Njord utan finesser...

Jag ska väl också påpeka att jag gillar hela idén med kajaken och att det känns som en väldigt bra kajak trotts att den i princip bara är ett tomt skrov utan några som helst finesser. Synd bara att det här exemplaret är så grovhugget. Lite mer jobb med en bra slipmaskin hade inte varit fel. Men då hade den å andra sidan blivit dyrare eller kanske aldrig sålts!

Skulle jag ha tålamod, plats och råd att själv sätta igång med ett bygge hade det nog blivit en Njord. MED infällbar skädda....
 
Hur stor skäddan behöver vara hänger ihop med placeringen. Ju längre bak skäddan sitter desto mindre yta kan den ha eftersom den får längre hävarm. Dock finns det en nackdel att sätta skäddan långt bak speciellt om kajakens köllinje är ordentligt böjd, då riskerar skäddan att hamna i luften när man går i vågor vilket kan resultera till plötsliga kusavvikelser när man minst önskar det (detta problem kan man även uppleva med roderkajaker och är troligen en av anledningarna till att tex surfskis har underliggande roder monterade en bit framför akterstäven).
 
Per,
Länkarna nedan leder till en beskrivning av den skädda jag använder på mina kajaker. Den kan kanske ge lite ledtrådar. Själva skäddan är ungefär 290 mm lång. Formen är inte så viktig, men behåller du ungefär samma yta, får du en skädda som fungerar i alla förhållanden (åtminstone sådana jag har träffat på). På min Njord sitter skäddans axel 59 cm från aktern, vilket är en bra kompromiss: stjäl inte så mycket packutrymme och riskerar att hamna i luften bara kortvaring i mycket grov krabb motsjö.

http://www.thomassondesign.com/images/skeg-system.pdf
http://www.thomassondesign.com/images/skeg.pdf
 
Tack Björn. Det är den modellen jag tycker verkar intressantast.

Men 290mm? Aha.... Då är ju den fasta jag gjort rätt liten.
 
Du är nog rätt på det. En fast skädda måste vara en kompromiss som s a s löser halva problemet, annars tappar du ena ändan av prestandaprofilen – medan en justerbar skädda bör vara stor nog att lösa hela problemet oavsett förhållanden.
 
Det står inte still med paddlingen av Njorden, men skäddabygge skjuts på framtiden. Jag klarar mig rätt bra som det är. Egentligen har jag klarat mig väldigt bra. Det är andra saker som känns mer akuta, som att sätta minst ett skott och styva upp "luckorna". Ett bättre fotstöd som sitter kvar skulle också behövas.

Men vad har hänt sista veckan då? Jo jag fixade till mitt stora kapell så det går att använda på Njorden, Kul, eftersom jag nu åtminstone kan försöka mig på roll. Jag har hunnit konstatera att jag inte fixar att paddla utan ryggstöd och det betyder ett stöd ca 5 cm högre än sittbrunnssargen. När jag löste det så ökade farten. Nån roll har jag inte lyckat med, men hängt upp och ner med cyklop och tittat på vattenytan och paddeln och försökt minnas hur de gjorde på Youtube har jag gjort... Men jag gjorde uppenbar inte som de på Youtube.... :) Njorden rymmer jädrans mycket vatten och man blir ruskigt yr i skallen (troligen av kallt vatten även om jag inte kände av kylan) var vad jag lärde mig av de försöken.

Jag är inte alls i form men jag har bara haft högre snitt en gång i vinter och höstens resultat mättes med en annan telefon. I september hade jag ett par veckors uppehåll och bytte under perioden telefon, sedan har jag haft svårt att nå samma snittfart som under sensommar/höst. Då låg snittet runt 8,5-9,2kmh med "Plastex Marathon Fast". Toppfart ungefär 11kmh. Misstänker dock att mobilskrället hade rätt buggig GPS. Hursomhelst, inte är det väl supersnabbt, men å andra sidan så är det alltså med stöd för ryggen och utan att jobba med benen. Jag får inte det att fungera helt enkelt. Jag får nöja mig med "halv" paddelteknik och fart därefter. Men med det i åtanke verkar det som att Njorden faktiskt fungerar bättre än turbåten. I förrgår när jag fick till ryggstödet tog jag en tur på ca 4km. Armarna är inte riktigt i form för den storbladiga Corrywrecken, men jag hittade en rytm med rätt korta drag och fick upp frekvensen lite. Jag slogs av att det gick ovanligt tyst. Snittfart 8,2kmh och toppfart 10kmh vilket tangerar vinterns snabbaste med Plastexen. Igår gjorde jag samma tur med Plastexen. Skönt med pinnstyrningen, annorlunda med högre sittställning men jag tyckte det gick tungt. Den är 1cm bredare än Njorden men känns lite nervösare. Högre sittställning men även högre reling. Paddlade på så gott jag orkade, men det slutade på 7,8kmh i snitt och 9,9kmh i toppfart.

