Njord utan finesser...

Kollade igenom annonserna på Blocket häromdagen och hittade en Njord (560cm) för 1000kr. Inga bilder. För att hålla det kort: jag köpte den trotts att den var ful som stryk och saknade roder, skädda, fast sits, fotstöd och allt vad finnish heter. 1000kr var väl ungefär vad den var värd om man säger så. Kunde inte låta bli att prova den omgående. Köpte först en tvättsvamp så jag kunde passa på att svabba av det värsta, sedan hittade jag ett lämpligt ställe att lägga i den. Jädrans vad trångt i sittbrunnen! Fick riva ur brädan som satt som provisoriskt fotstöd och ryggstödet jag själv stoppat dit. Nu lyckades jag tråckla mig ner. Dags att paddla. Den ska vara ett par cm smalare än min Plastex Marathon Fast (52cm bred Marathon), men kändes väldigt mycket stabilare.

Paddlade iväg... Åhhh... det bar ju iväg först åt ena hållet och sedan åt andra. Försökte styra med kantning, Tog inget tog inget tog lite grann och så började det svänga. Vid det laget hade jag redan insett att det var dags att kantra åt andra hållet, men det fortsatte ju att svänga åt första hållet ett tag till. Å sen bar det iväg åt andra hållet... När jag tittar på GPS-trackern så ser det rätt rakt ut, men det kändes som att man åkte slalom. Det var inte direkt snabb respons på kantningen och det var svårt att få den gå rakt. Nu har jag aldrig kunnat styrt med kantning förr då Plastexen inte reagerar ett dugg om man lutar den lite. Men jag hade liksom fått för mig att en Njord borde reagera snabbare än det här, och att den skulle vara lite mer kurstabil rakt fram. Men framåt kom man ju, och den kändes klart stabilare i småvågorna än vad Plastexen skulle ha gjort.

En bit ifrån land tippade jag omkull för att känna efter hur lätt det var att ta sig ur den trängre sittbrunnen och det gick bra, men kostade på en benspark extra jämfört med plastexen där man obönhörligt hamnar bredvid kajaken om man tippar (aldrig hänt ofrivilligt). Sittbrunns öppningen i den här Njorden är nog inte minsta möjliga, den är precis så att jag kan sätta mig först och sedan plocka in ett ben i taget. Den hade väl kunnat vara lite bredare i bakkant bara. Kanske är den trång nog att testa rollar så småningom, nångång när jag hittar paddelsällskap så jag slipper experimentera med sånt på egen hand.

Innan jag tog upp den tvättade jag av den och den blev lite vitare, men finnish kan man inte tala om. Sedan plockade jag ur sitsen och testade att sitta direkt på botten. Nu kändes det mycket bättre! Jag kom ner i kajaken på ett helt annat sätt, och avsaknaden av fotstöd störde inte. Tyckte det var lättare att kanta, även om resultatet fortfarande var sisådär. Måste utforskas mer, men med ett eller ett par lager liggunderlag som dyna och ryggstöd.

Att bygga roder som jag helst skulle vilja ha känns lite oinspirerande, och inte känns det bättre med mekanism för infällbar skädda. Det är trångt under däck. Möjligen en fast skädda, men jag vet inte riktigt... Dels hade jag velat ha ren botten, sen borde den väl bli ännu drygare att svänga med?

Ett par skott ska i och eventuellt fixa luckorna som idag består av såna där små chillcheaters-kapell. I dagsläget ligger det flytsäckar både i för och akter, så det är inte panik med flytkraft, Men som sagt, skott och bättre luckor skulle sitta fint.

Men vad ska jag ha fulingen till då? Jo, Plastexen är ju fin och går snabbt och fint i vattnet NÄR det är slätt. Den är inte kul att vara ute i vågor med. Har inte ens övervägt att ge mig ut till kusten och följa med på någon organiserad tur där. Plastexen är inte direkt en kajak man "gillar läget" i. När man ska ut med den väljer man paddelvatten efter vindarna. Kort sagt fattas det en havskajak. Vi får se om jag känner mig bekväm nog i Njorden för nån kusttur ibland, den är ju åtminstone ritad för sånt.
 
