självräddning

Jag är lite nyfiken på ett till synes smidigt hjälpmedel för att komma upp i båten igen. Det är en rem som man lägger runt sittbrunnssargen.

Enligt bilder kan man då sätta i fötterna och häva sig upp.

Förutom priset givetvis så verkar det funkis. Någon med erfarenhet ?

Johan
 
Vi köpte en "stigbygel" till klubben för att testa under våra bassängträningar. Det var inte alls så enkelt att använda den som man kan tro. Bättre att satsa på traditionella räddningsmetoder.

Om du är nyfiken att prova är det ju bara att köpa en lina och fästa en vikt på den.
 
Vi köpte en "stigbygel" till klubben för att testa under våra bassängträningar. Det var inte alls så enkelt att använda den som man kan tro. Bättre att satsa på traditionella räddningsmetoder.

Om du är nyfiken att prova är det ju bara att köpa en lina och fästa en vikt på den.

Man skall se stigbygeln som ett hjälpmedel som många andra, ett av många, en metod av många, en möjlighet av många. Den ger dig inte särskilt mycket bättre balans, men den ger dig möjligheten att använda benmusklerna för att komma upp om det behövs. Som ett komplement, eller som en lösnig för någon med en viss typ av skada kan den vara hur bra som helst.

En tanke av typen "inte så enkelt som man kan tro, bättre satsa på traditionella..." får mig alltid att fundera på om avsändaren är en användbar rådgivare eller över huvud taget har ett öppet sinne.

"Använd inte förligt roder, det är mindre stabilt än man skulle kunna tro". "Träna inte eskimåroll, det är inte så lätt som man skulle kunna tro", ... Dessa uttalanden är lika korrekta som rådet om stigbygeln, oc även de förutsätter att man tjänar på att ha få alternativa metoder, och att man skall undvika saker som kräver träning. Jag hoppas att inte alla därav drar slutsatsen att de är bra råd.

--- Mats ---
 
trasselrisk...

Jag är lite nyfiken på ett till synes smidigt hjälpmedel för att komma upp i båten igen. Det är en rem som man lägger runt sittbrunnssargen.

Enligt bilder kan man då sätta i fötterna och häva sig upp.

Förutom priset givetvis så verkar det funkis. Någon med erfarenhet ?

Johan

Jag ser en risk med att man trasslar in sig i den extra linan som fotsteget är. Och i stökigt vatten (det är ju där man ramlar i) vill ajg inte fastna i något - lina mellan paddel och kajak är precis vad jag tycker jag behöver - är egentligen inte förtjust i den linan heller men bedömmer nyttan större än risken.

Och ang kommentarerna så kräver all metoder övning, mer eller mindre och är man van vid en metod kräver ny (rejält annorlunda) metod ofta mer träning. Men man blir bra på det man övar på och glöm inte "övning ger träning" ;-)

/Patrik, som övat på flottör och kamraträddning "skavfötters-varianten"
 
En tanke av typen "inte så enkelt som man kan tro, bättre satsa på traditionella..." får mig alltid att fundera på om avsändaren är en användbar rådgivare eller över huvud taget har ett öppet sinne.

"Använd inte förligt roder, det är mindre stabilt än man skulle kunna tro". "Träna inte eskimåroll, det är inte så lätt som man skulle kunna tro", ... Dessa uttalanden är lika korrekta som rådet om stigbygeln, oc även de förutsätter att man tjänar på att ha få alternativa metoder, och att man skall undvika saker som kräver träning. Jag hoppas att inte alla därav drar slutsatsen att de är bra råd.

--- Mats ---

Hej Mats,
Det är intressant att se hur mycket du tolkar in i en kort mening.

Jag har så pass öppet sinne att jag faktiskt skaffade en stigbygel och tränade med den. Först därefter skrev jag en kort kommentar som således baseras på egen erfarenhet. Det är ju ganska ofta kommentarer på det här forumet bygger på spekulationer och gissningar, men så var det inte den här gången.

Sen kan du naturligtvis ha rätt i att "stigbygeln" för vissa kan fungera som ett hjälpmedel.

När du själv provat "stigbygeln" ser jag fram emot dina kommentarer.

Hälsningar
Peter
 
Hej Mats,
Det är intressant att se hur mycket du tolkar in i en kort mening.

Jag har så pass öppet sinne att jag faktiskt skaffade en stigbygel och tränade med den. Först därefter skrev jag en kort kommentar som således baseras på egen erfarenhet. Det är ju ganska ofta kommentarer på det här forumet bygger på spekulationer och gissningar, men så var det inte den här gången.

Sen kan du naturligtvis ha rätt i att "stigbygeln" för vissa kan fungera som ett hjälpmedel.

När du själv provat "stigbygeln" ser jag fram emot dina kommentarer.

Hälsningar
Peter

Likt dig har jag också skaffat en stigbygel och tränat med den. Jag gillar inte att ha den runt kajaken (sittbrunnssargen), däremot gillar jag idén med att ha den runt paddeln (runt paddeln på ena sidan kajaken, under kajaken och runt paddeln på andra sidan kajaken, och en ögla hängande från den sidan). Jag tycker den är omständlig, det vill säga den tar tid (kan vara brist på träning med den). Jag ser den som inte bara en stigbygel, utan en extra justerbar relativt trasselfri lina som jag har i kajaken (har troligen inte samma modell som du, har NRS-versionen).

Jag favoriserar reentry och roll, men stigbygeln gör det lättare att komma upp med trötta armar jämfört med tvåmansräddning utan stigbygel (därmed rimligen med skadad arm med). Såg den mexikanska rescuen som togs upp i forumet, och där kan stigbygeln möjligen bli använbar för öglan eftersom jag ogärna har en sådan ögla under normal paddling i kajaken.

Skall återkomma med fler kommentarer när jag provat lite mer.

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Självräddning i en Havspaddeln Eskimå mm Paddling allmänt 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.