Så nu sitter jag här och funderar över vad jag ska med turbåten till. En Njord ger mig inte sämmre fart, en sittställning som passar mig (med ryggstöd), en helt annan sjövärdighet och möjlighet att paddla på ställen jag hittils bara kunnat paddla lugna dagar. Överhuvudtaget en lugnare och stabilare kajak som fortfarande är lättpaddlad. Vikten är ungefär densamma, en bit under de flesta fabrikstillverkade havskajakerna. Man kan tippa och sitta kvar och följdaktligen kanske lära sig rolla så småningom.

Synd att jag inte har möjlighet att bygga en egen Njord och att de förmodligen lär vara väldigt sällsynta på beg-marknaden. Ett välbyggt exemplar med skott, luckor och skädda skulle troligen vara den perfekta allround-kajaken för mig.

Någon som har en sjyst Njord och vill byta mot en polsk turbåt? Öppen för förslag ;)
 
Appropå siffror och sånt... man har ju inte paddlat så länge, bara ca 11 månader. Inga långturer. Snitt-turen ligger på ca 6,7km. Korta turer när jag är trött eller har bråttom och längre när jag har tid och form, men max 2,5 mil. I somras var jag ute ungefär 4 gånger i veckan men det har blivit färre och kortare turer under vintern. Gårdagens tur var nr 99. 66 mil totalt. Idag skippar jag paddlingen och ska fundera på om jag ska hitta på något speciellt nästa tur. Troligen blir det bara en enkel paddling på stället jag paddlade första gången, men man vet aldrig. En skärgårdstur skulle ju vara något nytt, men jag vill helst ha åtminstone skott i Njorden och gärna paddelsällskap innan det blir havet..
 
Det står inte still med paddlingen av Njorden, men skäddabygge skjuts på framtiden. Jag klarar mig rätt bra som det är. Egentligen har jag klarat mig väldigt bra. Det är andra saker som känns mer akuta, som att sätta minst ett skott och styva upp "luckorna". Ett bättre fotstöd som sitter kvar skulle också behövas.

Men vad har hänt sista veckan då? Jo jag fixade till mitt stora kapell så det går att använda på Njorden, Kul, eftersom jag nu åtminstone kan försöka mig på roll. Jag har hunnit konstatera att jag inte fixar att paddla utan ryggstöd och det betyder ett stöd ca 5 cm högre än sittbrunnssargen. När jag löste det så ökade farten. Nån roll har jag inte lyckat med, men hängt upp och ner med cyklop och tittat på vattenytan och paddeln och försökt minnas hur de gjorde på Youtube har jag gjort... Men jag gjorde uppenbar inte som de på Youtube.... :) Njorden rymmer jädrans mycket vatten och man blir ruskigt yr i skallen (troligen av kallt vatten även om jag inte kände av kylan) var vad jag lärde mig av de försöken.