OM nu någon skulle fundera vad en Njord är så är det alltså ett stripbygge efter Björn Thomassons ritning. Det här exemplaret är rätt grovt tillsnidad och vitmålad med så lite färg som möjligt utan någon nogrannare slipning före. Däcket är målat med vit durkfärg och skrovligt med andra ord. Men i övrigt känns den ordentligt byggd och väger inte så mycket.
 
Grattis till din nya kajak och bra att du vill fixa till den.
Finns ju en del konstiga byggen där ute men med lite kärlek lär väl även den här bli bra.
När du säger att du blev förvånad hur den svänger så skulle jag säger att du bör satsa på en vettig sittställning där du har bra kontakt med kajaken. Det underlätta sedan bra mkt för att lära sig den rätta tekniken. För jag misstänker att det är även där det saknas en del eftersom du bara har paddlat med din roderkajak innan?
De där luckor bör du verkligen byta då de bara är tänkta som reservlucka eller transportlucka. Brytande vågor som sköljer över kajaken kan trycka i de när man minst vill har det.
 
Just nu fungerar "luckorna" då det ligger flytsäckar som stöd under dem, men jag tänker lägga i ett par hårda skivor i dem så de klarar eventuella översköljningar när jag fått i skott och kan ta ur flytsäckarna.

När det gäller tekniken så är det väl lite så att jag vill kunna ligga på med fart FRAMÅT och samtidigt kunna korrigera kurs. Inte svänga ELLER paddla framåt vilket jag tycker det verkar som man lär göra utan roder och skädda. Svårt att hålla farten uppe när man måste korrigera kursen alltså. Det fungerar att flytta runt sig till olika punkter, men rakt fram med fart fungerar dåligt, åtminstone när det blåser lite.

Jag har funderat lite och att eftermontera skädda känns inte alls intressant, men kanske ett roder. Själva rodret är det ju inga problem att snickra själv. Det är lite värre frame vid fötterna där det är trångt. Av konstruktionsskäl vill jag gärna ha linorna kopplade till nån typ av svingel, då kan man inte lägga tryck på båda linorna som man kan med pedaler. Det är ju dessutom rätt trångt under fördäck. Men det är ju inget som hindrar att man sätter en pinne på svingeln... Så det kanske blir pinnstyrning på den. Inte det första man tänker på till den kajakmodellen kanske, men det skulle passa mig rätt bra.

Innan det blir av med något eventuellt roderbygge så ska jag paddla lite mer och först lösa det där med "sitts" och skott. Har ett par mycket enkla lösningar på gång, ska bara hitta rätt material till skotten. Det jag tänt på är någon form av tjock skiva i segt packmaterial typ EPP eller liknande. Man skär till ett skott aningens för stort och pressar det på plats. Som en stor kork :)
Någon riktig sitts blir det inte till att börja med utan det blir ett par lager liggunderlag där det ena lagret även kommer att fungera som ryggstöd, eller rättare sagt som stoppning mot sargen som blir ryggstöd.
 
Jag skulle säga att svänga och paddla samtidigt med en kajak utan roder är bara en fråga om att träna in rätt teknik men det förutsätter, som Philipp säger, mer kontakt kontakt med kajaken och därmed en vettig sits och stöd främst för lår/knän men även gärna vid sidan om höften och under fotbladen.

Tekniken är att svänga samtidigt som man paddlar är både en fråga om kantning och en viss anpassning av paddeltagen. Har man aldrig gjort det förut så krävs träning. Det räcker inte bara med att luta kajaken lite för att den ska börja svänga. Dessutom behöver du kanske kanta mer än du tror, iaf i början.

Vad det gäller att hålla kursen under paddling i vind så behövs troligen (iaf om man inte har bra kantningsteknik) en justerbar skedda för att kunna hålla rak kurs i fårhållande till vinden, men även då gör man småkorrigeringar av kursen genom kantning samtidigt som man paddlar full fart framåt.

Njorden är en kajak som är konstruerad för att klara sig utan roder, så det handlar i stort sätt bara om teknikträning för att få det att funka. Men du gör givetvis som du själv känner för, vill du hellre ha roder så är det väl "bara" att montera.

Du kan ju förresten höra av dig till Björn Thomasson och fråga om han har några tips för just Njord, både vad det gäller sitt position och kantning, men även lämpligt rodermontage.
 
