Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino

Har själv vandrat en del i Abisko området och visst är det fint. Men man har den känslan att civillisationen inte är långt bort, kanske för att det finns så mycket folk som går där.
Nu har jag vandrat 2 gånger i Finland, förra året Karhunkierros och nu i år genom finska ödemarken. Visst syns det inga glaciär men den finska tundran är behagligt att gå och ensamheten är total. Man känner sig långt bort från civilsationen.
Sedan diggar jag det finska systemet med sina ödestugor som fungera som bättre rastskydd/ vindskydd. Man behöver inte ha med sig tält när man går ensam, man får alltid plats och för det mesta var jag ensam i stugorna. Gillar inte så mycket att släppa med mig tält, vill helst hålla nere vikten.
Jag vandrade för 3 år sedan i Jotunheimen och där är stugorna nästan som hotels, ofta kan man åka med bilen dit. Inte alls roligt men vandringen var storslaget.

Från några finska vandrare fick jag tips om Kevo nationalparken längst upp i norra Finland. Den står nog på tur. Men först ska jag fortsätta med Nordkalottvägen från Kilpis till Abisko....
Det finns mycket annat också, kanske Lofoten....
Här är några bilder från ödesstugor:
Första stugan är Meekonjärvi, andra Kopmajoki med plats för 6 pers. Tredje bilden visar Imogamen med plats för 2 personer. Den ligger i Reisadalen ovanför Imofossen.
Några bilder till från vandringen....
Kanske det ökar suget med att vandra i de trakterna.

Bilagor

• 100902, Nordkalottleden 076.jpg
    100902, Nordkalottleden 076.jpg
    59.8 KB · Visningar: 644
  • 100902, Nordkalottleden 131.jpg
    100902, Nordkalottleden 131.jpg
    42.6 KB · Visningar: 636
  • 100902, Nordkalottleden 210.jpg
    100902, Nordkalottleden 210.jpg
    90.4 KB · Visningar: 627
  • 100902, Nordkalottleden 028.jpg
    100902, Nordkalottleden 028.jpg
    55.3 KB · Visningar: 660
  • 100902, Nordkalottleden 101.jpg
    100902, Nordkalottleden 101.jpg
    55.8 KB · Visningar: 750
  • 100902, Nordkalottleden 216.jpg
    100902, Nordkalottleden 216.jpg
    42.8 KB · Visningar: 608
Fina bilder...

... och inspirerande! Det är mycket man fortfarande inte har sett och som absolut är värda ett besök! Ja, ofta är det "överbefolkat" från Abisko till Kebnekaise-Nikkaluokta. Stugträngseln slipper jag genom att bo i tält (och står tills vidare ut med de extrakilona). Jag gick bl.a. i Vistasdalen i somras och där var mycket mindre folk (och mindre söndertrampad stig); såg minst två och högst sex andra per dag.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En sak till, Veni ...

Var hittar du bra finska fjällkartor? Dina fina foton dämpade inte mitt intresse för dessa fjäll.

Kartan beställde jag från norska kartbutiken via nätet, fjällkartan Nordreisa turkart 1:100000 täcker hela Nordkalottvägen från Kilpis till Kautokeino. Kartan Bardu turkart 1:100000 täcker vägen från Kilpis till Abisko.

I Kilpisjärvis turiststation kan man köpa en karta som täcker Malla området och finska ödemarken. Det är en karta 1:50000. Den är mycket bra men tyvärr täcker den inte den norska delen.

Vill man gå från Halti toppen orösat till Saraelv måste man köpa kartan över Raisduottarhaldi 1:50000 (finns också att köpa via norska kartbutiken). För Reisadalen finns det en del andra karta 1:50000 att köpa.
Men jag klarade mig med bara kartan Nordreisa, visserligen gick jag fel några gånger och en karta 1:50000 hade inte varit fel eftersom jag inte hade kompass med mig.

När det gäller leden Karhunkierros, beställde jag karta och annat info från turistbyrån i Rukka.

Hälsningar
Veni

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips