Varg

Du vill alltså inte svara på denna enkla fråga? Varför inte?
Men, jag antar att du isf även likställer rennäring med att vara en hobby.

Det är ingen som har likställt rennäringen med hobbyverksamhet, men är man på det humöret så kan man ju börja med att titta på lönsamheten. Genererar den pengar (utan bidrag) eller kostar den pengar?

har inte jägare rätt att bedriva en hundraårig (lågt räknat) jakttradition? Isf. varför inte?

Det blir snårigt om man börjar prata rättigheter, jakten i sig är absolut ingen rättighet vi människor har idag, men väl en möjlighet. Du som så gärna vill utkräva svar av andra svara själv på exakt varför "den hundraåriga jakttraditionen" inte skulle kunna fortsätta även om det finns varg i landet?
 
Du menar att faktumet att jakten och jaktformer stark förändras och försvinner inte har med saken att göra? Att riksdagens beslut, där jägarorganisationerna skulle få vara med att fatta beslut om vargrevir, inte efterföljs är alltså inte relevant?
Är dessa saker "mina slutsatser"?

Detta är kärnfrågan. Inget annat: har jägarna rätt eller inte rätt att fortsätta med sin jaktutövning?

Det måste väl vara tämligen enkelt att svara på denna fråga.

Ja, det är lätt: Jägarna ska ha rätt att fortsätta med sin jakt under de lagar och regler som fattas demokratiskt. Vem och var har någon i denna diskussion sagt något annat?
Att lagstiftning kring jakt förändras är väl inget underligt, det gäller ju alla områden i samhället. Du lever i ett samhälle och får finna dig i de demokratiska spelreglerna. Känns det konstigt?

Och att jaktlagstiftningen ändras är väl inte synonymt med att "jägarna inte får jaga".
 
Ja, det är lätt: Jägarna ska ha rätt att fortsätta med sin jakt under de lagar och regler som fattas demokratiskt. Vem och var har någon i denna diskussion sagt något annat?
Att lagstiftning kring jakt förändras är väl inget underligt, det gäller ju alla områden i samhället. Du lever i ett samhälle och får finna dig i de demokratiska spelreglerna. Känns det konstigt?

Och att jaktlagstiftningen ändras är väl inte synonymt med att "jägarna inte får jaga".

Fast vi har ju olika lagar och regler beroende på om man har renar eller inte.


Sen skrev jag om att riksdagen fattat ett demokratiskt beslut där det sades att jägarkåren skulle få deltaga i besluten rörande vargrevir. Staten struntar i detta beslut.

Så visst: jag ser gärna att man följer de demokratiskt fattade besluten.Det är inte jägarna som felar på den punkten.


Känns det konstigt?
 
Det har fungerat hitintills. Rävar och korpar mm kan vi hantera.

Är det för att ni inte är rädda för dem?

Efter jakten har vi samlat ihop skräpet och kört i väg det mesta, det som sen blir kvar
efter älgveckan kan naturen få städa upp. Det går inte att komma undan under jaktveckan. Sopstationerna tar rejält betalt för varje sändning. Att gräva ner det med grävskopa efter varje dag är inte realistiskt.

Mao för dyrt och för besvärligt. Tack, då vet jag.
 
så länge ingen sida vill göra eftergifter så kommer vi inte vidare.. det blir fler trådar, mer tjafs, samma argument..


Det är så sant som det är sagt.
Jag vill även poängtera min fascination av och för rovdjur - har bakspårat i purfärska, verkligen purfärska vargspår. En rätt fantastisk känsla. Har även varit nära björn ett par ggr.
Men, jag anser att min personliga åsikt och känsla inte skall väga tyngre än åsikterna hos de som verkligen påverkas av detta "experiment" (man kan nog inte kalla det för något annat).

Jag är rätt oroad över hur framtiden kommer att se ut: hur blir det när det blir dubbelt så många revir som idag? Hur skall alla dessa få plats i mellansverige? Det blir oerhört problematiskt.

...tror jag.
 
Konstigt

Jag tycker det är konstigt att folk "förr i tiden" inte var rädda om sina barn, utan lät sina 10-åringar gå som vallpojkar och -flickor i skogar där det vimlade av vargar.
 
Jagar inte själv men är på inga sätt emot jakt. Äter mycket vilt och bryter gladeligen nacken av fisk och lägger dem i pannan.

Men Aktive jägaren och supergetens åsikter är så pass extrema att jag direkt skulle stötta ett förslag om inskräningar på jakt bara för att få tyst på pellejönsar som er. Jag tror ni driver era åsikter för långt. Ni märker väl hur det kokar bara här på utsidan. Det kommer slå tillbaka på er annars.

Jakt är åter igen ingen mänsklig rättighet utan en hobby precis som curling och längdskidor. Anpassa er som alla andra måste göra. Är man skåning och helt såld på längdskidor ska man då kräva att staten sätter ut kanoner och sprutar ner hela Skåne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.