Skumgummiplattor till skavsår?

Jag vet inte om de har något finare namn men jag kallar dem helt enkelt för skumgummiplattor. Ni som gjort lumpen vet nog vad jag menar. Man fick ut dem i kvadrater om ca. 10x10 cm och de var kanske 4mm tjocka, ljusa till färgen. Hur lämpliga som helst! När man sen fick skavsår var det bara att riva till en fin bit som man gjorde hål för blåsan i, och sen tejpa fast. Vet att en del är skeptiska till dessa, men för mig blev det räddningen.

Hur som helst.. nu är man ju civil och får inte bra grejer av Kungen längre. Vet någon vart man får tag på dylika? Det fanns också en mer orange modell som var lite tjockare, men de är inte lika intressanta.

Går säkert att ta lite vad som helst för att tryckavlasta ett skavsår, men dessa var perfekta!
 
Jag säger bara...

.... ta något annat. :)

Hej!

Varför vänta på skavsåret. Tejpa fötterna i förebyggande syfte istället.

Eller köp Compeed.

Båda metoderna funkar fint.

//Bert
 
Håller absolut med! Plattorna fanns för några år sedan bl a på Intersport. Compeed är f-n så mycket bättre om det går så långt att man redan fått skavsår. Skumgummiplattorna har en tendens att luckra upp sig och kladdar bara fast i såret. Tejpa hellre i förebyggande syfte!

Totte
 
Håller med! Hade jag haft fri tillgång till Compeed i lumpen hade jag alla gånger använt det istället för skumgummi och tejp!

/Per
 
Bensin och leukoplast

Tejpa fötterna dagen innan du ska börja vandringen.

Torka först med ren bensin (heptan), köpes på apoteket eller använd optimus bränsle, same, same men annorlunda! Nyttjas på sjukhusen för att få bort plåsterrester.

Använd sedan 5 cm bred leukoplast där du rundar hörnen, du kan lägga på 2 lager på hälen utan problem.
Snåla inte!

Värm på det med handen ordentligt sedan sitter det som berg. Kolla sedan varje dag och klipp av det som är löst, vid behov dra på ett lager till.

Stefan
 
3M har en tejp som heter microfoam som är skumgummig fast betydligt tunnare än kungens. Den funkar fint att avlasta med. Apoteket borde kunna ta hem den till dig.
/Holst
 
Förra året hade de något liknande på Apoteket, fast dessa var mer porösa (tjockare), men mycket bra. Själv lyckades jag få tag i skumgummiplattor som du menar av en kompis, men de får vara i reserv, då tejpning känns effektivare.
 
Det mesta finns på STF Grövelsjön...

På Grövelsjöns fjällstation säljs de, för ett par tior per platta om jag minns rätt. Ring dit och fråga om de kan skicka några till dig. 0253-59 68 80.
 
Tack för tipsen!

Måste fråga lite om compeed känner jag.

Min erfarenhet av skavsår fick jag i lumpen där jag drog på mig rejäla skavsår dag 2 i nya kängor. Fick slita med dessa i _mycket_ länge innan det blev bra. Detta gjorde att jag blev i varje fall plutonsexpert på skavsår. De andras små blåsor blev lättfixade småpotatisar i jämförelse. Jag använde alla tänkbara plattor och tejper som kronan försåg med, men har inte använt några andra. Utifrån detta begränsade perspektiv och denna begränsade erfarenhet talar jag. Länge använde jag någon typ av "extrahud" som skapar en bra miljö för läkning och som också är tjockt så att det ska avlasta skavsåret. Helt värdelöst till lite större skavsår på hälarna! När jag tillslut valde att ta vara på officerares råd om att göra ringar av skumgummi så insåg jag hur mycket bättre detta fungerade. Det var först då som skavsåren verkligen tryckavlastades och började läka. Med dessa meningar vill jag inte framhäva någon otrolig kunskap, bred erfarenhet eller så, mest bara ge en bakgrund till varför jag dissat compeed totalt hittills.

Nu kan mitt antagande vara fel, men jag tänker på compeed som just sådan där lite tjockare "extra hud" som jag använt i månadsvis utan framgång, och som ni förstår blir jag ju inte alls impad om det är fallet. Tänker jag fel om compeed? Har det någon annan funktion? Är det jämntjockt? Berätta gärna!

Alla talar så varmt om compeed, men om det motsvarar de där extrahud-plattorna, ger jag inte mycket för det. Annars är jag idel öra och tar tacksamt emot alla bra tips.
 
Om att krypa till korset.

carl_; sa:
Tack för tipsen!

Måste fråga lite om compeed känner jag.

Alla talar så varmt om compeed, men om det motsvarar de där extrahud-plattorna, ger jag inte mycket för det. Annars är jag idel öra och tar tacksamt emot alla bra tips.

Jo - det är nog compeed du varit i kontakt med, trots allt.

Det som gäller för dig är dock fortfarande Compeed. Det finns inga fötter i världen som klarar att plöstligt stoppas i ett par kängor/skor, som bara används ett par gånger om året.

Lägg därtill att man skall gå någon mil, eller två per dag, med tung belastning och i ojämn terräng....

Jag vet inte var du bor, men anar att det är rätt annorlunda förhållanden mot vad du är van vid.

Precis som i lumpen.

Det viktiga är att man inte går för långt innan det används. En liten rodnad är första tecknet. Förebyggande åtgärder är alltså vad som behövs.

Leukoplast och Compeed är två utmärkta hjälpmedel.

Mvh Bert
 
Liggunderlag

Jag har problem med någon typ broskbildning (eller något) på hälarna och för att kunna använda mina orienteringsskor (och vissa andra skor) måste jag avlasta knölarna, så jag brukar använda gammalt liggunderlag som jag klipper till i lagom stora bitar. Har även använt det vid skoskav större skoskav och det fungerar helt ok. För att hålla det på plats brukar jag använda leukotape.
[Ändrat av Buttvis 2006-05-31 kl 15:24]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 11
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 73
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.