Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino

Jag tänkte berätta lite om min solovandring från Nordkalottavägen i slutet av augusti.

Jag startade med att åka tåg från Göteborg till Kiruna. Som tur var så kom tåget punktlig till Kiruna 13.55. Min buss skulle gå kl.14 från busshållplatsen i Kiruna. En taxi väntade och körde mig till hållplatsen och jag hann i sista sekunden med buss 50 till Karesuando. Det var tur för att jag fick veta att ingen buss går på lördager. Annars är det ca. 10min att gå från stationen till busshållplatsen.
Turen fortsatte i Karesuando. Jag fick åka gratis med en finsk kvinna som tog taxi upp mot Kilpisjärvi. De sista 20km fick jag betala för. Det gjorde att jag var redan samma dag vid 21 tiden i Kilpisjärvi. Nästa dag tog jag upp en tur på Saana topen och vidare till Saanajärvi. Vill man ha nyckel till de norska DNT stugorna så får man vandra 3km till den norska tullstationen. De var ganska otrevliga, tog inget kort och man skulle lämna tillbaka nyckeln på samma ställe.
Eftersom jag inte skulle komma tillbaka så har jag den nu i min ägo. Senare fick jag veta att den gälla till alla DNT stugor i Norge. Kan vara bra att ha.
Nordkalottaleden startar vid Naturcentrum, 6km söder att gå från Kilpisjärvi Turiststation. Leden är lättvandrat genom finska ödemarken. Fram till Halti har man sällskap av andra vandrare, främst finländare som vänder om vid Halti och går tillbaka. Från Pihtsusjärvi stugan fortsatte jag helt ensam. Jag var den ende personen som skulle vandra till Kautokeino. Därmot så möte jag nästan varje dag någon som gick samma tur från andra hållet, mest var det tyskar som tog flyget till Alta och bussen ner till Kautokeino.
Mitt nästa mål var att övernatta vid Somåshytta på den norska sidan. Jag rekommendera att övernatta på den finska sidan, Kobmajoki stugan. Det är ca. 3km emellan de och mycket trevligare.
Leden är fortsatt enkelt fram nerstigningen till Saraelv. Innan nerstigningen övernattade jag för första gången i mit nyinköpta bivaks tält. Som tur var hade jag bra väder och jag fick se en underbar solnedgång vid midnatt mellan bergen.
Nerstigningen är väldigt brant och tar sin tid. Den går förbi Sarafossen som är en fin plats att rasta.
Min mat var nästan slut så jag fick ta mig till Sappen, ca. 15km långt att gå på asfaltvägen. En snäll norman plockade upp mig och skjutsade mig till Sappen. Där fick jag veta att den lilla butiken var nerlagd för länge sedan. Något som inte var uppdaterat på nätet. En restaurangägare hjälpte mig ur knippan och jag fick köpa lite hembakat bröd och sötsaker. Hon skänkte mig överbliven lax från middagen och en toarulle. Det var väl behövligt.
Jag tog båtskjuts ner så långt det gick, ca. 6m innan Nedrefosshytta. Övernattade i Nedrefosshytta och dagen efter var målet att komma till Raisajärvi. Men nu tog turen slut och jag hade lyckligt ovetande den svaraste biten framför mig. Visserligen blev jag varnade från vandrare som jag mötte om att inte tappa leden genom träsket .
Det går väldigt brant upp mot Imofossen, väl uppe konstaterade jag att jag stod på fel felsblock. Genom kikaren såg jag leden på andra sidan. Det var bara att ta sig ner igen till halva blockfältet där den delade sig. Markeringen är dåligt och av spåren att dömma så gjorde andra vandrare samma misstag. Nåväl äntligen framme så är det en imposant syn. Sedan fortsatte jag till Imogamen. Där hittade jag inte stigen upp till kalfället. Den synliga leden ledde till helt fel spår. Efter 2 försök gav jag upp, jag tog mig rakt upp den mycket branta skogsvägen i hoppet om att hitta stigen uppe på kalfjället. Överlyckligt hittade jag stigen och fortsatte i raskt takt för att hitta Arturgamen som enligt kartan skulle finnas där. Letade och letade men gamen (stugan) fanns inte. Mörkret sänkte sig så jag fick använda mitt lilla tält igen. Jag fick ta på mig allt jag hade för det var väldigt kalt. Nästa dag skulle jag fortsätta till Raisajärvi. Nära Raisajärvi tappade jag bort mig igen och ramlade i träsket, blev blöt och jag såg inte framemot en natt i tältet igen. Reisavann hytta är en Statskoghytta och stängt falls man inte hade ordnat nyckel innan.
Det var obeskrivligt skönt att se att det fanns ljus i hyttan. En ensam norman släppte in mig i värmen och jag fick sova på soffan. Nu hade jag 2 dagar kvar att vandra. Nästa morgon fortsatte jag tidigt för jag visste att det var 30km till Madam Bongos fjällstuge.
Strax efter tappade jag stigen igen och irrade omkring några kilometer. Men jag hittade till sist stigen och mycket trött och för första gången fick jag en massa skavsår (troligtvis för skorna var inte helt torra) kom jag sent på kvällen fram till Madam Bongos fjällstuge. Dagen efter väntade en 11km vandring på asfalten till Kautokeino.
Från Kautokeino fick jag skjuts till Karesuando mot betalning (400nkr). Det var värd det för jag sparade en övernattning och jag hann 2 dagar tidigare till Kiruna. Bokade om biljetten och det var bara att åka hem.
Avslutningsvis vill jag säga att det i stort sett är lättvandrat men markeringen på norska sidan är dåliga och leden är svart att se, särskild vid området Boazoroavvi (innan Reisavannhyta). Det gör att leden är absolut inget för nybörjare, bara om man är i god sällskap. Det var säkert den mest äventyrliga solo vandring som jag har gjort. Bara vid starten hade jag dåligt väder, redan efter andra dagen blev vädret bra och fortsatte så under hela vandringen. Det gjorde att jag tog de felstegen i slutet med större ro. Totalt gick jag 190km i 11 dagar, varav 20km var med båten.
Hälsningar
Veni
 
