Varg

Idag är det fortfarade möjligt att jaga på det flesta håll. Men en del ropar på 1000 vargar och då är det godnatt!
Vi har idag kanske världens bäst skötta jaktmarker, avskjutningen av älg är högre i antal än
hela USA och Canada tillsammans.
..på en yta som är lite mer än 2 procent av USAs och Kanadas. Är inte det ett tecken på en extrem situation?
 
ungefär... 250 tusen jägare finns det i sverige, man jagar aktivt ungefär halva året(med vapen), men en jägare håller på med jakt och viltvård hela året.. jag tycker att det är dumt att marginalisera en grupp på en kvarts miljon människor..

Ja du kan ju lägga till 250 tusen fruar (eller män) och 500 tusen barn som gärna tar del av
köttlådan som kommer hem.
(nu är vi uppe i en miljon!)
 
det finns många jägare som inte håller med "aktiv jägare"... jag är en av oss.. (djurägare också) jag fattar inte varför vi måste ha varg men jag har inga problem med att vi har det.. ser inte vargen som ett självändamål..

Jag känner också många jägare som inte vill utrota vargen men tyvärr är det bara extremisterna som hörs i debatten. Enligt utsago från en av dessa vargmotståndare skulle du som icke vargmotståndare vara en utrotningshotad art.
 
Jag känner också många jägare som inte vill utrota vargen men tyvärr är det bara extremisterna som hörs i debatten. Enligt utsago från en av dessa vargmotståndare skulle du som icke vargmotståndare vara en utrotningshotad art.

Du blandar ihop korten, eller har dåligt minne...?
Jag skrev att den jägare som vill ha 1000 varg är utrotningshotad.
Själv accepterar jag den ursprungliga politiken (den utan påtryckningar från storebror)
-med 210 st -men helst jämt fördelade...

Att utrota vargana är fysiskt omöjligt, trots att ryssarna frikostigt skulle dela ut visum.
 
Ja det tycker jag...vi är några få (ca 200 000) som jagar älg mellan september till 31 Januari.

Om tvåhundratusen människor ägnar en tredjedel av året åt att jaga älg så måste det ju betyda att de inte försörjer sig med arbete under den perioden vilket i sin tur betyder att det indirekt skulle bli ett jätteuppsving för statskassan om vi ökade vargstammen och därigenom (enligt dina lösa och overifierade spekulationer) skulle minska älgstammen eftersom då dessa tvåhundratusen (uppenbara) bidragssnyltare skulle kunna försörja sig själva i stället för att sitta på pass i skogen på skattebetalarnas bekostnad en tredjedel av året.

Ytterligare argument för att öka vargstammen alltså.
 
Ja du kan ju lägga till 250 tusen fruar (eller män) och 500 tusen barn som gärna tar del av
köttlådan som kommer hem.
(nu är vi uppe i en miljon!)
Alla älgjägare är alltså gifta och har två hemmavarande barn? Kan du inte för en gångs skull verifiera dina hejdlösa påståenden med något slags underlag? Annars pekar ju demografin och staistiken mer åt det andra hållet, att gubbar i glesbygd oftare är ensamstående och oftare är barnlösa än genomsnittet. Och ca 25 procent av alla svenska män är och förblir barnlösa, en femtedel har ingen partner.
 
Mats, dina argument är ju lika fåniga som "aktiv jägare", du hjälper verkligen inte rovdjursdebatten, du anklagar folk för att vara osakliga och komma med påståenden och sedan gör du samma sak själv.. det är för fan lika korkat att några jägare med extrema åsikter ska bestämma rovdjurspolitiken som att några extrema friluftsturister ska göra det samma.. jägarkåren är stor, den bör inte negligeras som några ensamstående män på landet, precis som inte andra sidan ska ses som veganer från östermalm..
 
människor som inte ens vill förstå varandra, fullständig avsaknad av empatisk förmåga kommer aldrig att mötas.. det är inte så enkelt att det är svart eller vitt, rätt eller fel..
 
Mats, dina argument är ju lika fåniga som "aktiv jägare", du hjälper verkligen inte rovdjursdebatten, du anklagar folk för att vara osakliga och komma med påståenden och sedan gör du samma sak själv.. det är för fan lika korkat att några jägare med extrema åsikter ska bestämma rovdjurspolitiken som att några extrema friluftsturister ska göra det samma.. jägarkåren är stor, den bör inte negligeras som några ensamstående män på landet, precis som inte andra sidan ska ses som veganer från östermalm..

Man talar med bönder på bönders vis, för att citera Strindberg. Jag vederlägger tramsiga inlägg med svar på samma nivå. Skillnaden är kanske att mina faktauppgifter är korrekta medan de uppgifter jag bemöter är helt felaktiga. Eller tror du också att 250' jägare tillbringar 120 dagar var per år i älgskogen och att de i snitt har en fru och två barn var som är beroende av älgjakten? Såna dumheter ska naturligtvis bemötas och har du några bättre metoder än jag så varsågod och demonstrera dem. För övrigt vet jag inte om jag har efterfrågat dig som recensent av min debatteknik. Jag tycker inte att du hjälper rovdjursdebatten heller i någon större utsträckning men förstår inte varför jag skulle behöva delge dig den uppfattningen.
 
Hmm, då kan båda sidor till slut sålunda enas om att allt ont egentligen alltid stammar från fjollträsk.

Fjollträsk måste väl ändå vara den del av landet där vuxna män inte vågar gå ut i skogen för att det finns ett par vargar? Här i Sörmland har vi tiotusentals vildsvin i skogarna- dokumenterat farligare än vargar - utan att folk börjar böla eller stannar inomhus för det. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.