Skumgummiplattor till skavsår?

En liten idé...

Som nybliven förälder upptäcker man en ny värld av prylar. I många affärer försöker de sälja på oss tvättlappar av tusen olika slag (barn faller tydligen i brinnande småbitar om man använder hushålls- eller toapapper på dem).
Det finns sådana som är gjorda av just skumgummi, som säljs några hundra per paket.
De brukar heta saker som Soft Care Excellent Super Extra Soft och känns ganska meningslösa att rengöra barn med (men vad vet jag, jag är ju nybörjare).

Kan vara värt att testa? Vika lite, klippa lite...

2020M.jpg


Bortsett från detta är det naturligtvis tjänstefel att få skavsår. Skavsår ska förebyggas, inte behandlas. ;)
[Ändrat av Nordesjö 2006-05-31 kl 15:57]
 
Gör du såhär slipper du skavsår:
Använd ingångna skor, tejpa förebyggande, tvätta fötterna och byt sockar ofta så du har torra och fräscha fötter och sockar. Gärna dubbla sockar också :)
 
Re: Om att krypa till korset.

Jo - det är nog compeed du varit i kontakt med, trots allt.
Ja, något compeedliknande i varje fall, för compeed var det definitivt inte.
Det som gäller för dig är dock fortfarande Compeed. Det finns inga fötter i världen som klarar att plöstligt stoppas i ett par kängor/skor, som bara används ett par gånger om året.

Lägg därtill att man skall gå någon mil, eller två per dag, med tung belastning och i ojämn terräng....

Jag vet inte var du bor, men anar att det är rätt annorlunda förhållanden mot vad du är van vid.
Nu är det så att mina kängor används flitigt året runt i varierande terräng men ändå tycks jag ha ganska lätt för att få skavsår under långa vandringar med tyngre packning. Detta trots att jag går i dubbla strumpor, tvättar fötterna regelbundet och för övrigt tar väl hand om fötterna.

Sist tejpade jag i tid (med Lekuplast) och lyckades förekomma riktiga skavsår även om det kändes ändå.

Det viktiga är att man inte går för långt innan det används. En liten rodnad är första tecknet. Förebyggande åtgärder är alltså vad som behövs.

Så för att använda compeed på rätt sätt ska det alltså på i strikt förebyggande syfte och tejpas fast med lekuplast? Blir det stor skillnad mot dubbla lager Lekuplast till exempel? Gissar på ett ja, men frågar ändå.

Hur ofta rekommenderar du att man byter "förband"? Jag har brukat lägga om varje dag för att kunna tvätta rent, smörja in och lufta fötterna osv. Nackdelen blir att man lär ta med rätt mycket Lekuplast på långa vandringar.

Skulle det ändå uppstå skavsår så har dessa skumgummiplattor varit det mest effektiva för att få dem under kontroll och kunna fortsätta näst intill obehindrat. Men man kanske får tejpa på compeed från början nu då!?
 
öringen; sa:
Gör du såhär slipper du skavsår:
Använd ingångna skor, tejpa förebyggande, tvätta fötterna och byt sockar ofta så du har torra och fräscha fötter och sockar. Gärna dubbla sockar också :)
Uppfyller nog de flesta av de där tipsen tror jag. Hur ofta skulle du säga att det är lämpligt att byta respektive tvätta den tunna strumpan man har innanför den kraftigare?
 
Re: Re: Om att krypa till korset.

carl_; sa:
Så för att använda compeed på rätt sätt ska det alltså på i strikt förebyggande syfte och tejpas fast med lekuplast? Blir det stor skillnad mot dubbla lager Lekuplast till exempel? Gissar på ett ja, men frågar ändå.

Hur ofta rekommenderar du att man byter "förband"? Jag har brukat lägga om varje dag för att kunna tvätta rent, smörja in och lufta fötterna osv. Nackdelen blir att man lär ta med rätt mycket Lekuplast på långa vandringar.

Skulle det ändå uppstå skavsår så har dessa skumgummiplattor varit det mest effektiva för att få dem under kontroll och kunna fortsätta näst intill obehindrat. Men man kanske får tejpa på compeed från början nu då!?

Du måste ha unikt besvärliga fötter. :)

Compeed tejpar fast sig själv, så att säga.
Leukoplast likaså.
Det finns alltså ingen som helst anledning att "tejpa fast Compeed med Leukoplast".

