkt, men det är ju roligt att föreviga i alla fall något vad på varje tur för att minnas. Det finns dock gränser. Under 2023 års vad av de stora glaciärjokkarna på nordvästra sidan av Rapadalen tog jag inte en enda sådan bild med självutlösare. De var helt enkelt alldeles för svåra och krävde så mycket framåtkraft att det hade känts lite väl riskabelt att backa ut.

Svar 2024-05-12 22:14   Småtärna
Oj! Jag kan inte låta bli att skratta åt din beskrivning. En sann nörd! Men lite suger det också i magen när jag tänker på att du gör dessa vad ensam. Jäkla modigt helt enkelt!

2024-05-12 21:03   Thomas Lummi
Inspirerande! Sarek bjuder på härliga upplevelser!

Svar 2024-05-12 21:11   Elvah
Verkligen! :)

2024-05-13 13:46   smux
Härligt, där kom den del 2 som jag väntat på. Du rör dig på platser och videsnår som många av oss andra gärna undviker, varför det är extra spännade att läsa om dina upplevelser, tankar och se dina bilder. Att du dessutom gör det som solovandrare är ändå mer imponerande. Ser fram mot nästa del med spänning!

Svar 2024-05-13 20:45   Elvah
Så kan det nog vara för en del - trevligt på håll eller via nån annan. Kanske, kanske att vi slipper samma hype kring vandring i videsnår som det blivit kring fjällvandring. Men vem vet.

Lockad av The Dark Side (del 1: ett behagligt vägval)

Idén om en färd till skuggsidan av månen hade etsat sig fast. Kärlek och skräck. Jag hade inget annat val än att ta mig an den mest frestande och skrämmande vandring: The Dark Side. Men ett behagligt vägval hotade förstöra planerna.

Det gick att stå ut medan jag var i rörelse, men så fort jag stannade kom de fram från sitt gömställe, i lä bakom ryggsäcken där de åkte snålskjuts uppe i passet, och gick till attack. Jag åt en bar gående.

Fjällvandring? En begreppsdiskussion

Fjällvandring kan innebära väldigt olika saker och jag kan sakna ett begrepp för den form som jag själv utövar. Att vi associerar väldigt olika saker med fjällvandring blir tydligt ibland i mötet med nya bekantskaper:

Testar lätta skor på fjället

Det gick förstås inte att inte testa trenden med lätta skor på fjället.

Mitt utgångsläge är att jag rör mig utanför stigarna, ofta i blöt och stökig terräng av olika slag, trivs i höga kängor och uppskattar värme. Jag är extremt frusen och särskilt om fötterna, så valet av löparskor föll självfallet på ett par mid, och givetvis gtx.