Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

Anneli byter berg - Gasherbrum II rules!

Min önskan är att försöka tälta på toppen av ett 8 000 m-berg och valde Cho Oyu för att det var det lättaste berget. Cho Oyu är 8 201 m och ligger på bredvid Mt Everest på gränsen mellan Nepal och Tibet.

Det behövs tillstånd både att visas i Tibet och att bestiga berget och då det är väldigt meckigt att ordna med det på egen hand var min idé att köpa in mig på ett tillstånd hos ett företag som ordnar sådant. Jag hittar dock inget företag som är villiga att låta mig gå helt själv. Jag kan dock inte tänka mig att gå annat än själv så jag ser ingen annan lösning än att jag får byta berg.

Hoppla, nu har jag blivit omslagsflicka också!

Hoppla - kolla in - bruden har gått och blivit omlagsflicka!

Artikel i Vätternrundans tidning Cykla.
Hela artikeln finns att läsa här:

Så passar jag på att önska alla en trevlig alla hjärtans dag - kram till er alla men allra mest till de som känner sig lite extra okramade idag - kram!

________________________
Här har ni min engelska facebooksida
Här är min privata svenska facebook, där går det bra att följa mig.
Och här har ni min hemsida.
________________________

Varför är du så jäkla special?

Nyårsafton. Tiden på året då man först blickar bakåt. Ett märkligt år för min del. Ett år fullt av kaos och förändring. Ett år då relationer försvunnit. Och förändrats. Men mest har jag förändrats i min relation till mig själv. Det har varit mitt viktigaste moment under 2011. Att förändra mig själv. Inte för att jag inte duger som jag är, utan för att jag vill så mycket mer.

Man kan ganska lätt förmå sig själv att göra det man tror sig kunna göra. Det är tron på vad jag kan göra som är gränsen för vart jag reser med mig själv i tankarna. Ibland kommer någon och drar mig utanför den gränsen, eller andra omständigheter pushar mig över gränsen, och plötsligt har jag gjort något som jag inte trodde jag var kapabel till. Det känns ofta väldigt bra. Ibland kan det istället kännas hemskt. Om jag gjort något som jag egentligen inte vill. Sånt händer också.

Anneli + Utsidan = SANT

Japp, så ligger det till. Jag och Utsidan har känt varandra
ett bra tag men nu har vi blivit tjenis på det lite allvarligare planet.

Hur man minskar risken att bli höjdsjuk

Jag får ofta frågor om hur jag vågar gå ensam med tanke på höjdsjuka. Mitt svar på det är att i stort sett alla som jag träffat som har varit allvarligt sjuka av höjden har gått alldeles för fort och dessutom fortsatt trots att de hade mycket symtom på höjdsjuka och att det i väldigt stor utsträckning går att undvika höjdssjuka.

Innan jag går vidare vill jag snabbt nämna att det finns sätt att hjälpa kroppen att acklimatiseras fortare. Ett kanonbra knep är att se till att man hela tiden har bra vätskebalans i kroppen, dvs. att dricka mycket. Det finns dock en medicin som används av många, Diamox. Den gör att vissa processer i kroppen som har med acklimatiseringen att göra går fortare, dvs. vi acklimatiseras fortare. När man väl är acklimatiserad så är man acklimatiserad, man blir inte oacklimatiserad för att man slutar att ta medicinen.