Jag är inte alls i form men jag har bara haft högre snitt en gång i vinter och höstens resultat mättes med en annan telefon. I september hade jag ett par veckors uppehåll och bytte under perioden telefon, sedan har jag haft svårt att nå samma snittfart som under sensommar/höst. Då låg snittet runt 8,5-9,2kmh med "Plastex Marathon Fast". Toppfart ungefär 11kmh. Misstänker dock att mobilskrället hade rätt buggig GPS. Hursomhelst, inte är det väl supersnabbt, men å andra sidan så är det alltså med stöd för ryggen och utan att jobba med benen. Jag får inte det att fungera helt enkelt. Jag får nöja mig med "halv" paddelteknik och fart därefter. Men med det i åtanke verkar det som att Njorden faktiskt fungerar bättre än turbåten. I förrgår när jag fick till ryggstödet tog jag en tur på ca 4km. Armarna är inte riktigt i form för den storbladiga Corrywrecken, men jag hittade en rytm med rätt korta drag och fick upp frekvensen lite. Jag slogs av att det gick ovanligt tyst. Snittfart 8,2kmh och toppfart 10kmh vilket tangerar vinterns snabbaste med Plastexen. Igår gjorde jag samma tur med Plastexen. Skönt med pinnstyrningen, annorlunda med högre sittställning men jag tyckte det gick tungt. Den är 1cm bredare än Njorden men känns lite nervösare. Högre sittställning men även högre reling. Paddlade på så gott jag orkade, men det slutade på 7,8kmh i snitt och 9,9kmh i toppfart.

Så nu sitter jag här och funderar över vad jag ska med turbåten till. En Njord ger mig inte sämmre fart, en sittställning som passar mig (med ryggstöd), en helt annan sjövärdighet och möjlighet att paddla på ställen jag hittils bara kunnat paddla lugna dagar. Överhuvudtaget en lugnare och stabilare kajak som fortfarande är lättpaddlad. Vikten är ungefär densamma, en bit under de flesta fabrikstillverkade havskajakerna. Man kan tippa och sitta kvar och följdaktligen kanske lära sig rolla så småningom.

Synd att jag inte har möjlighet att bygga en egen Njord och att de förmodligen lär vara väldigt sällsynta på beg-marknaden. Ett välbyggt exemplar med skott, luckor och skädda skulle troligen vara den perfekta allround-kajaken för mig.

Någon som har en sjyst Njord och vill byta mot en polsk turbåt? Öppen för förslag ;)
Vi har olika syn på behov av ryggstöd, själv paddlar jag nästan bara smala kajaker utan ryggstöd. Jag skulle få skavsår av ryggstöd när jag paddlar med bålrotation, och utan det är det svårt att få bra fart under längre sträckor. Det brukar krävas en del träning för att det ska kännas bekvämt att paddla upprätt utan support. Bra drag med hela kroppen är främjande för en mer upprätt sittställning. Men, du har uppenbarligen testat vad som fungerar för dig, och vet bäst vad din kropp gillar.

Jag tror dock att ryggstödet ovanför sittbrunnen är en anledning till att du inte får till rollen. Det gäller att ha så låg tyngdpunkt som möjligt när kroppen lämnar vattnet, och det brukar man åstadkomma genom att luta bak kroppen nära akterdäcket, och gärna huvudet sist upp ur vattnet. Det låter som om ditt ryggstöd hindrar eller begränsar en sådan manöver?
 
Jag tror dock att ryggstödet ovanför sittbrunnen är en anledning till att du inte får till rollen. Det gäller att ha så låg tyngdpunkt som möjligt när kroppen lämnar vattnet, och det brukar man åstadkomma genom att luta bak kroppen nära akterdäcket, och gärna huvudet sist upp ur vattnet. Det låter som om ditt ryggstöd hindrar eller begränsar en sådan manöver?
Största problemet är väl att jag bara testat 2 gånger och då inte mindes mycket av vad som skulle göras när jag väl hängde upp och ner under kajaken.. Man skulle tamejsjutton behöva en lufttub och regulator så man kan hänga där ett tag och fundera innan man försöker. Men jag vet inte om det är något för mig iallafall. Förstår inte hur man ska få till "knycket". Har lite lätta problem med motorik, speciellt om det är mycket som ska göras samtidigt. "Bara" paddla går bra, men att få med rotation och benrörelser fungerar sämre. Misstänker att det blir samma visa med rollförsöken, men jag SKA försöka mer innan jag ger upp.

Ryggstödet är inte speciellt högt. Det är en väldigt låg sittbrunns-sarg på Njorden. Tror det är mindre än 20cm mellan botten och sargkanten. Ett par cm sittdyna på det så blir det inte mycket kvar i stöd. Nu sitter det alltså ett stöd där som sticker upp ca 5 cm. Det räcker. Men det ställer till problem med kapellet, och så vill jag ju kunna komma upp med hjälp av cowboyräddning. Inte så lätt när det sticker upp grejer flera cm!

