Självräddning i en Havspaddeln Eskimå mm

Är nybörjare och har skaffat en torrdräkt för självräddningsövningar och inför vinterns paddlingsturer. Köpte en billig kajak för att komma igång. Mitt mål inför vintern var att kunna genomföra en självräddning med flottör. Det fungerade direkt men var lite fumligt. Efter att jag modifierade flottören för att passa grönlandspaddel och efter att jag gjort små förändringar på däckslinorna sitter nu paddeln fast lite bättre. Nu känns självräddningen ganska stabil.

Har övat "reflexive low brace" och det funkar helt okej. Kan tippa kajaken till över 90 grader (mer roterad än vertikal). Krävs nog många timmar innan det sker reflexmässigt men en bra början. Roll mm tror jag att jag väntar med tills nästa sommar.

För att utvecklas mer har jag testat comboy-räddning. Det funkar bra tills att första eller andra foten ska in i sittbrunnen. Upplever att kajaken blir extra vinglig med en massa vatten i sittbrunnen. Tycker det är svårt att tömma kajaken när jag ligger i vattnet. Den väger ca 28 kg exklusive kajakvagn och lite utrustning. Ska försöka mig på en sculling samtidigt som jag försöker få in fötterna. Det verkar hjälpa.

Frågor: Havspaddeln Eskimå har måtten L=502, B=57 samt höjd = tror fördäck är relativt högt. Vikten är ca 28 kg. Lastkapaciteten är specificerad till 150kg. Jag väger ca 78 kg ex kläder. Det står att den passar paddlare mellan 50-100kg vilket kanske kan stämma i vissa avseenden/användningsområden men spannet känns lite stort. Är det så att kajakens egenskaper och min vikt gör det svårt att genomföra comboyräddning eller handlar det mer om övning? Blir det lättare med comboyräddning om kajaken är lastad? Upplever att kajaken blir väldigt instabil med en massa vatten i sittbrunnen. Låter logiskt. Att använda handpumpen tar ju en evighet. Är fotpumpen som man kan installera snabbare?

Kajaken kommer bytas i framtiden. Kanske redan nästa år men jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Fokus kommer ligga på trevlig turkajak (2-dagars i skärgården) men jag vill förmodligen ha både skädda och roder. Vill kunna svänga lättare och att kajaken ska vara relativt lätt att rolla med. Sen skulle det underlätta om kajaken hade egenskaper som gör att comboyräddningen blev lite enklare.
 
Det heter cowboy räddning, eftersom man sitter på kajakens akterdäck som en cowboy på en häst.
Kan inget om Havspaddeln Eskimå, men en vettigt designad kajak kan du tömma på nästan allt vatten om du gör rätt. Finns en del youtube clip om det. Tömma med pump är ingen alternativ. Det funkar bara i teorin.
Det tar ett tag att lära sig cowboy räddning tills den funkar stabilt, men öva på det så att du klarar en självräddning utan hjälpmedel. Om din flottör blåser bort (har hänt mig själv) så är du rökt om du inte fixar en självräddning utan hjälpmedel, om du inte kan simma i land vill säga.
PS. Kajaker med roder OCH skädda är en styggelse, men det har diskuterats tidigare i en hel del trådar. DS.
 
Det heter cowboy räddning, eftersom man sitter på kajakens akterdäck som en cowboy på en häst.
Kan inget om Havspaddeln Eskimå, men en vettigt designad kajak kan du tömma på nästan allt vatten om du gör rätt. Finns en del youtube clip om det. Tömma med pump är ingen alternativ. Det funkar bara i teorin.
Det tar ett tag att lära sig cowboy räddning tills den funkar stabilt, men öva på det så att du klarar en självräddning utan hjälpmedel. Om din flottör blåser bort (har hänt mig själv) så är du rökt om du inte fixar en självräddning utan hjälpmedel, om du inte kan simma i land vill säga.
PS. Kajaker med roder OCH skädda är en styggelse, men det har diskuterats tidigare i en hel del trådar. DS.
Tack Detlev. Har kollat en massa klipp på tömning av kajak. Jag har funderat på en leash till flottören. Idag har jag två flottörer om ena skulle blåsa bort. En liten uppblåsbar och en solid. Men jag ska öva mer på comboyräddning.
 
Har du testat att vända kajaken upp och ner och tömma den medans du ligger i vattnet? Man tar tag i fören och tar ett kraftigt simtag samtidigt som man lyfter upp kajaken och eventuellt vickar den lite för att bryta ev vakuum lås mellan sittbrunn och vatten. Precis när kajaken tömts och du tryckts ner under ytan flippar man den med handen och trycker den lite åt sidan så den inte landar i ens huvud.
Funkar för mig på min stora boreal design inukshuk när den är olastad. Men tror det har att göra med hur lång man är oxå, jag har alltid tyckt det varit lätt men är 190 cm. Jag tycker cowboyräddningen är onödig då det är en balansakt att hoppa fram från aktern till sittbrunnen, tycker det är lättare att bara hoppa upp på akterdäck bakom sittbrunnen med ett kraftigt simtag, och sen vända sig och sätta sig i sittbrunnen. Men jag är nybörjare och har bara så jag kan ha missat något. Tex kanske att risken att svimma av att tappa kajaken på sitt eget huvud är större än vinningen av en enkel tömning...
 