Låter som en trevlig promenad. En liten fråga: tolkar jag dig rätt i att du inte lämnade tillbaka den stugnyckel du lånade i Norge? Och att du inte har, kanske aldrig hade, för avsikt att göra så? Jag antar att jag förstått dig fel?!
 
Jag sa till de att jag inte kunde komma tillbaka eftersom jag skulle avsluta i Kautokeino. Då ville de ha en hundring till och sa att jag kunde behålla den. Sammanlagt betalade jag 200skr för den. Den var bara användbar i Nedrefosshytta. De andra hyttarna i Reisadalen förutom Reisavannhytta är mycket små hyttar (gamar) där det inte behövs någon nyckel.

Veni
 
Det låter som att du hade en fin tur i alla fall :). Själv gick jag samma sträcka för några år sedan fast åt andra hållet. Kan bara hålla med om att leden är dåligt markerad. Ibland följer den 4-hjulingspår och plötsligt avviker leden men utan markering. Eller snarare, markeringen kan vara en liten röd prick på en sten 50 meter ut i ett stenhav. Och om man råkar se den så kan man lista ut att leden har svängt bort från spåret :).

Kan rekommendera nordkalottleden från Kilpis mot Abisko, och den är betydligt bättre markerad.

//J
 
Ja, jag hade trots alt en fin tur. Jag tänkte gå den sträckan Kilpis till Abisko nästa sommer i slutet av augusti. Då kommer min nyckel väl till användning.
Veni
 
Ja, jag hade trots alt en fin tur. Jag tänkte gå den sträckan Kilpis till Abisko nästa sommer i slutet av augusti. Då kommer min nyckel väl till användning.
Veni

Ok :). Så nyckeln funkar i alla stugor, intressant att veta.

Vi var ett gäng som höstvandrade i början av september, vi gick en bit på den leden mellan Kilpisjärvi och Daertahyttan ungefär, sen gick vi över gränsen och in i Sverige via Råstujaure.