Paddla helt utan ryggstöd fungerar inte alls som sagt. Då blir det problem med magmunnen, åtminstone om jag paddlar längre än någon enstaka minut utan att luta mig lätt tillbaka. Jag fixar inte att sitta på en vanlig pall utan ryggstöd heller. På motorcykeln fungerar det trotts lätt framåtlutning, men då har jag stöd med armarna (eller fartvinden om man kör fort vilket man ju aaaldrig gör).
 
Hur har det gått nu då? Jo, jag har nu hunnit med totalt 11 turer på totalt ca 7 mil med Njorden. Jag har gjort väldigt lite på den. Det kom ett brev från säljaren med plastfästen och gummikord som nu är monterat. I övrigt har jag gjort det mesta med liggunderlag från Dollarstore. Ett sittunderlag fasttejpat som sits. Det är samma material som liggunderlagen fast tjockare. Ett tunt liggunderlag på botten. Igår upptäckte jag att det var jätteskönt att även täcka fotstödet med det. Tjockare liggunderlag laminerade till skivor som formats och pressats på plats som skott. Limmas med PU-lim (samma som i fogskum). Ryggstöd av en 2mm skärbräda i nylon som stomme klädd med... ja gissa... Liggunderlag så klart. Tejpat med silvertejp. Fasta skäddan av liggunderlag och silvertejp minskades ned lite men har fungerat riktigt bra. Den är förvånansvärt stryktålig och kajaken är kursstabil men svänger rätt bra på styrtag eventuellt stöttat av kantning. Chillcheater-kapellen som packluckor är kvar, men under de ligger en tunn plastskiva och en vinkelprofil i aluminium som håller formen. Plastskivorna är gjorda av vackert blommiga bordsunderlägg, de kraftigaste jag hittade. Inga lyxgrejer alls.

Kapell hade jag liggandes, ett neoprenkapell från YAK i storlek XL. Det är för stort, men jag har snörpt ihop det i framkant så det fungerar. Jag hade problem med att det ville lossna på sidorna. Sargen är ju nedsänkt och följer däckets linjer. Det blev då svårt att håla gummikorden under sargen på sidorna. Jag tänkte att ett smidigare kapell kanske skulle fungera och slogs av tanken att det blir ju mindre bylsigt med bara gummikorden som ska in under relingen istället för att försöka klämma fast neoprenet mellan kord och reling. Testade att vända kapellet och det verkar sitta mycket bättre med korden på undersidan istället för ovanpå neoprenet. Jag hade också problem med "struten" som korvade till sig ordentligt. Skar ner den ordentligt och använde överflödigt material till hängslen. Genast bättre!

Ett riktigt budgetprojekt men som fungerar fint i vattnet. Fick ett erbjudande om en nybyggd Njord som jag är övertygad är fantastiskt fin, men priset är raka motsatsen till den här.... "Inte under 50000kr" sa säljaren. Kan inte påstå att jag har i närheten av möjlighet att lägga så mycket på en kajak. Men om man säljer Plastexen eller byter bort den kanske det räcker till en hyffsad begagnad Njord tänkte jag. Eller kanske en Black Pearl? Har sneglat på de som ligger här och på Blocket. Man blir onekligen lite sugen att provpaddla. Synd att de är så långt bort.


Gummikord monterat. Blev ju nästan lite korsettsnörning över det hela.
 

Bilagor

  • DSC_0041_640x360.jpg
    DSC_0041_640x360.jpg
    99.9 KB · Visningar: 305
Kul att läsa om dina äventyr.
Som kommentar på rollandet.
Yr blir jag av kallt vatten i öronen som far in och ut. Luva på (eller öronproppar) om man ska leka länge. Kallt i mitt fall är nog allt under 22C och 10-20 rollar.
Youtube kan man kolla länge på. Det som syns där (paddlar och plask) är inte det viktiga utan vad du gör med kroppen i kajaken och med kajaken. Vill du komma fortare fram så leta upp en kompis med samma intresse så ni ser vad ni gör. This is the roll är tydligaste DVDn för att lära sig rolla (just nu tycker jag).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.