Har du testat att vända kajaken upp och ner och tömma den medans du ligger i vattnet? Man tar tag i fören och tar ett kraftigt simtag samtidigt som man lyfter upp kajaken och eventuellt vickar den lite för att bryta ev vakuum lås mellan sittbrunn och vatten. Precis när kajaken tömts och du tryckts ner under ytan flippar man den med handen och trycker den lite åt sidan så den inte landar i ens huvud.
Jag gör som du beskriver men använder paddeln som flytkraft när jag lyfter fören. Paddeln är ihålig och väger bara 640 gram.
Märkte att länken till videon inte fungerade tidigare men det är ordnat nu.
 
Det heter cowboy räddning, eftersom man sitter på kajakens akterdäck som en cowboy på en häst.
Kan inget om Havspaddeln Eskimå, men en vettigt designad kajak kan du tömma på nästan allt vatten om du gör rätt. Finns en del youtube clip om det. Tömma med pump är ingen alternativ. Det funkar bara i teorin.
Det tar ett tag att lära sig cowboy räddning tills den funkar stabilt, men öva på det så att du klarar en självräddning utan hjälpmedel. Om din flottör blåser bort (har hänt mig själv) så är du rökt om du inte fixar en självräddning utan hjälpmedel, om du inte kan simma i land vill säga.
PS. Kajaker med roder OCH skädda är en styggelse, men det har diskuterats tidigare i en hel del trådar. DS.

Varför ogillar du kajaker med både roder och skädda?
Jag har en sådan (Tahe Mari 3 extra) och gillar den, även om jag sällan använder skäddan.
Jag lyckas inte rolla den så ofta (kanske en gång på 20 eller så) men det har nog mer att göra med min bristande teknik och tajming än kajakdesign. Flottör- och kamraträddning funkar fint för mig men cowboyräddning tycker jag är en onödig balansakt då jag inte gillar att hasa omkring med rumpan på däckslinor och luckor på aktern på min kajak.

/Patrik
 
Det tar ett tag att lära sig cowboy räddning tills den funkar stabilt, men öva på det så att du klarar en självräddning utan hjälpmedel. Om din flottör blåser bort (har hänt mig själv) så är du rökt om du inte fixar en självräddning utan hjälpmedel, om du inte kan simma i land vill

få inte panik om flottören blåser bort. Har man tränat och kan sin självräddning så går det lika bra med bara paddeln. Tricket är att använda paddelns tröghet i vattnet och vara lite snabb upp i kajaken. Det har inget med flykraft att göra utan att motståndet som paddelbladet gör i vattnet ger dig några sekunder att komma tillrätta.

Har du testat att vända kajaken upp och ner och tömma den medans du ligger i vattnet? Man tar tag i fören och tar ett kraftigt simtag samtidigt som man lyfter upp kajaken och eventuellt vickar den lite för att bryta ev vakuum lås mellan sittbrunn och vatten. Precis när kajaken tömts och du tryckts ner under ytan flippar man den med handen och trycker den lite åt sidan så den inte landar i ens huvud.

Simma och lyfta vattenfylld kajak i krabb sjögång!?
Det fixar inte jag. Mycket enklare att simma till aktern och trycka ned den, då kommer fören att lyftas och det mesta vattnet i sittbrunnen rinner ut. Resten tar man med pump eller så paddlar man iland och fixar de sista 10l där.[/QUOTE]
 
Enligt min erfarenhet bör man tänka på vilken sida (relativt vindriktningen - eller rättare sagt vågorna men detta sammanfaller ju oftast). Om kajaken ligger tvärs vågorna (blir ofta så tycker jag) så tycker jag det är lättare att ha paddeln med flottör monterat i "våg-lä" = vågorna träffar kajaken först och sedan flottören. Har man flottören ut på "våg-lovart-sidan" så upplever jag en ökad risk att vågorna slår runt kajaken igen, innan man själv hunnit hålla mot med sin tyngd. Nackdelen är att man själv riskerar att få kajaken i huvudet om man simmar på läsidan och en våg knuffar på kajaken.
Att bli träffad av kajaken är också en risk om man gör den variant av kamraträddning då den plurrade kliver upp mellan kajakerna - då riskerar hen att bli klämd och jag förordar därför att man kamraträddar med att den plurrade simmar upp på mage, på liknande sätt som flottörräddning och vrider sig ner i sittbrunnen.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.