Vi gick leden helt på norska sidan dvs den gamla sträckningen av Nordkalottleden. Den nyare går via Pältsastugan men genom lite flackare och, tyckte vi, tråkigare terräng (har gått den sträckan för några år sen).

Fantastisk natur var det, högfjäll först och sedan tundra :).

//J
 
Tack Veni och Johan för tips och erfarenheter.
Tanken lockar men inte asfalten...men kanske man slipper den om man tar vägen mot Abisko?
 
Flott tur veni.

Det var en flott beskrivelse veni. Hvis du tok noen bilder så er jeg sikker på at det ville være mange som syntes det var interessant å se dem.;)
 
Tack Veni och Johan för tips och erfarenheter.
Tanken lockar men inte asfalten...men kanske man slipper den om man tar vägen mot Abisko?

När jag gick för några år sedan så startade leden i Kautokeino och följde tundran och myrmarkerna fram till Bongos vandrarhem. Jag rekommenderades att gå på vägen eftersom det just då var blött på myrarna (början av Juli).

På de kartor jag har sett går leden fortfarande i landskapet bredvid vägen, men det kanske inte är någon som går där längre...

//J
 
De flesta vandrare jag mött tog asfaltvägen. De få som gick de 14km fick gå genom skog och träsk.
De klagade på mycket mygg och svart att se leden. Man också be ägaren till Madame Bongos fjellstube om skjuts till Kautokeino.

Jag tycker det är enklare att gå som jag gick än tvärtom. Det är trots allt lättare att gå ner den branta stigningen till Saraelv än upp. Men det är absolut inget problem för en van fjällvandrare att gå upp.
De flesta tar flyget från Oslo till Alta och sedan bussen ner till Kautokeino. Från Kilpis går nog en buss upp till Alta via Tromsö tror jag.

Ett tips för den som är intresserade av historia är att besöka krigsmuseumet i Jämmä vid den finska sidan, ligger ca. 18km nord om Karesuando. Busstiderna passar inte ihop så man får räkna med en övernattning i vanligt fall.

Tyvärr så är mina bilder inget att visa fram här på utsidan. De är okay för mig. Men jag är missnöjd med min kamera, en vattentät Olympus M Tough med 10meg. Därför har jag föjld med intresse inlägget om cameras. Är inget vidare fotograf heller, men jag hoppas inför nästa vandring har hittat en superbra camera.
Veni
 
Kautokeino

En alternativ väg är buss från Karesuando söderut några mil, byte till buss som stannar i Kautokeino. Minns inte vad platsen där jag bytte heter men kan ta reda på det om intresse finns.

...att åka buss i finska Lappland var kul, nästan ingen kan engelska. Men i en grillbar fick jag svar på svenska när jag skulle beställa en burgare med teckenspråk :). Han hade jobbat på Scania i Södertälje på 60-talet...

Att gå upp från Saraelva var ingen fara tyckte jag. Nästan jobbigare att gå nerför med tung ryggsäck (jag var ute i 3 veckor med all mat och tält).

...det kom ett fantastiskt åskväder när jag gick upp, det dånade och blixtrade i två timmar, vackert :)'

//J
 
Tack, Veni, ...

... för en trevlig och inspirerande berättelse. Jag har mina rötter uppe vid finska gränsen och har ofta funderat på att vandra på andra sidan älven, men hittills har det mest blivit Abisko-Kebnekaise-området. Kanske nästa sommar ... Men först till Nepal och Everestvandring i mars-maj.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lampsia om reseberättelse Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Reseberättelse Fjällvandring 10
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Joakim Ambrosson Reseberättelse Lofoten, Jotunheimen och Geiranger Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Sarek 2007 Fjällvandring 27
pal2 Reseberättelse Nikkaluokta-Abisko 2005 Fjällvandring 0
cnygardh Reseberättelse/Bildgalleri: Sarek 2005 Fjällvandring 9
fredric_verklig.se Galdhøpiggen reseberättelse (inkl dykning) Fjällvandring 0
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
avslutad130206 Min packningslista 10 dagar Fjällvandring 70
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.