Som sagt så är det teknik som är en viktig detalj i det hela.
Det handla inte bara om att kanta och hur mycket utan även var man har sin överkropp (framåtlutad - bakåtlutad) i de olika sitiuationer. Sedan även hur man för paddeln i förhållandet till vattensituationen och vinden. Små ändringar här och där gör stor skillnad men det krävs att man lär sig och träna detta. Bäst är att gå en kurs med någon som faktiskt paddla skäddakajaker.
 
Thomassons råd är bra

Men roder eller icke roder är ett favoritträtoämne hos kajakpaddlare.

Roder är kraftbesparande om inte kajaken är optimalt trimmad med lasten för att inte vara fall eller lovgirig.

I vissa vindar och vågriktningar är det en rätt avsevärd utmaning att svänga eller hålla rak kurs utan roder. Knepet då kan vara att helt enkelt acceptera att man inte kan hålla önskad kurs utan låta kajaken välja lite själv och sedan när man passerat en fjärd med knepiga förhållanden eller liknande helt enkelt paddla en omväg till det tänkta målet.

Thure
 
När det gäller tips på sits, knästöd, ryggstöd mm kolla här:
www.capefalconkayak.com
thomassondesign.com
gnarlydognews.blogspot.se
Det viktiga med sitsen är att det blir stöd i ryggslutet/under övre rumpan. En liten kil du stoppar in mellan liggunderlagslagrena?
Din idé med skott borde funka om man tätar i kanten. Skott i skummaterial är vanliga på plastkajaker.

Läs gärna Björn T:s hemsida om grönlandsteknik, Njorden är i grunden mer eller mindre en grönlandskajak.

Väljer du en skädda titta på Kajakssports skäddasystem. Lågt nog för att få plats i akterskottet och nog ganska lätt att eftermontera.

Paddla rakt fram och hålla kursen utan skädda funkar bra, det är en teknikfråga. Tar lite tid att lära sig bara, speciellt om du är van vid roder och pinnstyrning :).
 
Nu har jag varit ute en liten sväng. Är förkyld så jag orkar inte så mycket. Det blev en kvart paddling och en liten stunds isbrytning. Tycker det är jättekul att paddla sig igenom isen, och nu hittade jag 2cm kärnis som Njorden tog sig igenom utan problem. Fattas väl bara när den har namn som en isbrytare!
Men vad lärde jag mig idag då? Jo, det gick bra att paddla till en början. Det var just i sned motvind det blev lite värre. Låg med vänster reling i vattnet för att få det gå rakt fram och det hjälpte knappt. Började ta paddeltagen på vänster sida längre ut från kajaken och då svängde det direkt. Det lustiga är att just den sträckan jag låg på kant hade jag högsta hastigheten, mellan 9-10kmh. Snittet hamnade på 7,5kmh vilket inte är så mycket, men jag tokpaddlade inte och under vintern har jag legat i ungefär samma register även med Plastexen, så Njorden är nog inte långsammare än den iallafall. Så förutom att den är ful som stryk är det nog en jädra bra kajak. Synd att byggaren inte installerade skädda från början bara. Får återkomma om hur det går att paddla i sjögång, men den känns väldigt stabil tycker jag själv. Då är det ändå den smalaste kajaken jag paddlat. Stabil och snabb. Men den som funderar på att bygga bör tänka efter noga över sittbrunnens utformning. Ska det gå att sitta i kajaken innan man tar in benen? Hur bred behöver den vara för att få plats för höfterna? Vilken form ska den ha i bakkant?
Jag har förresten ett kapel från Yak i storlek XL som är för litet för Plastexen. Givetvis är det för stort för Njorden... Typiskt.

Lade bara i ett liggunderlag i kajaken idag, och en såndär sitt/knäplatta som ryggstöd. Lite bättre ryggstöd skulle behövas, men jag sitter förvånansvärt skönt på bara ett tunt liggunderlag. Benen helt raka och inget fotstöd, men jag kan lägga hela benet utmed skrovsidan vilket var skönt. Det är en helt annan sittställning än i plastexen där jag sitter med knäna högt och pressar fötterna mot fotstödet. I Njorden kommer man närmare vattnet. På det hela rätt olika kajaker.