De två produkterna klarar sig utmärkt på egen hand och var för sig. Vilket man använder är en smaksak. Med ett undantag; Har du redan fått en blåsa/sår, så är Compeed det enda rätta.

Och man byter inte vare sig det ena eller andra, om det kan undvikas.

Eventuellt kan det "fransa sig" i kanterna. Men det kan man klippa bort, om det är besvärande på något sätt.

//Bert
[Ändrat av nidob49 2006-05-31 kl 21:30]
 
Inga universalmedel finns.

Nej, så illa är det facktiskt.

jag var inte allt för dålig på skavsår redan innan gröntjänsten och det fanns inte precis brist på kamrater som behövde hjälp.

Det är bäst att som d gjort använda olika saker för de olika tilfällena, för föerbyggande föredrar jag leukeplast eller motsvarande, om det är mindre risker kan det vara en ide med sporttape. sporttape kan även användas utanpå leukeplasten om man vill undvika en strumpa som verkar sammansmälta med tapen efter dagens slut.

För att behandla tidiga skavsår (ej ennu blåsa/hudlossning av något slag) gäller i stort samma saker som för förebyggande behandling för mig iaf.

Och när man har blåsan så finns det två saker att göra:
1. avlasta som du vant dig vid med någonting och tejpa fast ringen.
2. (nu kommer alla flyga på mig, jag vet!)Punktera eller skär bort blåsan, här är det viktigt att göra ett avvägande hur känslig man är för infektioner, jag som är ganska svårinfekterad gör gärna detta istället.
Om du ska punktera kan det vara en ide att ta en vanlig tråd (gärna syntet) på en nål och dra igenom blåsan helt enkelt, det gör att hålet hålls öppet när du lämnar tråden där och sätter på plåster av någon sort och sårvetskan kanmer eller mine obehindrat rinna ut.
Att punktera en blåsa och låte blåsan sitta kvar på foten sedan är inte bra, då håller den ev infektioner inne, ska du punktera så gör det väl medveten om att du bör at bort blåsan (och där med blotta mycket omtåligare hud) om ett par dygn. Här kommer compeed eller hånungsplattorna du beskrev till sin fulla rätt, just när man har tagit bort blåsan med sin lilla skalpel (ell måste i förbandslådan, kan man inte idka enklare självkirurgi tar man onödiga risker).

Lycka till med fötterna i framtiden. / F
 
sporttape kan även användas utanpå leukeplasten om man vill undvika en strumpa som verkar sammansmälta med tapen efter dagens slut.
Jasså? Det låter riktigt bra! Jag har brukat pudra lekuplasten med kroppspuder så att det inte ska klibba så mycket, men det funkar inte när man går en hel dag. Tack för tipset!
 
Re: Re: Re: Om att krypa till korset.

Du måste ha unikt besvärliga fötter. :)
Ja, jag misstänker det. Hoppas att de härdas mer med åren. :)
Compeed tejpar fast sig själv, så att säga.
Leukoplast likaså.
Det finns alltså ingen som helst anledning att "tejpa fast Compeed med Leukoplast".
Bra! Precis sånt här jag är intresserad av att veta. Så var det inte med den där extrahuden man fick i lumpen, eller så höll inte klistret måttet, för de behövde tejpas fast för att sitta bra.
Och man byter inte vare sig det ena eller andra, om det kan undvikas.

Eventuellt kan det "fransa sig" i kanterna. Men det kan man klippa bort, om det är besvärande på något sätt.

Ja, det är väl främst efter att ha tvättat fötterna rejält som det har behövts tycker jag. Har man en rejäl tejpning så blir den ju dyngsur :)

Hur klarar compeed vatten om man kliver ner barfota i en jock och tvättar sig ett tag?
 
öringen; sa:
Då så, då uppfyller jag samtliga av dina gör-så-här-så-slipper-du-prombem punkter och får ändå problem ibland på längre/tyngre vandringar :)

Det ska nog ordna upp sig till i sommar få vi hoppas :) Jag skulle föresten ge samma råd som du gav, men det är när de inte räcker till som det är bra att ha något med sig som kan tryckavlasta. Kanske blir compeed i sommar.

Bra att det sitter kvar när man tvättar sig! Suger det upp vatten och blir genomblött?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 116
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 10
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.