Just nu är jag lite splittrad inför det här med roder/skädda. Det gick ju hyffsat bra idag, men det kändes samtidigt att ett roder hade varit guld värt i sidvinden. Det är ju också så att jag inte var ute på öppet vatten och kunde välja rutt efter vinden. Jag paddlade runt några öar i älven (Voxnan) så det var ju bara att svänga när älven svängde.

Alltså, kan man inte hänga på en släpskädda? ;) Skruva fast den i hålet för aktre lyftögglan och dra ett snöre längs relingen med någon enkel justering bredvid sittbrunnen. Det vore en enkel lösning! MEN det är ett till problem... Kajaken är egentligen redan för lång. Den ligger diagonalt mellan golv och tak i garaget för att få plats. Ärligt talat är det nog risk att något monterat på aktern kan fara rätt illa. Nä, den här båten får nog vara som den är med så få finesser som möjligt. Skott och förstyvning i "luckorna", något mjukt att sitta på och montera öglor och packsnören, sedan får det nog räcka med jobb. Relingslinor sitter redan på. Fästena till dem är gjorda med slang så det bara är hål i däcket att trä linorna igenom, men för "lastnät" är det borrat hål för utanpåliggande fästen. Fästen och elastiska rep kommer på posten. Eventuellt även ritningen om säljaren hittar den. Isåfall börjar priset bli riktigt bra!

Det var meningen att fota lite idag, men efter den korta paddelturen gjorde snuvan sig påmind och jag mådde jättedåligt. Fick bita ihop för att plocka ihop grejerna och byta kläder. Det kändes som kajaken vägde minst 10kg extra och det var knappt jag fick upp den på takräcket. Jädrans förkylning.
 
Funderar på skädda ja. Ska leta fram något lämpligt att bygga boxen av. Fick inte tag på 2mm ply som jag tänkte använda och 1mm känns lite väl tunn även om den glasas. Sen gäller det att komma på vem i stan som har blå luftslang. Styrningen blir med loop. Skäddaboxen görs hög nog så den kan limmas mot undersidan av däcket så jag slipper försöka mecka fast ett stöd. Borde fungera bra. Skulle bara behövt lämpliga mått på skäddan och vart den lämpligen skall placeras.

Letar fortfarande efter lämpligt material till skott. Har hittat perfekta skivor, men det fanns inga spillbitar och jag vet inte hur eller vart man själv kan köpa materialet. Ska fiska lite i om jag kan få köpa en bit av de jag hittat.

Sittdyna på 2cm fungerade för nästan 2 timmars paddling, men ett bättre ryggstöd lär jag ordna och ett fotstöd för att kunna hitta rätt sittställning. Utan fotstöd hasar jag hela tiden iväg framåt i kajaken.

Jag sitter som skönast med benen mot botten men det blir jädrigt kallt nu när det är runt nollan i vattnet så det blir fodring av insidan med ett tunt liggunderlag.

I lördags tänkte jag testa hur Njorden går i vågor, men hittade inget ställe att lägga i. Där vågorna var intressantast var det fullt med driv-is. Istället gjorde jag raka motsatsen och åkte upp till Voxna. Där kan man paddla långt utan några vågor även när det blåser som sjutton. Märkte knappt av nån vind alls. Men det var svårt att hålla en jämn kurs. Där i den snirkliga älven hade roder varit finemang och Plastexen brukar fungera utmärkt. Men när vattenståndet sjunker och det blir stenigare blir man lite nervös med underliggande roder. Då vore det skönt att ha en kajak som är ren under. Men det var drygt att paddla Njorden där. Det gick så mycket tid till att kompensera kurs och svänga på rätt ställe, och sjövärdigheten hade jag ingen nytta av då det är slätt vatten hela vägen. Tycker förresten att strömmarna också verkar ställa till det när man är utan roder och skädda. Varje gång man närmade sig en krök ville kanoten svänga tvärare än älven. Hamnade ALDRIG i yttersväng utan jag fick hålla emot för att inte svänga för tidigt och hamnade ändå alltid nära land på insidan av svängen.

En bild från Voxnan påväg uppströms. Notera finnishen på sittbrunns-sargen.
 

Bilagor

  • SAM_0077 640x427.jpg
    SAM_0077 640x427.jpg
    117.6 KB · Visningar: 1,220

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.